اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار گردید ، معرفی ایده های برتر در 5 حوزه علوم پایه

به گزارش مقاله های علمی، اختتامیه پنجمین جشنواره اندیشمتدان و دانشمندان جوان با حضور جمعی از مسئولان در دانشگاه تهران برگزار و ایده پردازان برگزیده در 5 حوزه علوم پایه معرفی شدند.

اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار گردید ، معرفی ایده های برتر در 5 حوزه علوم پایه

به گزارش خبرنگار دانشگاه مقاله های علمی، عصر دیروز سه شنبه نهم آذرماه اختتامیه پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان (جشنواره قرن) در دانشگاه تهران با حضوری جمعی از مسئولان و معاونان دانشگاهی کشور و بعلاوه مسئولان بنیاد نیکوکاری جمیلی برگزار گردید.

این جشنواره که هرساله برای حمایت از ایده های جوانان در پنج حوزه علوم پایه (ریاضی، آمار، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زمین شناسی و علوم زیستی) برگزار می گردد سال جاری با 2 رویکرد ویژه ویروس کرونا و هوش مصنوعی برنامه ریزی شده بود.

در این جشنواره ابراهیم جمیلی رئیس شورای سیاست گذاری پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و رییس بنیاد نیکوکاری جمیلی بیان نمود: هوش مصنوعی نوع دیگری از زندگی کردن است و به همین منظور ضروری است که با افتخار اعلام کنم اولین آموزشگاه هوش مصنوعی روز آدینه در مرکز نوآوری آزادی افتتاح می گردد. نقش این آموزشگاه می تواند در آینده هوش مصنوعی کشور بسیار نمایان باشد. با این وجود خواهش می کنم که ما را در این آموزشگاه همراهی کنید.

وی ادامه داد: تمام کسانی که در علوم پایه فعال هستند از آن ها دعوت می کنیم در سال 2020- 2022 که سال دنیای علوم پایه است حتما در جشنواره یاری نمایند تا بتوانیم جایگاه علوم پایه را در کشور ارتقاء ببخشیم.

در ادامه محمود کمره ای رئیس پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با بیان اینکه در دنیایی با این همه هیاهو حمایت از علم، دانش و عالم وظیفه بزرگی است، گفت: جوانان بسیار خلاقی در کشور داریم که ممکن است دستاورد ها و نوآوری های آن ها دیده نگردد از این رو باید کسانی باشند که این جوانان را ببینند و ایده های آن ها را ارزیابی نمایند و اگر این ایده ها برای بشر مفید بودند آن ها را به ما معرفی نمایند.

وی اضافه نمود: جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با همت بنیاد نیکوکاری جمیلی برگزار می گردد با این وجود اولین بار است که بخش خصوصی به حمایت از پژوهش و نوآوری وارد شده است. بودجه های پژوهشی زیادی در کشور وجود دارد، اما باید آنالیز گردد که چه مقدار از این بودجه ها صرف پژوهش می گردد.

کمره ای مطرح نمود: بنیاد نیکوکاری جمیلی مقاصد سودجویانه ندارد و در حوزه علوم پایه از نوآوری ها و ایده های جوانان حمایت می نماید. خوشبختانه در این جشنواره بنیاد جمیلی علاوه بر سایر حوزه های علوم پایه از ایده های دانشمندان جوان در دو حوزه هوش مصنوعی و کرونا حمایت می نماید.

مشفق دبیر پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز در این آیین اختتامیه بیان نمود: جشنواره قرن روی علوم پایه متمرکز شده است. علوم پایه علوم اساسی و بنیادی هستند که تمام فناوری ها روی آن پایدار هستند. علوم پایه ماننند ریشه درختی است که اگر خشکیده گردد دیگر علوم را نیز از دست خواهیم داد.

مشفق گفت: در قرن گذشته روی علوم پایه سرمایه گذاری شد و خوراک فناوری های نوین را تامین می کرد و تکنولوژی از آن بهره برد. کامپیوتر از علوم ریاضی برخواسته و پزشکی از علوم زیستی نشات گرفته است. از طرفی فناوری های نوین مانند انرژی اتمی، لیزر و کامپیوتر های کوانتومی که امروز به آن ها می بالیم همه بر مبنای علوم پایه بودند و بدون علوم پایه اتفاق نمی افتند.

دبیر پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان اضافه نمود: بعضی ها اصل علوم پایه را در ایران و دنیا به فراموشی سپردند به گونه ای که اقبال به علوم پایه کم شده است. به همین علت سال 2020-2022 به نام سال علوم پایه نامگذاری شده است؛ البته دولت های پیش رو اهمیت علوم پایه را به خوبی درک کردند به گونه ای که جوانان ما به راحتی امروز در کشور های دیگر جذب رشته های علوم پایه می شوند.

رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف یکی دیگر از میهمانان اختتامیه جشنواره قرن بود که در این برنامه مطرح نمود: کشور ما با چالش هایی روبرو است که باید این چالش ها را به خوبی بشناسیم و برای حل آن ها راه چاره ارائه دهیم. می دانم که جوانان ما آماده رویارویی با چالش ها هستند. فناوری های اقتداآفرین نقش بسیار مهمی در فراوری ارزش اضافه نموده و شکوفایی کشور در همه عرصه های مالی، اجتماعی و فرهنگی دارند.

جلیلی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از کانون های اصلی پرورش جوانان نخبه توانسته است در بیش از نیم قرن فعالیت خود نقش بسیار موثری در توانمندسازی جوانان نخبه در علم، پژوهش، فناوری و کارآفرینی داشته باشد و توانسته است پیشرفت های قابل توجهی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اثربخشی اجتماعی کسب کند.

وی بیان نمود: دانشگاه شریف در حوزه آموزش که یکی از ارکان اساسی دانشگاه است موفقیت های چشمگیری را هم در ارتقاء کیفیت آموزش به وسیله اهتمام به جذب اساتید برجسته، ایجاد حوزه های نو میان رشته ای و توسعه آموزش های تخصصی کسب نموده است.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در برنامه مطرح نمود: بنیاد حامیان دانشگاه تهران به عنوان بهترین بنیاد در حوزه های دانشگاهی علاوه بر فراوری ایده، نقشه راهی برای سایر بنیاد های دانشگاهی در سطح کشور بوده است و ما مدیون حمایت ها و حضور بی نظیر و بی بدیل خیرین در بنیاد حامیان دانشگاه تهران هستیم.

وزیرجهاد کشاورزی بیان نمود: کار های بسیار خوب و متنوعی در بنیاد حامیان دانشگاه تهران اجرا شده که یکی از آن ها برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان است.

ساداتی نژاد گفت: امیدوارم که روزی ایده های برتر جوانان در این جشنواره با حمایت های بنیاد نیکوکاری جمیلی به ظهور بنشیند و بتوانیم در جشنواره ششم فضای بهتری را در حوزه های مختلف و با تنوع بیشتر و با نگاه بین المللی ایجاد کنیم.

در خاتمه این رویداد ایده پردازان برتر هر بخش معرفی و تقدیر شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار گردید ، معرفی ایده های برتر در 5 حوزه علوم پایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار گردید ، معرفی ایده های برتر در 5 حوزه علوم پایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید