آرزو های خبرنگارِ فقید برای بچه های کهنانی کش برآورده می گردد

به گزارش مقاله های علمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در سیستان و بلوچستان، کهنانی کش، روستایی سرسبز و زیبا در شرق رودخانه سرباز است؛ روستایی با 500 نفر جمعیت که در دهستان باهو کلات از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران واقع شده است.

آرزو های خبرنگارِ فقید برای بچه های کهنانی کش برآورده می گردد

پس از همه گیری کرونا، جوانان روستا ایده ایجاد کتابخانه ای را در روستایشان مطرح کردند؛ محلی برای آموزش و ارتقا سطح سواد و دانش بچه ها و نوجوانان روستا. آن ها ایده شان را با کلیپی در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

آن موقع هنوز کرونا مایا شرفی خبرنگار فقید را از ما نگرفته بود. او که آرزو داشت بچه های روستای کهنانی کش کتابخانه و پارک بازی داشته باشند، سهم ویژه ای در اطلاع رسانی این پروژه ایفا کرد؛ نقشی که در ادامه دوستانش نیز آن را ادامه دادند.

اکنون اما با یاری های مردمی و خیّران محلی، بنای کتابخانه روستا به مراحل نهایی ساخت خود رسیده است و پارک بازی بچه ها نیز در شرف اتمام است؛ اما این خاتمه کار نیست.

برای اطلاع از فرایند ساخت و احتیاجهای این پروژه ها با دهیار روستای کهنانی کش به گفت وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

عبدالرحیم دلوش زهی در خصوص شکل گیری ایده ساخت کتابخانه در روستای کهنانی کش به خبرنگار ایبنا گفت: ایده کتابخانه به آغاز همه گیری دوران کرونا برمی گردد که تعطیلی مدارس باعث اُفت تحصیلی دانش آموزان مدرسه ابتدایی روستا شده بود. دانشجویان و تحصیل کردگان روستا این ایده را مطرح کردند. درواقع درخواست جوانان، ایجاد مکانی برای توسعه و یاری آموزشی روستا بود تا در این زمینه حامی نسل های آینده باشند؛ اما مکان مناسب و امکانات مورد احتیاج را نداشتند.

وی اضافه کرد: آن ها درخواستی به دهیاری و شورای اسلامی روستای کهنانی کش دادند؛ اما به دلیل نبود بودجه و اعتبارات قرار شد به وسیله آقای شنبه دهقانی (معتمد روستای کهنانی کش) با یاری های مردمی ساخته گردد.

دهیار روستای کهنانی کش با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای جمع آوری یاری های مردمی در این زمینه گفت: بعد از آنکه ایده ساخت کتابخانه مطرح شد و مسئولیت پیگیری بر عهده آقای شنبه دهقانی نهاده شد، جوانان و بچه ها یک کلیپ درخواست کتابخانه ساختند و برای افراد آشنا و خیر ارسال کردند.

به گفته وی، تقریباً هم زمان با این حادثه یکی از حامیان بچه ها و خبرنگار جوانی به نام مایا شرفی بر اثر بیماری منحوس کرونا جان خود را از دست داد. دوستانش با تماشا این کلیپ و عکس و فیلم های خانم شریفی که آرزوی ساخت پارک بازی بچه ها برای بچه ها روستای کهنانی کش را داشت، آنها تصمیم به ساخت یک پارک بازی بچه ها گرفتند و کارِ ساخت کتابخانه و پارک بازی هم زمان آغاز شد.

دلوش زهی در پاسخ به این سوال که تا به امروز چه یاری هایی به شما در خصوص ایجاد این کتابخانه شده است؟ گفت: فعلاً موسسه روستاتیش و چند نویسنده کودک و نوجوان، یاری اقتصادی و ... نموده اند. بعلاوه آقای شنبه دهقانی که بزرگترین حامی تحصیل در روستای کهنانی کش هستند، تا این مرحله ما را همراهی کردند.

وی با بیان اینکه هنوز خیلی چیزها احتیاج است، توضیح داد: منابع اقتصادی اندک کارهای ساختمان نود درصد اتمام شده و 10 درصد مصالح هم در حال خرید هستیم؛ اما قفسه های کتاب و میز و جایگاه ها مانده و منتظر یاری مردمی هستیم. بعلاوه اقلام سرمایشی و گرمایشی این کتابخانه نیز هنوز تهیه نشده است.

دهیار روستای کهنانی کش با اشاره به قول مساعد دانش آموختگان نخبه روستا برای برگزاری فعالیت های آموزشی در این مکان، اضافه کرد: اگر کتابخانه ساخته گردد، قرار است زیر نظر موسسه تسهیلگر روستاتیش و کتابخانه های عمومی اداره گردد. البته جوانان روستای کهنانی کش قبلاً جلسه تشکیل داده اند و بحث هایی در خصوص آموزش بچه ها و نوجوانان و نحوه نگهداری از کتابخانه انجام و تصمیماتی هم گرفته شده است.

وی در خصوص متولی نهایی این پروژه نیز شرح داد: این مکان بعد از ساخت به دهیاری روستای کهنانی کش تحویل داده خواهد شد تا تصمیماتی در خصوص نحوه نگهداری آن از یک مرجع عمومی گرفته گردد تا مورد قبول همه روستا باشد.

دلوش زهی درباره گروه سنی که قرار است از این کتابخانه استفاده نمایند، توضیح داد: فعلاً گروه سنی بچه ها و نوجوانان مدنظر است؛ چون بیشتر محصل های روستا از همین رده سنی هستند. بر اساس ایده اولیه هم تامین احتیاج مطالعاتی این گروه مد نظر بود؛ هر چند در آینده تمایل داریم که برای خدمات آن را توسعه بدهیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آرزو های خبرنگارِ فقید برای بچه های کهنانی کش برآورده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزو های خبرنگارِ فقید برای بچه های کهنانی کش برآورده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید