شهر ممنوعه چین کجاست؟ معرفی جامع

به گزارش مقاله های علمی، شهر ممنوعه در قلب پکن مرکز چین قرار گرفته است و یکی از مهم ترین و شاخص ترین اماکن تاریخی این کشور است. این شهر تاریخچه ای 600 ساله دارد و قصر، محل اقامت امپراتوری در دوران 24 امپراتور در سلسله های مینگ و کینگ بوده است. عظمت و شکوه معماری این مجموعه بزرگ موجب شد تا به عنوان میراث دنیای یونسکو ثبت گردد و از طرفی، به یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سراسر دنیا تبدیل گردد. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این شهر ممنوعه آشنا شویم و جزئیات آن را مفصل آنالیز کنیم. پس اگر به تاریخچه کشور بزرگ چین و اماکن تاریخی آن علاقه دارید، این مقاله را تا سرانجام مطالعه کنید.

شهر ممنوعه چین کجاست؟ معرفی جامع

آنچه در این مطلب می خوانید

  • معرفی کلی شهر ممنوعه چین
  • تاریخچه شهر ممنوعه چین
  • چگونگی ممنوعه شدن شهر
  • مکان دقیق شهر ممنوعه در چین
  • تصاویر و اسناد تاریخی از شهر ممنوعه
  • کشف شهر ممنوعه: ماجراها و کاوش ها
  • آثار باستانی و معماری شهر ممنوعه
  • تأثیر شهر ممنوعه بر فرهنگ و تاریخ چین
  • نقش شهر ممنوعه در ادبیات و افسانه های چینی
  • چگونگی بازدید از شهر ممنوعه: راهنمای گردشگری
  • آینده شهر ممنوعه: حفظ و بازسازی
  • سخن انتهای

معرفی کلی شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه در چین که با نام موزه قصر نیز شناخته می گردد، یک مجموعه بزرگ از قصرهای واقع در شهر پکن چین است. مساحت مجموعه شهر ممنوعه در چین، 180 جریب (72 هکتار) است و از 980 ساختمان و 9999 اتاق تشکیل شده است که یکی از بزرگ ترین و برترین سازه های چوبی باستانی محافظت شده در دنیا به شمار می آید. در اطراف این مجموعه، دیوارهای بلند و خندق واقع شده است که برای محافظت در برابر تهدیدات خارجی، ساخته شده اند.

تاریخچه شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه چین از زمان سلسله مینگ در سال 1420 تا انتهای سلسله کینگ در سال 1912، محل اصلی اقامت امپراتوری های چین و خانواده های آن ها بوده است. ساخت شهر ممنوعه از سال 1406 در اوایل سلسله مینگ تحت حاکمیت امپراتور یونگل شروع شد. حدود یک میلیون کارگر طی 14 سال جهت ساخت این مجموعه، کار نموده اند. حدود 200 سال بعد، سلسله مینگ سقوط کرد و سلسله مانچو کینگ در سال 1644 به سلطنت رسید. سپس در سال 1911، امپراتوری کینگ نیز به وسیله جمهوری خواستار سقوط کرد. پویی به عنوان آخرین امپراتور پس از برکناری خود تا سال 1924 و تا زمان اخراج خود به دلیل کودتا، در این مجموعه حضور داشت. این مجموعه به مدت 500 سال، محل اقامت و حکومت 24 امپراتوری بوده است.

این قصر به عنوان مرکز سیاسی و تشریفات چین، طراحی شد. این شهر برای قرن ها، مرکز سیاسی چین بوده است. این مجموعه در کاربری هایی مانند ادارات دولتی، سالن های تشریفاتی، کتابخانه ها، باغ ها و میادین متنوع برای هزاران نفر از مردم استفاده شد.

این مجموعه در سال 1987 جزو میراث سازمان دنیای یونسکو با توجه به پیشینه و ارزش فرهنگی آن به ثبت رسید. این مجموعه یکی از برترین نمونه ها جهت مشاهده معماری باستانی قصرها و ساختمان های باشکوه چین محسوب می گردد.

مشاهده قیمت

چگونگی ممنوعه شدن شهر

شهر ممنوعه چین، یک شهر ممنوعه به دلیل محدودیت های بازدیدنمایندگان است. نام شهر ممنوعه، ترجمه عبارت چینی زین چنگ به معنای شهر ممنوعه بنفش است. دلیل نام گذاری این نام به این مجموعه، ممنوع بودن ورود مردم به مجموعه قصرهای باستانی در طی عصر باستان بوده است. ازآنجایی که هدف امپراتوری چین، تجمیع قدرت خود در یک محل برای انجام امور سیاسی و تشریفاتی امپراتوری بوده است، بنابراین سربازان و نیروهای امنیتی امپراتوری حداکثر کوشش خود را برای جلوگیری از ورود مردم عادی به این مجموعه می کردند.

مکان دقیق شهر ممنوعه در چین

شهر ممنوعه چین در مرکز پکن ساخته شده است و در ناحیه دونگ چنگ پکن و در خیابان جینگ شن واقع شده است. می توان دلایل زیادی را جهت انتخاب این نقطه به عنوان مرکز امپراتوری چین و از منظر راهبردی برشمرد. این مجموعه، مرکز نمادین و محور تعاملات و تصمیمات سیاسی و تشریفاتی امپراتوری چین بوده است. موقعیت مرکزی آن، گویای موضوع قدرت برتر امپراتور و اقتدار او بر کل کشور بوده است.

یکی از معیارهای دیگر در انتخاب این محل، توجه به اصول فنگ شویی بوده است. فنگ شویی یک شیوه و رویکرد باستانی چینی است که هدف آن ایجاد هماهنگی میان سازه های ساخته شده به وسیله انسان با محیط اطراف و جریان انرژی مثبت بوده است. در محل شهر ممنوعه، عوارض و ویژگی های طبیعی زیادی وجود دارند که انرژی مثبتی را در این محیط پدید می آورند.

بعلاوه استفاده از دیوارهای بلند و خندق ها و مصالح مستحکم، سبب شده است تا شهر ممنوعه چین، دژی مستحکم در برابر هجوم مخالفان و دشمنان امپراتوری باشد.

تصاویر و اسناد تاریخی از شهر ممنوعه

مطالعه اسناد تاریخی موجب می گردد تا پژوهشگران و مورخان، میراث فرهنگی غنی و تغییرات سیاسی چین باستان را بشناسند. این اسناد در حفظ و تفسیر شهر ممنوعه به عنوان یک اثر فرهنگی مهم یاری می نمایند و به افشا شدن رازهای پشت هر یک از دیوارهای این مجموعه، یاری می نمایند.

اسناد تاریخی مرتبط با شهر ممنوعه، نگرش های ارزشمندی را پیرامون شیوه زیست امپراتوری های چین، خانواده آن ها و کل درباریان و تغییرات محوطه مجموعه شهر ممنوعه پدید می آورند. این اسناد شامل فرمان ها و قوانین امپراتوری، تاریخچه و مدارک رسمی، مکاتبات تمامی مسئولین در دوره های مختلف امپراتوری های مختلف، پلان ها و نقشه های معماری و خاطرات و یادداشت های روزانه شخصی هستند.

فرمان ها و احکام رسمی به وسیله امپراتورها صادر شدند و به عنوان فرمان های حکومتی در موضوعاتی همچون شیوه حکمرانی، انتصاب مسئولین، ترفیع رتبه مسئولین اجرایی و نظامی، تنبیهات مسئولان و امور مهم دیگر حکومت داری، ارائه می شدند.

مدارک و پرونده های رسمی تاریخی شامل جنبه های مختلف اقدامات حکومت شامل مراسم ها، تشریفات مذهبی و تعاملات دیپلماتیک هستند. این مدارک پیرامون فعالیت های روزانه و مسئولیت های امپراتوری و مقامات رسمی آن است.

مکاتبات میان امپراتورها و وزرای آن ها و بعلاوه سفرای خارجی، نشان دهنده روابط دیپلماتیک و تبادل میان چین و کشورهای دیگر در طی دوره های مختلف تاریخی است.

پلان ها و نقشه های معماری، اطلاعات دقیقی را پیرامون جانمایی، طراحی و ساخت شهر ممنوعه چین ارائه می نمایند. این نقشه ها، اطلاعات ارزشمندی را در مورد معماری سنتی چین، برنامه ریزی و طراحی شهری و تکنیک های مهندسی استفاده شده در آن موقع عرضه می نمایند.

یادداشت ها و خاطرات شخصی امپراتورها یا نزدیکان آن ها حاوی اطلاعات مجذوب کننده تر و توضیح حال آن ها پیرامون تفکرات، احساسات و تجربیات شخصی شان است. در بعضی از این یادداشت ها، جزئیاتی در مورد فعالیت های روزانه آن ها، تفریح ها، علایق و روابط آن ها با اعضای خانواده و درباریان و ملازم امپراتور مطرح شده اند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از مقاله های علمی کلیک کنید.

خرید تور چین

کشف شهر ممنوعه: ماجراها و کاوش ها

کاوش شهر ممنوعه، همچون قدم زدن در تاریخ و کشف اسرار چین باستان است. هنگام عبور بازدیدنمایندگان از دروازه های بزرگ و ورود به مجموعه قصرها، آن ها وارد دنیایی پر از شکوه و تجمل می شوند.

شهر ممنوعه، مرکز مجموعه بزرگی از گنجینه ها و آثار تاریخی است. در موزه قصر، حدود یک میلیون شیء تاریخی مانند نقاشی ها، خوش نویسی ها، سرامیک ها و پوشش و لباس های امپراتوری وجود دارند. این اشیاء مؤید فرهنگ غنی و باشکوه چین است و می توانند گویای شیوه زیست امپراتورها و خانواده های آن ها باشند.

هنگام کاوش شهر ممنوعه چین، می توان باغ های مخفی و دریاچه صاف بین دیوارهای مجموعه را مشاهده کرد. این فضاهای ساکن و بی جنبش، به عنوان محل استراحت شخصی برای امپراتورها و معشوقه های آن ها محسوب می شوند. بازدیدنمایندگان با پیاده روی در امتداد مسیرهای پرپیچ وخم و عبور از پل های پرزرق وبرق، می توانند لحظات آرامش بخشی را در این مجموعه دنج و پر از سکوت، تجربه نمایند.

آثار باستانی و معماری شهر ممنوعه

مجموعه قصرهای شهر ممنوعه چین دارای 980 ساختمان است که بزرگ ترین قصر امپراتوری در دنیا محسوب می گردد. معماری شهر ممنوعه، شاهکار طراحی سنتی چین با جانمایی متقارن و دکوراسیون رنگارنگ است.

این ساختمان ها با مصالح سنتی مانند چوب و سنگ ساخته شده اند و بام ساختمان ها دارای تزئینات و نقاشی های پرآذین و کاشی های مجذوب کننده براق است. توجه به جزئیات و مهارت در هر جنبه از معماری، موجب گیرایی و شکوه هر چه بیشتر این مجموعه شده است.

در ساختمان های سنتی چین، به جای ارتفاع، بیشتر به عرض سازه توجه شده است و این موضوع در ساختمان های باشکوه و مجلل، بیشتر عیان می گردد. این ساختمان ها غالباً دارای یک سکوی بسته و سنگین با یک بام بزرگ است و از دیوارهای تکیه گاهی عمودی استفاده نشده است.

در بسیاری از عناصر معماری ساختمان های شهر ممنوعه از رنگ قرمز استفاده شده است، زیرا به عقیده مردم چین، این رنگ عامل خوش شانسی است. کاخ ها و قصرها دارای سقف های کوتاهی در مقایسه با معماری غربی هستند.

زمین شهر ممنوعه به صورت مستطیلی به ضلع 961 متر (3153 فوت) از شمال به جنوبی و 753 متر (2470 فوت) از شرق به غرب، لحاظ شده است. در اطراف این مجموعه، دیوارهایی به ارتفاع 7.9m (26 فوت) و خندق هایی به عمق 6 متر (20 فوت) و عرض 52 متر (171 فوت) احداث شده اند.

شاخص ترین عناصر معماری شهر ممنوعه چین

یکی از شاخص ترین عناصر معماری شهر ممنوعه چین، استفاده از وو (دروازه یا گذرگاه) و احداث ورودی جنوبی به ارتفاع 38 متر (125 فوت) است. این دروازه به سمت محوطه بزرگی باز می گردد که رودخانه طلایی در آن قسمت واقع شده است و پنج پل مرمرین نیز در این بخش، ساخته شده اند.

ساخت تالار امپراتور با ارتفاع بیشتر از محوطه بیرونی، شاخص ترین بخش آن محسوب می گردد. این ساختمان، بزرگ ترین ساختمان مجموعه محسوب می گردد و بزرگ ترین سازه چوبی موجود در چین است. در کنار سه تالار محوطه درونی، باغ امپراتوری به مساحت 3 جریب احداث شده است که محلی برای آرامش و استراحت امپراتور و خانواده او بوده است.

سازه های مجموعه شهر ممنوعه چین، با الوارهای چوبی متعلق به جنگل های جنوب غربی چین و بلوک های بزرگ سنگ مرمر ساخته شده اند. آجرهای طلایی جهت استفاده در کف چندین تالار مهم استفاده شده اند. در بام ها از کاشی های براق زردرنگ استفاده شد.

پس از تکمیل مجموعه در سال 1420، 14 امپراتور مینگ و 10 امپراتور کینگ از این مجموعه به عنوان قصر امپراتوری خود استفاده کردند. اما پس از سال 1912 و سقوط امپراتور پویی، موضوع و کاربری سیاسی این مجموعه در چین، سرانجام یافت. در سال 1925، موزه قصر تأسیس شد و در کل مجموعه شهر ممنوعه، سیطره یافت. امروزه موزه قصر به عنوان مجموعه بزرگی از آثار و اشیاء قیمتی و هنری شامل مجموعه اشیاء دو سلسله مینگ و کینگ محسوب می گردد. البته این موزه، همچنان پربازدید ترین موزه در دنیا با 14.6 میلیون بازدیدنماینده در سال محسوب می گردد.

تأثیر شهر ممنوعه بر فرهنگ و تاریخ چین

بدون تردید، نمی توان از نقش معنادار شهر ممنوعه چین بر تمدن و فرهنگ چین غفلت کرد. عناصر معماری به کار رفته در تمامی بخش های شهر ممنوعه، گویای غنای بالای فرهنگ چین است. طراحی بام های بزرگ شهر ممنوعه، اهمیت فرهنگی عمیقی دارد. وجود بام های شیب دار که شیب آن از تمامی جهت ها به سمت پایین است، گویای فرهنگ سلسله مراتب اجتماعی یک ساختمان در محل زندگی امپراتور و درباریان است.

بعلاوه رنگ هایی که طراحان در شهر ممنوعه چین استفاده نموده اند، گویای اهداف فرهنگی و زیبایی شناسی است. در زمان باستان، طراحان چینی از مفهوم وو ژینگ استفاده کردند که مؤید وقوع رویدادهای خاص بر اساس تعامل میان اجزاء مختلف است. این رویکرد در زمینه های مختلف علمی، سلامتی، معماری و هنرهای جنگی استفاده شد. وو ژینگ در اصل متکی بر پنج المان (فلز، چوب، آب، آتش و خاک) بود اما بعدها، در مورد جهت ها و رنگ ها (سبز، آبی، زرد، قرمز، سفید و سیاه) به کار گرفته شد که هر یک اهمیت قابل توجهی داشتند.

چینی ها اعتقاد زیادی به طالع بینی داشتند و از آن، در طراحی شهر ممنوعه استفاده کردند. به طور مثال، عدد نُه بزرگ ترین عدد فرد است و همراه با رنگ زرد مورد توجه بسیاری از طراحان قرار داشته است.

نقش شهر ممنوعه در ادبیات و افسانه های چینی

اهمیت فرهنگی و تاریخی شهر ممنوعه چین موجب شد تا از این اثر تاریخی در بسیاری از آثار ادبی شامل شعرها، رمان ها و مجموعه های ادبی، الهام گرفته گردد. بسیاری از نویسندگان و شاعران شاخص چینی، به مجموعه شهر ممنوعه در آثار خود اشاره نموده اند. به طور مثال، لی بای، شاعر سرشناس چینی، شعری را عنوان بازدید از شهر ممنوعه نوشته است که زیبایی و شکوه قصر امپراتوری را ستایش می نماید. این شهر، یکی از شعرهای کلاسیک ادبیات چین است و ماهیت شهر ممنوعه و تأثیر آن بر بازدیدنمایندگان را بیان می نماید.

علاوه بر شعر، شهر ممنوعه در رمان ها و آثار درام تاریخی گوناگون، نمایان شده است. در این آثار ادبی، به زندگی امپراتورها، معشوقه های آنان و درباریان در قصر اشاره شده است و خوانندگان شناخت مختصری از جنگ و تنازع قدرت میان درباریان و تعامل آن ها پیدا می نمایند. این داستان ها، به بخشی از ادبیات چین تبدیل شده اند و سبب شکل گیری شناخت فرهنگی از شهر ممنوعه چین شده اند.

علاوه براین، افسانه ها و فولکلور مرتبط با شهر ممنوعه، به اهمیت فرهنگی آن افزوده اند. بسیاری از افسانه ها و حکایت ها در طی قرن ها در مورد شهر ممنوعه مطرح شده اند. این افسانه ها نشان دهنده خیال پردازی و تصور مردم بوده و به بخشی از فولکلور چین تبدیل شده است و به معروفیت معنوی و مجذوب کنندهیت شهر ممنوعه افزوده اند.

چگونگی بازدید از شهر ممنوعه: راهنمای گردشگری

برای بازدید از شهر ممنوعه، ابتدا باید ساعات بازدید از این مجموعه را بدانید و بلیت بازدید را از وب سایت رسمی یا به وسیله یک آژانس مسافرتی مشهور، بخرید.

شهر ممنوعه در روز دوشنبه به جز روزهای ملی در چین، تعطیل است.

حداکثر تعداد بازدیدنمایندگان آن در هر روز، 80000 نفر است. بلیت ها معمولاً هر روز در فصل های شلوغ، به سرعت فروخته می شوند. امکان خرید بلیت در محل وجود ندارد و باید به صورت آنلاین بخرید.

1 نوامبر تا 31 مارس

1 آوریل تا 31 اکتبر

تاریخ

08:30-16:30

08:30-17:00

ساعت بازدید

صبح

08:30-13:10

عصر

13:00-15:40

صبح

08:30-13:10

عصر

13:00-16:10

زمان ورود

دروازه نیمروز، ورودی اصلی برای گردشگران محسوب می گردد. سه راه برای رسیدن به شهر ممنوعه وجود دارد:

  • مترو: از خط 1 مترو بهره ببرید و از (خروجی B) تیان آن من غربی یا ایستگاه تیان آن من شرقی (خروجی B) پیاده شوید.
  • اتوبوس: سوار اتوبوس شماره 2، 82 یا 120 شوید و در ایستگاه تیان آن من شرقی پیاده شوید.
  • تاکسی: از حروف ‘请带我去故宫 (لطفاً مرا به شهر ممنوعه ببرید) بهره ببرید.

جهت حضور در ساعات غیرشلوغ، پیشنهاد می کنیم:

  • درصورتی که مسئله ای با آب وهوای سرد و خشک پکن در زمستان ندارید، سعی کنید در این فصل از این محل بازدید کنید. بر اساس تجربه ما، برترین زمان برای بازدید از این مجموعه، از اواسط اکتبر تا انتها نوامبر است.
  • از محور مرکزی (central axis) استفاده نکنید زیرا بیشتر تورهای بزرگ چینی از آن استفاده می نمایند.
  • به طورکلی، فصل اوج سفر به شهر ممنوعه، بین آوریل تا اکتبر و ماه های خلوت، بین نوامبر تا مارس است.

آینده شهر ممنوعه: حفظ و بازسازی

بهسازی و بازسازی شهر ممنوعه چین به عنوان یکی از مهم ترین آثار تاریخی این کشور برای نسل های آینده، حیاتی است. در مورد نگهداری، باید حداکثر حفاظت را از سازه های فیزیکی، اشیاء قیمتی و یکپارچگی کلی مجموعه قصرها داشت. باید از روش های مختلفی مانند نگهداری منظم، پروژه های نگهداری و تکنیک های محافظتی برای جلوگیری از خرابی ناشی از المان های طبیعی و فعالیت های انسانی استفاده کرد.

در مورد بهسازی نیز بهبود تجربیات گردشگران جهت احترام و مشاهده هر چه بیشتر ارزش تاریخی و فرهنگی شهر ممنوعه، حائز اهمیت است. در این خصوص، می توان به ارتقای امکانات، اجرای روینمودهای گردشگری پایدار و بهبود برنامه های آموزشی جهت توسعه شناخت بیشتر از تاریخچه و اهمیت مجموعه شهر ممنوعه اندیشید.

علاوه براین، پیشرفت در حوزه فناوری، نقش مؤثری در آینده شهر ممنوعه ایفا می نماید. روش های محافظتی دیجیتال، تجربیات واقعیت کاربری و نمایشگاه های تعاملی، راه های تازه ای را برای بازدیدنمایندگان جهت بازدید از محل و یادگیری در مورد میراث غنی آن، می گشاید.

سخن انتهای

شهر ممنوعه چین، یکی از مهم ترین آثار باستانی این کشور محسوب می گردد. این اثر تاریخی، نقش بسیار مهمی چه در تاریخ و چه در فرهنگ مردم و نخبگان جامعه چین داشته است. موزه قصر چین، پربازدید ترین موزه در دنیا محسوب می گردد که میلیون ها نفر از سراسر دنیا، از این مجموعه تاریخی باشکوه بازدید می نمایند. شلوغی و حجم انبوه بازدیدنمایندگان موجب می گردد تا بازدید از این مجموعه برای بعضی از گردشگران مناسب نباشد. بنابراین می توان در ماه های خلوت سال که در این مقاله نیز اشاره شد، از این مجموعه کم نظیر بازدید کرد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از مقاله های علمی کلیک کنید.

خرید تور چینمنبع: ستاره ونک

به "شهر ممنوعه چین کجاست؟ معرفی جامع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر ممنوعه چین کجاست؟ معرفی جامع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید