کاهش 30 تا 100 درصدی آبدهی قنوات خراسان جنوبی

به گزارش مقاله های علمی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از کاهش 30 تا100 درصدی آبدهی قنوات استان اطلاع داد.

کاهش 30 تا 100 درصدی آبدهی قنوات خراسان جنوبی

به گزارش مقاله های علمی از بیرجند، محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: آبدهی قنوات استان 30 تا 100 درصد کاهش یافته است که علت آن خشکسالی های متعدد و طولانی مدت و هوابین بودن قنوات است.

او گفت: کاهش آبدهی قنوات به معنای حذف شدن قنوات نیست و پس از بارندگی مجدد دبی قنات افزایش می یابد.

محمدی گفت: سال جاری حدود 30 درصد از قنوات مورد تعهد یعنی 25 کیلومتر و به تعداد 50 رشته قنات به صورت دیون به وسیله پیمانکاران ذی صلاح، بازسازی و بازسازی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات مصوب استان نسبت به پارسال چهار برابر افزایش پیدا نموده است ولی از آنجایی که اوراق اسناد خزانه اسلامی و به صورت سه ساله است، حجم عملیات اجرایی تا 50 درصد کاهش داشته است.

او گفت: چنانچه اعتبارات تخصیصی، نقدی باشد اثربخشی فراوانی دارد و با توجه به توان ضعیف مقنی های استان، احتیاج به اعتبارات نقدی بیشتری است.

محمدی گفت: اندازه اعتبار مورد احتیاج برای بازسازی حدود 935 کیلومتر از قنوات استان در برنامه توسعه هفتم، هزار و 300 میلیارد تومان است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تا به امروز بیش از سه هزار و 517 رشته از قنوات استان حداقل در یک فاز عملیات احیاء و بازسازی در آن ها اجرا شده است که حدود هزار و 72 کیلومتر را شامل می گردد.

او گفت: در مجموع 6 هزار و 947 رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود پنج هزار و 300 رشته قنات در سامانه قنوات ثبت شده است.

محمدی گفت: با توجه به اهمیت تأمین آب از منابع زیرزمینی در خراسان جنوبی تشکیل ستاد احیای قنوات از مصوبات سفر نوزدهم شهریور سال جاری رئیس جمهور به استان است که با عنوان ستاد احیاء، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی به طور رسمی از 28 شهریور ماه شروع به کار کرد تا بازسازی و بازسازی قنوات سرعت بگیرد.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاهش 30 تا 100 درصدی آبدهی قنوات خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 30 تا 100 درصدی آبدهی قنوات خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید