رمان های پلیسی دورنمات با استقبال مخاطبان ایرانی به چاپ پنجم رسیدند

به گزارش مقاله های علمی، قاضی و جلادش، قول و سوء ظن عنوان 3 رمان پلیسی از فردریش دورنمات داستان نویس و نمایشنامه نویس سوئیسی است. او در این 3 رمان، رویه ای خلاف رویه و رویکرد معمول نویسندگان داستان پلیسی در پیش گرفته است.

رمان های پلیسی دورنمات با استقبال مخاطبان ایرانی به چاپ پنجم رسیدند

دورنمات، قاضی و جلادش را در سال 1950 نوشت و کتاب درسال 1954 به زبان انگلیسی منتشر شد. داستان این رمان از این قرار است که کارآگاه برلاخ که از سرطان رنج می برد و فقط یک سال فرصت زندگی دارد، به دنبال حل معمای مرگ بهترین افسرش اشمید و محاکمه جنایتکاری است که سال ها پیش با او شرط بسته آدم بکشد بی آنکه قانون بتواند مشتش را باز کند.

قاضی و جلادش مثل دیگر رمان های پلیسی دورنمات مبارزه بین خیر و شر است. برخلاف قهرمان های تر و فرز و خوش قیافه رمان های پلیسی آمریکایی و برخلاف قهرمان های تر و تمیز و زیرک رمان های پلیسی اروپایی، کارآگاه های دورنمات گروهی پیرمرد روبه موت هستند و برلاخ هم یکی از آنهاست؛ کسی که مرگ را انتظار می کشد اما سرشار از شور زندگی است.

رمان قول هم که زمستان سال گذشته به چاپ چهارم رسید، معروف به فاتحه ای بر رمان پلیسی است اما قهرمان آن بازرس برلاخ نیست. داستان این رمان درباره قتل یک دختربچه است. گریتلی موزر دختر نوجوانی که در جنگل به قتل رسیده، قربانی تجاوزی جنسی بوده است. ماتئی بازرس پرونده، به مادر دختر قول می دهد قاتل را دستگیر کند. تحقیقات آغاز می گردد و فون گوتن، دوره گردی دستفروش که جسد گریتلی را پیدا نموده و به پلیس خبر داده، به عنوان متهم و مظنون به قتل بازداشت می گردد. اما این پرونده به نحوی پیش می رود که زندگی بازرس ماتنی را تا آخر عمر دگرگون می نماید.

سوء ظن سومین رمان دورنمات در این مجموعه است که شخصیت اصلی اش دوباره بازرس برلاخ است و این بار خود را به خاطر یک سوء ظن در معرض خطر مرگ قرار می دهد تا یک دکتر نازی را به دام بیاندازد.

محمود حسینی زاد مترجم این 3 کتاب هم درباره تجدید چاپشان به مقاله های علمی گفت: چند ماه پیش که برای دریافت جایزه گوته و دیگر فعالیت های ادبی به آلمان رفته بودم، کتاب های قاضی و جلادش و سوء ظن به چاپ پنجم رسیدند و قول هم کمی بعد از آن ها به این نوبت چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "رمان های پلیسی دورنمات با استقبال مخاطبان ایرانی به چاپ پنجم رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمان های پلیسی دورنمات با استقبال مخاطبان ایرانی به چاپ پنجم رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید