جزیره کیش خیره به ظرفیتها و توانایی های ساحلی است

به گزارش مقاله های علمی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده و خبرهای منتشر گشته، جزیره کیش خیره به ظرفیتها و توانایی های ساحلی است.

جزیره کیش خیره به ظرفیتها و توانایی های ساحلی است

صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع جهان کنونی مورد توجه کشورهای بسیاری بود بطوریکه به عنوان سومین صنعت پولساز جهان 25 درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.

این صنعت در کشور ایران نیز کمابیش مورد توجه بود اما در بعضی نقاط از جمله منطقه ها ساحلی از جمله جزیره کیش با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های مختلف از جایگاه ویژه ای در راستای توسعه پایدار این منطقه ها می تواند برخوردار باشد.

با توجه شرایط خاص این جزیره یکی از مهمترین راههای توسعه پایدار برای آن فعال کردن تمام حوزه های گردشگری آن است که حدود 16 فعالیت از 18 گونه صنعت توریسم از جمله ورزشی، سرگرمیی، خرید، طبیعی و تاریخی در آن قابلیت سرمایه گذاری دارد.

سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کیش از ابتدای دهه 70 شمسی با تبدیل این جزیره به منطقه آزاد تجاری و صنعتی با موضوع صنعت توریسم به صورت ویژه شروع شده و اکنون این جزیره را به یکی از قطب های مسافر پذیر کشور تبدیل نموده است.

حفظ و ارتقای اهمیت گردشگری در توسعه کیش نیازمند توجه به تمام بخش ها و پتانسیل های آن بوده که سواحل مرجانی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های این جزیره در بخش سرمایه گذاری و ارائه خدمات است.

سرمایه گذاری های مختلفی از جمله کلوپ های دریایی، رستواران ها و هتل های ساحلی، سرگرمیات دریایی و ایجاد زیرساختهای گردشگری در سواحل کیش انجام شد اما سال جاری برای اولین بار در کشور طرح ساماندهی سواحل این جزیره تدوین و رونمایی شد.

این طرح که با نگاهی به عمق 200 متری در سواحل کیش تدوین شده است و به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با تحقق کامل اهداف طرح ساماندهی سواحل در این جزیره، 90 هزار میلیارد ریال در راستای اقتصاد دریا و گردشگری سرمایه گذاری می گردد.

مهدی کشاورز اضافه نمود: در طرح ساماندهی سواحل برای گروههای مختلف با سلایق و سنین مختلف بر پایه و پیوست فرهنگ غنی ایرانی اسلامی برنامه ریزی شده و حدود 300 فرصت مختلف فرهنگی، مالی، محیط زیست، طبیعی و اجتماعی معرفی می گردد.

وی گفت: این طرح به مساحت 800 هکتار، به طول 43 کیلومتر و با عمق 200 متر با هدف ارتقای جزیره کیش به عنوان مقصد گردشگری نمونه ساحلی دریایی در مقیاس ملی منطقه ای و بین المللی با ساحلی پویا و زنده مبتنی بر جاذبه های تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی با مدیریت و بهره برداری یکپارچه با اقتصاد و توسعه پایدار به عنوان جزیره سبز متکی بر فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر تعریف شده است.

فعالیت بیش از 30 کلوپ دریایی و ارائه بیش از 20 نوع خدمت از جمله غواصی، ورزش ها و سرگرمی های ساحلی و دریایی، 50 هتل در حال بهره برداری و 50 هتل در دست احداث، انواع رستوران ها و کافی شاپ های ساحلی هم اکنون کیش را به مقصدی شناخته شده برای مسافران نموده است.

این زیرساختها باعث شده که سالانه تا 2 میلیون مسافر کیش را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایند و بیش از 80 درصد از اقتصاد جزیره وابسته به صنعت توریسم باشد ئ توسعه این فعالیت ها یکی از اولویت های اصلی دولتمردان باشد.

گردشگری ساحلی از قدیمی ترین انواع گردشگری است که در ابتدا مختص افرادی بود که تنها برای ملاقات از سواحل به دریا مراجعه می کردند اما در دهه های گذشته مسافران اغلب ترکیبات متنوعی از انواع اقامت و بهره مندی از این امکان را تقاضا نموده اند.

به همین علت، امروزه گردشگری ساحلی یکی از بزرگترین فعالیت های جهان محسوب می گردد بگونه ای که بطور مستقیم در شکل دهی الگوی توسعه هر جامعه ای موثر بوده و تامین نماینده مزایای مستقیم و غیر مستقیم مالی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است.

جزیره کیش به عنوان چهارمین مقصد گردشگری غرب آسیا نیازمند تقویت زیرساختهای موجود خود است که میتوان با اجرای فرصتهای سرمایه گذاری مد نظر طرح ساماندهی سواحل به تقاضاهای مختلف گردشگران ساحلی پاسخ داد.

منبع: همگردی

به "جزیره کیش خیره به ظرفیتها و توانایی های ساحلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره کیش خیره به ظرفیتها و توانایی های ساحلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید