پارس خودرو سهند به وسیله بیت ران آنالیز شد ، همان همیشگی
به گزارش مقاله های علمی، پارس خودرو سهند محصول جدیدی است که برای اولین بار به طور رسمی در نمایشگاه بین الملی تهران به نمایش عمومی عایدی. سهند که سومین نسل از محصولات پلتفرم X200 است، تقریبا بدون هیچ تغییر چشم گیری قرار است تا سال 1408 در بازار ایران حضور داشته باشد! با گزارش اختصاصی بیت ران از آنالیز سهند همراه باشید.
نمای جلو
رضا نوروزی - بیت ران: سهند خودرویی است که سایپا قرار است آن را جایگزین ساینا، نسل دوم محصولات پلتفرم X200 کند. سهند بناست با نشان اختصاصی پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا فراوری و عرضه گردد. سهند که درواقع یک فیس لیفت میانه از ساینا است، در نمای جلو، نمای عقب، فضای کابین و اندکی در موتور تغییراتی داشته است.
معرفی
سهند احتیاج به معرفی چندانی ندارد و در واقع همان همیشگی با امکانات بیشتر است و در بازار خودرویی بی رقیب ما، تنها گزینه در کلاس قیمتی خود است. تغییرات سهند شاید برای 5 سال پیش مناسب و شاید حتی مجذوب نماینده بود، اما امروز دیگر این خودرو صرفا یک محصول بسیار قدیمی و بزک شده است.
سیاست سایپا در قبال پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه، نگاه توسعه ای نیست. انگار قرار است هر محصولی که قدیمی است به جای خروج از خط، به خط پارس خودرو منتقل و حیات تازه خود را شروع کند.
نمای ظاهری
سایپا سهند در نمای جلو به کلی تغییر کرد. این تغییرات در چراغ ها، سپر ، جلو پنجره، مه شکن، کاپوت و گلگیرها است. چراغ ها مشابه اطلس است و گرافیک داخلی جالبی دارد. کشیدگی چراغ ها در سهند هم اندکی نسبت به ساینا آن را زیباتر جلوه می دهد. سپر به مانند ساینا تک رنگ نیست و با قسمت های مشکی از ساینا بهتر به نظر می رسد.
طراح سهند روی کاپوت اما با خطوط زیاد و بلاتکلیفی که هیچ تناسبی با سایر زوایای خودرو ندارد، سعی در عضلانی جلوه دادن نمای جلو داشته است. این خطوط اما شاید به علت رعایت استاندارد حفاظت از عابر پیاده به این صورت طراحی شد. در این صورت می توان آن را با اغماز پذیرفت، اما در غیر این صورت اصلا تناسبی با سایر قسمت ها ندارد.
در نمای جلو نکته دیگری غیر از مه شکن ها که اندکی شبیه به ایران خودرو تارا به نظر می رسند، وجود ندارد و در مجموع می توان آن را طراحی بهتری نسبت به دو نسل قبلی دانست.
نمای پشتی خودرو اما چندان جالب نیست. چراغ های بزرگ در عرض کم این خودرو، باعث عدم تناسب ابعادی در نمای پشتی است. چراغ های عقب نیز مانند چراغ های جلو گرافیگ زیبایی دارند، اما به خاطر کشیدگی زیاد، در نمای پشتی سهند زیبا و متناسب به نظر نمی رسند.
نمای پشتی
نمای کناری سهند اما نقطه عطف تحول طراحی در سایپا است. جایی که بدون هیچ تغییری از اولین محصول این پلتفرم یعنی تیبا استفاده می نماید و سایپا حتی بعد از 20 سال حاضر به تغییر قالب های خود نشده است. قسمت دیگر این نقطه عطف طراحی در سایپا سهند، استفاده از ترند روز طراحی در نمای جلو و عقب در کنار ترند طراحی 20 سال پیش در نمای کناری خودرو است. اتفاقی که تنها در صنعت خودروی ما ممکن است.
نمای داخلی
سهند در داخل کاملا مشابه سایپا اطلس است. داشبوردی که با الهام از داشبورد رنو سیمبل نسل دوم طراحی شد. دریچه های کولر هم با الگوبرداری از مرسدس بنز طراحی شده است. داشبورد سهند هم مشابه اطلس مورد آنالیز گروه بیت ران از ترکیب رنگ مشکی کرم استفاده می نماید که زیاد بودن رنگ کرم آن اصلا جالب نیست و حس خوبی را منتقل نمی نماید.
پنل تهویه همان پنل تهویه نسل دوم محصولات این پلتفرم یعنی ساینا و کوییک است. فرمان سهند نیز همانند اطلس، همان فرمان دی کات کوییک S و ساینا S است که به شکل carry over (به استفاده مجدد از قطعات موجود در محصول تازه، کری اوور گفته می گردد) استفاده شده است. سردنده و آینه های جانبی هم کری اوور از سایپا شاهین است.
فضای کابین سهند پارس خودرو
اما تغییر بزرگتر در این نسل از محصولات پلتفرم X200، تغییر صندلی ها است. صندلی ها در سهند و اطلس بزرگتر و حجیم تر شده اند و راننده و سرنشینان را بهتر دربرمی گیرند. اما این حجیم شدن صندلی ها، فضای داخل خودرو را بیش از پیش کوچک نموده است و فضایی مشابه دنا در مقایسه با سمند در این دو خودرو هم تکرار شده است. بعلاوه اضافه شدن سانروف فاصله سر سرنشینان تا سقف را کم نموده و به کوچکتر شدن هرچه بیشتر فضا افزوده است.
پیشرانه
سهند نیز همانند اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی سی قدیمی استفاده می نماید و نام M15 GSI را به خود گرفته است. این موتور توان فراوری 90 اسب بخار قدرت در 5250 دور بر دقیقه و 137 نیوتون متر گشتاور را در 4000 دور بر دقیقه دارد. این موتور از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می نماید. بعلاوه سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن اندکی تغییرات داشته است.
سهند با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به باز خواهد آمد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ندارد. گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک 6 سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده می گردد.
پارس خودرو سهند در 6 تیپ عرضه خواهدشد که چهار تیپ با گیربکس دستی است. دو تیپ از این چهار تیپ با موتور دوگانه سوز CNG عرضه خواهد شد که امیدواریم به عاقبت سایناS دوگانه مبتلا نگردد.
این پیشرانه از عجایب روزگار است که با مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر تنها توانایی فراوری چنین قدرتی را دارد. در صورتی که چنین قدرتی را کمپانی های معتبر خودروسازی با موتورهای سه سیلندر یک لیتری و مصرف حدودا پنج لیتر فراوری می نمایند. نکته جالب تر این موتور اما سیاست سایپا نسبت به آن است. سایپا این موتور را با 4 سال کوشش اندکی بروز رسانی کرد و آن را محصول استراتژیک خود می داند و استفاده از آن را تا سالیان بعدی پرقدرت در برنامه خود دارد و هیچ کوششی در جهت توسعه سبد پیشرانه ای خود ندارد.
آپشن ها و تیپ های مختلف سهند
سهند پارس خودرو چهار تیپ دستی و دو تیپ اتوماتیک خواهد داشت. نخستین تیپ دستی این خودرو که N325 نام دارد با امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک D-Type، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ فولادی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، پورت USB، صندلی 6 جهته دستی راننده، صندلی 4 جهته دستی سرنشین کناری، روکش پارچه ای صندلی ها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، بالابر برقی شیشه ها، آیینه جانبی برقی، سنسور دنده عقب و مه شکن جلو و عقب به دست مشتری می رسد.
این تیپ بعلاوه دارای اتولایت و دی لایت، تنظیم دستی ارتفاع چراغ ها، چراغ همراهی تا منزل، دزدگیر درب های جانبی، ترمز اضطراری، سامانه کنترل کشش و پایداری، ترمزهای ABS و EBD و بعلاوه رادیو است.
تیپ بعدی سهند N323 است که با موتور گازسوز به دست مشتری می رسد. این تیپ در واقع همان N325 با موتور M15 GSI گازسوز است و در بحث امکانات رفاهی، هیچ تفاوتی بین این دو نسخه وجود ندارد.
N326 تیپ سوم سهند است که در آن شاهد امکانات بیشتر نظیر کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرم و پارچه صندلی ها، تریم داخلی دو رنگ، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار با قابلیت باز و بسته شدن، سانروف، مانیتور 7 اینچی، دوربین دید عقب، دو اسپیکر در عقب و آنتن سقفی کوسه ای هستیم.
سانروف و آنتن کوسه ای
تیپ بعدی N328 است. امکانات رفاهی سهند در این تیپ هیچ تفاوتی با تیپ N326 ندارد. در واقع تیپ N328 همان N326 است که قوای محرکه آن به جای بنزینی، گازسوز است.
آپشن های تیپ اتوماتیک
سهند در دو تیپ اتوماتیک که با کدهای N327 و N329 معرفی گردیدند به دست متقاضیان این خودرو می رسد. تیپ N327 با نام CVT-L معرفی گردید و این تیپ تمام امکانات تیپ دستی N326 را دارد. اما مجهز به گیربکس 6 سرعته CVT است.
به غیر از این، امکاناتی مانند کروز کنترل، محدود نماینده سرعت و فرمان برقی D-Type هم جز فهرست امکانات رفاهی سهند در این تیپ هستند.
اما کامل ترین و فول ترین تیپ سهند، کد N329 آن است که با نام CVT-E هم معرفی گردیده است. در این تیپ، علاوه بر تمام امکانات تیپ های قبلی، شاهد امکاناتی چون رینگ های آلومینیومی 14 اینچی، صندلی راننده دو جهته برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، سامانه تشخیص نقاط کور (BSD)، استارت دکمه ای و سیستم هشدار باز بودن درب های خودرو هستیم.
جمع بندی
سهند و اطلس سومین نسل از محصولات پلتفرم بسیار قدیمی سایپا هستند که در کلاس قدیمی خودروهای مقرون به صرفه قرار است تا سال 1408 همچنان مانند بیست سال اخیر یکه تازی نمایند و صف های طولانی خرید آن ها هم شلوغ باشد. هرچه هست تا انحصار در اقتصاد ما حاکم است و ارتباطی با جهان در کار نیست، سرمایه گذاری و پیشرفت در همین حدود خلاصه خواهد بود.
گالری تصاویر پارس خودرو سهند:
امکانات رفاهی سهند پارس خودرو و تفاوت تیپ های دستی و اتوماتیک آن
اطلس سایپا آنالیز شد / اولین ملاقات با چهره تازه تیبا
تست گوزن محصولات ایران خودرو / کدام خودرو برترین هندلینگ را دارد؟
آمار فراوری خودرو اعلام شد / 18 دستگاه اطلس و 16 دستگاه سهند
سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟ / همه چیز درباره شاهین پلاس
نمایشگاه سفر و آفرود، گردهمایی عاشقان سفر / گزارش اختصاصی
منبع: بیت ران