آشنایی با آیین سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان

به گزارش مقاله های علمی، ایسنا/ این خبر به جهت آشنایی با آیین سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان برای شما نوشته شده است.

آشنایی با آیین سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان

علی فلسفی میاب، مسئول ثبت میراث ناملموس استان آذربایحان شرقی درباره این آیین که با عنوان سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان ثبت ملی شده، گفت: اسفنجان یکی از روستاهای شهرستان اسکو است که پنج هزار نفر جمعیت دارد. اهالی این روستا همه ساله در سی و ششمین روز بهار مراسمی را که به آن اوکوز (گاو) قوربانی می گویند، برگزار می نمایند. این مراسم اصولا روز پنجشنبه برگزار می گردد و اگر پنجشنبه به تاریخ سی و ششمین روز بهار نباشد، در اولین پنجشنبه ای که به آن نزدیک است، انجام می گردد.

او درباره چگونگی انجام این مراسم شرح داد: معتمدین روستا دو سه روز مانده به برگزاری مراسم، از مردم روستا پول جمع می نمایند و یک گاو نر بسیار بزرگ می خرند. صبح روز مراسم غل و زنجیری به پای گاو می بندند و محله به محله گاو را می چرخانند. اهالی روستا هم دستمال، گردو، نان محلی و...به عنوان هدیه پیشکش می نمایند.

این کارشناس ثبت ادامه داد: گاو را به قنات عیدآباد یا عید آوا که در روستا قرار گرفته است، می برند و به او آب می دهند. سپس گاو را از روستا خارج می نمایند و مردم هم پشت آن حرکت می نمایند و به سوی تپه ای می روند که زیارتگاهی به نام پیر حسن آنجا قرار گرفته است. گاو را هفت دور طواف می دهند و پیشکش هایی را که جمع شده، بین بچه ها پخش می نمایند.

فلسفی میاب افزود: سپس گاو را از میان کوه و تپه ها گذر می دهند و به سمت قربانگاه می برند. قربانگاه بالای تپه ای است که در فاصله 50 تا 60 متری محلی به نام نشان گاه قرار گرفته است. بین این دو مکان جوی آبی درست می نمایند و با دعا و نیایش گاو را رو به قبله ذبح می نمایند. باوری که در این مراسم بسیار به آن معتقد هستند این است که خون قربانی باید از جوی و از سوی قربانگاه به سمت نشان گاه برسد. در گذشته بر این باور بودند که اگر خون قربانی به نشان گاه نرسد، باید هفته بعد دوباره مراسم انجام گردد.

او سپس گفت: گوشت گاو قربانی را در همان محل قطعه قطعه می نمایند تا حمل آن به روستا راحت تر باشد، چون تعداد خانواده های روستا زیاد است، چند گوساله دیگر هم جلوی مسجد روستا قربانی می نمایند و با گوشت قربانی اصلی بین تعداد خانوارها تقسیم می نمایند.

به گفته او، رسم است که برای شام آن شب حتما با گوشت قربانی کوفته تبریزی درست نمایند تا در آن شب، اغنیا و فقرا شام یکسانی داشته باشند.

مسئول ثبت میراث ناملموس استان آذربایحان شرقی با بیان اینکه این مراسم یک رسم کهن در اسفنجان است و اهالی روستا خیلی به آن باور دارند، گفت: حتی افرادی که از روستا مهاجرت نموده اند، برای انجام این مراسم حتما می آیند و اگر نتوانند بیاند اقوام و خویشاوندشان برایشان کوفته ای که از گوشت گاو قربانی تهیه شده، نگه می دارند.

او درباره منشأ و ریشه این رسم اظهار کرد: در زمان های بسیار دور باد شدیدی در سی و ششمین روز بهار که درختان به شکوفه نشسته بودند، در این روستا می وزد و تمام شکوفه ها را از بین می برد. پیرزنی از اهالی روستا در خواب می بیند که این باد از نشان گاه می آید و باید برای آن قربانی آماده نمایند تا باد به محصولات کشاورزی آنها آسیب نزند. از آن موقع که دقیق معین نیست چه وقت بوده که البته بعضی آن را به دوران میترایی نسبت می دهند.

فلسفی میاب گفت: این آیین هنوز هم مانند گذشته در روستای اسفنجان برگزار می گردد و میراث فرهنگی استان هم چند سالی است در برگزاری آن دخیل است و جشنواره ای در کنار آن برپا می گردد.

منبع: همگردی

به "آشنایی با آیین سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با آیین سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آیین سی و ششمین روز بهار در روستای اسفنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید