بحران جهانی در زنجیره تامین خودرو

به گزارش مقاله های علمی، به دلیل مشکل جدی کمبود تراشه های جهانی، دو غول عظیم خودروسازی جنرال موتورز و شرکت فورد موتور مجبور به کاهش بیشتر فراوری کارخانه های خود در آمریکای شمالی شدند.

بحران جهانی در زنجیره تامین خودرو

دور جدید تعطیلی کارخانه ها ممکن است بر کمتر شدن موجودی خودرو در دست فروشندگان تأثیرگذار باشد. در هفته های اخیر شرایط به ویژه در صنعت خودرو بدتر شده است. به دلیل عدم تأمین کافی تراشه، بسیاری از کارخانه های فراوری خودرو تعطیل شده اند. انسداد کانال سوئز کمبود تراشه دنیای را بیشتر نموده است.

بر اساس گزارش ها فورد بیان کرد که این شرکت با تعطیلی یک هفته ای چندین کارخانه خود را در شیکاگو، کانزاس سیتی و میشیگان تعطیل خواهد نمود. پیش از این ، غول فراوری خودرو به دلیل کمبود تراشه، از جمله کارخانه های فراوری کامیون در شش کارخانه آمریکای شمالی را به میزان قابل توجهی کاهش داده بود.

جنرال موتورز پیش بینی نموده است که کمبود تراشه در امسال سود شرکت را تا 2 میلیارد دلار کاهش می دهد. فورد همچنین برای شوک سود در همان مقیاس آماده می گردد. به نظر می رسد علاوه بر جنرال موتورز و فورد موتور، شرکت های نیسان موتور، فولکس واگن موتورز، گروه استالنتیس که با ادغام PSA و FCA تشکیل شده است و شرکت هیوندای موتور به دلیل کمبود تراشه متحمل خسارات زیادی شده اند.

از این حیث تحت تأثیر کمبود تراشه های خودروسازی، شرکت های عظیم خودروسازی دنیا مجبور به کاهش فراوری شده اند. رسانه های ژاپنی اخیراً گزارش دادند که هوندا، یکی از خودروسازان این کشور، در اوایل فوریه فعالیت خود را در یک کارخانه عظیم در ژاپن به مدت 5 روز متوقف کرد؛ علاوه بر این، بسیاری از کارخانه های مزدا در سراسر دنیا فراوری خود را کاهش داده اند.

سه شرکت خودروسازی دیگر تویوتا، نیسان و سوبارو نیز اخیراً کاهش فراوری اجباری را تجربه نموده اند. با این حال، کاهش فراوری به دلیل کمبود تراشه تنها مسئله ای نیست که شرکت های خودروساز با آن روبرو هستند. آنچه این شرکت های خودروساز را بدتر می نماید این است که در حال حاضر فراوریکنندگان تراشه های اتومبیل در حال افزایش قیمت تراشه ها هستند، این بدان معناست که هزینه شرکت های خودروسازی نیز باعث افزایش می گردد و در نتیجه سود ممکن است کاهش یابد. و ژاپن تنها کشوری نیست که به دلیل کمبود تراشه دچار مشکل شده است. در حقیقت، غول های فراوری اتومبیل دنیای مانند جنرال موتورز ، فورد و دایملر و فولکس واگن در ایالات متحده نیز به دلیل عدم عرضه کافی تراشه مجبور به کاهش فراوری شده اند.

قطعا کمبود تراشه و افزایش قیمت آن می تواند بر روی قیمت تمام شده خودرو در بازار دنیای تاثیرگذار باشد و هزینه فراوری خودرو در همه کشورها را افزایش دهد، موضوعی که جا دارد تا در صنعت خودروسازی کشور نیز توجه گردد و گرنه هزینه واردات قطعات و فراوری بازهم افزایش میابد و تامین آن به سختی صورت می گیرد نهایتا قیمت تمام شده بالا می رود. بلایی که گریبان گیر بیشتر غول های خودروسازی شده و می توان دامنه تاثیر آن را بر صنعت خودروسازی کشور نیز پیش بینی نمود.

منبع: تجارت نیوز

به "بحران جهانی در زنجیره تامین خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران جهانی در زنجیره تامین خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید