کشف ماده ای تازه حاوی نادرترین شکل طلا

به گزارش مقاله های علمی، دانشمندان با استفاده از یک ترکیب، مواد تازه و شگفت انگیزی ساختند که حاوی نوعی طلای بسیار نادر است.

کشف ماده ای تازه حاوی نادرترین شکل طلا

تینا مزدکی: شکل خاصی از طلا که Au2+ نام دارد با میزان غیرمعمول اتمش معمولاً در طبیعت یافت نمی گردد. دانشمندان دانشگاه استنفورد، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و دانشگاه مک گیل در کانادا اکنون پیروز به ایجاد و تثبیت یونی کمیاب شده اند که امکان استفاده های نو از این فلز مجذوب کننده را فراهم می نماید.

اتم های طلا دارای پروتون های زیادی هستند، که به آنها یک بار مثبت بزرگ می دهد که به شدت باعث کشیدگی الکترون های در حال گردش آنها می گردد. این پیکربندی نه تنها به طلا درخشش زرد رنگ می دهد، بلکه احتمال از دست دادن یک یا سه الکترون را بیشتر از از دست دادن دو الکترون می نماید.

اکنون شیمیدانان یونهای طلا را در نوعی ماده کریستالی به نام هالید پروسکایت به دام انداختند که در همه جا از پنل های خورشیدی گرفته تا دستگاه های الکترونیکی استفاده می گردد. پیکربندی خاص عناصر در کریستال، هر یون Au2+ را که در ماتریس آن تشکیل شده بود، تثبیت کرد و به طور موثر حالت منحصر به فرد خود را حفظ کرد.

یک شیمیدان می گوید: پروسکایت هالید، دارای خواص بسیار مجذوب کنندهی برای بسیاری از کاربردهای روزمره هستند، بنابراین ما در پی توسعه این خانواده از مواد بوده ایم.

یک Au2+ پروسکایت به صورت بی سابقه می تواند راه های مجذوب کننده نوی را باز کند. این فرمول که به عنوان بخشی از تحقیقات جداگانه در خصوص نیمه هادی های مغناطیسی و چگونگی بهبود دستگاه های الکترونیکی کشف شده است، شامل ترکیبی از نمک کلرید سزیم، کلرید Au3+، آب، اسید کلریدریک و کمی ویتامین C است.

این شیمیدان بعلاوه می گوید: ما در آزمایشگاه می توانیم این ماده را با استفاده از مواد بسیار ساده در حدود پنج دقیقه در دمای اتاق بسازیم و در نهایت پودری به رنگ سبز تیره و تقریباً سیاه بدست بی آوریم که به علت طلایی که در آن وجود دارد، به طرز شگفت انگیزی سنگین است.

ویتامین C با اهدای یکی از الکترون های خود، یون Au3+ را به Au2+ تبدیل می نماید. تجزیه و تحلیل های متعدد تأیید کرد که دانشمندان واقعاً کمیاب ترین حالت های طلا را به شکلی پایدار فراوری نموده اند. طلا به دلایل زیادی علاوه بر رنگ نسبتاً چشم نوازش، عنصری مجذوب کننده است: تغییر شکل نسبتاً آسانی دارد، اما به راحتی با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد، به این معنی که در طول زمان کدر یا تخریب نمی گردد.

  • نابغه ریاضی که در تاریخ گم شد!/ عکس

  • کشف گنج 1800 ساله کنار جسد یک زن/ عکس

اکنون یک شکل نو و پایدار از آن برای استفاده داریم، گام های بعدی آنالیز دقیق تر ویژگی های نوری و الکترونیکی Au2+ است، ویژگی هایی که در نهایت می توانند بهینه شوند و در الکترونیک و سایر زمینه ها مورد استفاده قرار گیرند. دانشمندان می گویند: این واقعاً شگفت انگیز بود که ما توانستیم یک ماده پایدار حاوی Au2+ را سنتز کنیم. ما هیجان زده هستیم که ببینیم پروسکایت Au2+ چه کاری می تواند انجام دهد.

منبع: sciencealert

58323

منبع: خبرآنلاین

به "کشف ماده ای تازه حاوی نادرترین شکل طلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ماده ای تازه حاوی نادرترین شکل طلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید