استاندارد اطلاعات و مستندات (دبیزه ها) تدوین و چاپ شد

به گزارش مقاله های علمی؛ فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از تدوین و چاپ استاندارد اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه های ملی با هدف روش ارزشیابی کتابخانه های ملی به همت دفتر استانداردسازی پژوهشکده اسناد معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اطلاع داد.

استاندارد اطلاعات و مستندات (دبیزه ها) تدوین و چاپ شد

صدر در توضیح جزئیات این خبر گفت: استاندارد اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه های ملّی بر مبنای استاندارد بین المللی ISO 21248:2019 تدوین شده است.

وی اضافه کرد: این استاندارد برای اولین بار، روش ارزشیابی خاصی را برای کتابخانه های ملی توضیح داده و مجموعه ای از شاخص های عملکرد را مشخص می نماید که با مأموریت و کارکردهای کتابخانه های ملی سازگار است. بعلاوه این استاندارد، اطلاعات کاربردی را دربارة فرایند ارزشیابی کتابخانه های ملی و استفاده از شاخص های عملکرد مرتبط با کیفیت خدمات در کتابخانه های ملی و روش های ارزیابی تأثیر و ارزش در این نوع از کتابخانه ها به کاربران ارائه می دهد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کار تدوین این استاندارد که از اواخر سال 1400 شروع شد، با برگزاری جلسات متعدد تخصصی تدوین استاندارد در سال 1401 ادامه یافت و در نهایت در تابستان سال 1402 با شماره ملی 23207 چاپ و در وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران بارگذاری شد.

صدر بیان کرد: استاندارد ارزیابی کیفی کتابخانه های ملی با کوشش پژوهشکده اسناد و با مشارکت تنی چند از همکاران و متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نمایندگان دستگاه های مختلف مانند اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های مرتبط، کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران و متخصصان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 205 صفحه تدوین شده است.

علاقه مندان برای دسترسی به این استاندارد می توانند به وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir مراجعه نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "استاندارد اطلاعات و مستندات (دبیزه ها) تدوین و چاپ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد اطلاعات و مستندات (دبیزه ها) تدوین و چاپ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید