متخصص هر کاری را در سنجاق پیدا کن!
به گزارش مقاله های علمی، احتمالا برای شما نیز رخ داده است که در شرایطی اضطراری گرفتار شده و احتیاج مبرم به دریافت خدمات تخصصی داشته باشید؛ مثلا ممکن است از سقف منزلتان آب چکه کند و احتیاج به یک متخصص تأسیسات ساختمانی یا بنای ماهری داشته باشید تا مشکل را شناسایی و آن را برطرف کند. شاید هم یک زمان تلفن همراه شما خراب گردد و احتیاج به دریافت خدمات تعمیرات موبایل داشته باشید.
خوشبختانه امروزه پیشرفت و گسترش فناوری، به ویژه در حوزه نرم افزارهای همراه، باعث شده است بسیاری از محصولات و خدمات را بتوان راحت، سریع و مطمئن در اختیار داشت.
تعداد اپلیکیشن هایی که بستری برای ارائه محصولات یا خدمات ایجاد می نمایند و در اصطلاح به آنها اَپ های مارکت پِلِیس (Market Place) گفته می گردد، روزبه روز در حال افزایش است.
یکی از این اپلیکیشن های موبایلی که در بخش ارائه خدمات تخصصی، شهرت و اعتبار مناسبی برای خودش دست وپا نموده، سنجاق نام دارد. شرکت دریچه تجربه نو طراح و تولیدنماینده این نرم افزار همراه است که آن را در سال 96 روانه بازار نموده است.
امیر پارسا مهر، مدیر بازاریابی شرکت دریچه تجربه نو و بنیانگذار اپ سنجاق درباره ماجرای شکل گیری سنجاق و زمینه فعالیت آن، به جام جم می گوید: سنجاق یک بازار اینترنتی خدمات است که در اواخر بهار 1396 آغاز به کار کرد. ما سنجاق را تنها با یک سرویس و در یک منطقه از شهر تهران راه اندازی کردیم و به مرور زمان خدمات مختلف و همچنین شهرهای دیگری نیز به ما ملحق شدند که تا به امروز سنجاق نزدیک به 50 شهر را تحت پوشش خودش قرار داده است. نحوه کار سنجاق به این صورت است که افراد با مهارت های گوناگون، می توانند به جامعه متخصصان سنجاق بپیوندند و صفحه کاربری مخصوص خودشان را ایجاد نمایند تا درخواست نمایندگان خدمات درهنگام ثبت سفارش به آنها دسترسی داشته باشند و کار خدماتی خود را به آنها بسپارند.
از ثبت سفارش تا دریافت خدمات
مدیر بازاریابی شرکت دریچه تجربه نو، در مورد فرآیند معین شده برای تبدیل درخواست مشتری به خدمتی که به طور کامل ارائه شده است، می گوید: مشتریان سنجاق به دو دسته تقسیم می شوند: یک دسته ارائه دهندگان خدمات هستند و دسته دیگر را درخواست نمایندگان آن تشکیل می دهند. روال کار ما در سنجاق به این صورت است که در ابتدا یک درخواست نماینده، با جست وجو کردن در میان وبسایت ها یا به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه سنجاق، ما را پیدا نموده و سرویس مورد احتیاجش را ثبت می نماید. ما این درخواست را برای تعداد زیادی از متخصصانی که محدوده پوشش و سرویس دهی آنها با سفارش تطابق داشته باشد، ارسال می کنیم. در این مرحله، متخصصانی که باتوجه به ویژگی های آن سفارش، خود را واجد شرایط برای خدمات رسانی می دانند، روی آن سفارش پیشنهاد انجام کار می گذارند. به این ترتیب درخواست نماینده با تعداد زیادی از پیشنهادها روبه رو می گردد و می تواند از بین آنها، پیشنهادی را که می خواهد انتخاب کند.
پارسامهر در ادامه می گوید: جوینده خدمات برای انتخاب راحت تر از بین متخصصان، به صفحه های کاربری آنها دسترسی دارد. مدارکی که یک متخصص در صفحه اش ارائه می دهد، معمولا شامل مدارک هویتی، مدارک فنی، گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک تخصصی یا ضمانت نامه های حُسن انجام کار می گردد؛ همچنین امتیازهایی که مشتریان قبلی هر متخصص به او داده اند نیز در صفحه کاربری اش قابل رؤیت است. به این ترتیب، تمام تعاملات از قیمت پیشنهادی گرفته تا جزئیات خدمات مورد نظر و زمان و نحوه انجام آن، بین مشتری و متخصص صورت می گیرد؛ حتی در مواردی ممکن است ارائه قیمت از سوی متخصص امکان پذیر نباشد و برای تخمین هزینه ها، به بازدید از محل احتیاج باشد که هماهنگی برای این گونه موارد نیز بین مشتری و متخصص انجام می گردد.
وی می افزاید: الگوریتم هایی که در سنجاق به کار رفته اند، متخصصانی که امتیازات بهتر و پروفایل با کیفیت تری دارند را با شانس بیشتری برای دریافت کار مشتری روبه رو می نمایند؛ درواقع هر قدر صفحه کاربری متخصصی کامل تر باشد و مدارک مختلفی که دال بر قابل اعتماد بودن او باشد را در صفحه اش منتشر نموده باشد، در فهرست پیشنهاد شده به مشتری در رده های بالاتری قرار می گیرد و احتمال ارجاع کار از طرف مشتری به او افزایش بیشتری می یابد. در این میان نقشی که سنجاق به عنوان یک واحد نظارتی ایفا می نماید نیز بسیار پُررنگ است؛ ما برای بالا بردن کیفیت بازار سنجاق سعی می کنیم علاوه بر الزاماتی که در جهت ارائه مدارک هویتی برای متخصصان ایجاد می کنیم، بعضی از سازوکارهای احراز هویت را نیز در فرایند ثبت نام متخصصان اعمال کنیم. به همین دلیل، به تازگی پیروز شده ایم تعامل هایی را با سامانه شاهکار ایجاد کنیم که به واسطه آن، انطباق کدملی افراد با شماره تلفن همراه آنها، برایمان قابل استعلام خواهد شد.
دورنمای سنجاق
پارسامهر درباره برنامه های سنجاق برای رسیدن به اهدافش در آینده، این گونه می گوید: آنلاین کردن خدمات یک فرآیند طولانی و بسیار پیچیده است، زیرا عوامل زیادی در انجام شدن یک کار خدماتی دخیلند؛ بنابراین بازار داخلی همچنان از ظرفیت های بالایی برای کار در این حوزه برخوردار است. به عقیده ما در چند سال آینده، سنجاق به پیشگام بازار خدمات ایران تبدیل خواهد شد و به طبع آن کار راحت تری برای ورود به بازار کشورهای دیگر خواهد داشت.
ویژگی های منحصربه فرد و مزایای رقابتی سنجاق
به گفته مدیر بازاریابی سنجاق، فرایند آنلاین کردن خدمات، یک فرایند دیربازده است و در یک شب اتفاق نمی افتد؛ بنابراین تصمیم مجموعه سنجاق بر این بوده است که همیشه تیم شان را در ابعاد کوچکی نگه دارند و بسیاری از بخش ها را با تکیه بر فناوری و به شکل اتوماتیک به پیش ببرند.
او علت این تصمیم را جلوگیری از فرسایشی شدن کار در طول سال های طولانی و همچنین امکان مدیریت منابع عنوان می نماید. در حال حاضر تعداد اعضای مجموعه سنجاق 25 نفر است که در مقایسه با سایر کسب وکارهای مشابهی که معمولا بیش از 50 نفر نیروی انسانی دارند، سنجاق یک تیم مختصرومفید با راندمان بالا در اختیار دارد. همین صرفه جویی در هزینه های توسعه انسانی، باعث شده است سنجاق بتواند به سرعت در شهرهای مختلف کشور رشد کند.
پارسامهر در ادامه تصریح می نماید: یکی از خصوصیات شاخص سنجاق، استفاده بسیار خوب از داده هاست؛ در واقع تیم فنی ما متشکل از بخش هایی است که مدعی هستیم در زیست بوم استارت آپی کشور، عملکردی کم نظیر داشته است. استفاده از داده ها در قیمت گذاری روی خدمات، بالابردن احتمال انجام کار و همچنین ایجاد گردش اقتصادی مطلوب و درآمدزایی برای متخصصان، باعث شده است با صرف هزینه کمتر، نسبت به رقبا شرایط بهتری را برای سنجاق رقم بزند. بازخوردهایی که از متخصصان دریافت می کنیم، نشان دهنده همین موضوع است که آنها از سنجاق رضایت بیشتری نسبت به سایر بازیگران در این عرصه دارند.
او اضافه می نماید: در چهارسال گذشته، هزینه های بازاریابی سنجاق نسبت به سایر کسب وکارهای مشابهش بسیار کمتر بوده و دلیل آن به دو تصمیم پرریسک ما ارتباط پیدا می نماید. یکی از این تصمیم ها، سرمایه گذاری روی حوزه وب است؛ اعتقاد ما این بود که جوینده خدمات در وهله اول به جست وجوی آن در بین وبسایت های مختلف می پردازد و این چالش بزرگی برای ما بود، زیرا حوزه خدمات بسیار گسترده است و تعداد کلمات کلیدی ای که مشتریان از آنها برای جست وجوی اینترنتی استفاده می نمایند، از آن هم وسیع تر است. تصمیم دیگر ما نیز هزینه نکردن در حوزه برندینگ و توسعه نشان تجاری، به وسیله تبلیغات محیطی مانند بیلبوردهای شهری بوده است؛ این تصمیم نیز ناشی از همان نگرش ما بود که احساس می کردیم آنلاین کردن خدمات هنوز به بلوغ بیشتری احتیاج دارد تا بتواند به فاکتورهایی مثل برندسازی فکرکند. به همین دلیل، بازیگرانی که در این فضا تبلیغات گسترده ای انجام دادند، نفع ماندگاری از آن نبردند. اینها عواملی بود که باعث شد هزینه های بازاریابی ما به طرز چشمگیری کمتر از رقبایمان باشد و درحالی که حدود یک سال ونیم دیرتر از بیشتر بازیگران دیگر وارد این عرصه شدیم، اما به سرعت صندلی خودمان را در رده های بالایی این حوزه تثبیت کردیم.
مسیرهای ارتباط با سنجاق
وبسایت: www.sanjagh.pro
ایمیل: [email protected]
تلگرام: sanjagh-official @
تماس: 02145697000
آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان میرعماد، کوچه16، پلاک 14، واحد 6
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه مقاله های علمی
منبع: جام جم آنلاین