آنالیز واقعیتِ 4 ادعا در خصوص کرم ضد آفتاب

به گزارش مقاله های علمی، بسیار از افراد بعضی اوقات به خصوص در تابستان دچار آفتاب سوختگی می شوند حتی اگر یک محافظت کننده خوب در برابر آسیب ناشی از آفتاب برای پوست علاوه بر کلاه و لباس وجود داشته باشد: کِرِم ضد آفتاب.

آنالیز واقعیتِ 4 ادعا در خصوص کرم ضد آفتاب

به گزارش مقاله های علمی به نقل از دویچه وله، با این وجود، بعضی از افراد در خصوص قرار دادن مواد شیمیای بر روی پوست شان به شکل کرم یا اسپری ضد آفتاب تردید دارند و ادعا های متعددی در فضای مجازی در این باره منتشر شده است.

کدام یک از آن ادعا ها درست و کدام یک گمراه نماینده یا اثبات نشده هستند؟

کرم های ضد آفتاب سرطان زا هستند

یک کاربر نوشته است: کرم های ضدآفتاب حاوی مواد سرطان زا هستند. این استدلال عجیب به نظر می رسد، زیرا کرم های ضد آفتاب قرار است از ما در برابر سرطان پوست محافظت نمایند. این کاربر اشاره می نماید که تمام کرم های ضد آفتاب حاوی موا شیمیایی سرطان زا هستند و می گوید به همین دلیل افراد تنها باید از ضد آفتاب های به اصطلاح معدنی استفاده نمایند که به ادعای او بسیار سالم تر هستند. آن کاربر زن مدتی پس از طرح این استدلال یک کد برای خرید یک ضد آفتاب معدنی ارسال کرد و به عبارت دیگر آن محصول را تبلیغ نموده بود.

آنالیز واقعیت این استدلال: اثبات نشده است

اظهارات این کاربر قابل اثبات نیست. دکتر یوتا شلوسبرگر متخصص پوست در شهر کلن می گوید:کرم های ضد آفتاب حاوی هیچ ماده سرطان زایی نیستند. هوپ میچل متخصص پوست در امریکا نیز با این نظر موافق است و می گوید:هیچ گونه شواهدی مبنی بر آن که کرم های ضد آفتاب باعث بروز سرطان کی شوند وجود ندارد.

تفاوت بین فیلتر ها

تفاوت اصلی بین فیلتر های معدنی و شیمیایی در نحوه مواجهه آن با پرتو های خورشید است. ضد آفتاب های معدنی حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند تا مانعی بر روی پوست ایجاد نمایند که نور ماوراء بنفش را بازتاب می دهد. آن مواد جذب پوست نمی شوند و بنابراین اغلب هنگام استفاده یک لایه گچی و سفید بر روی پوست باقی می گذارند. در حال حاضر هیچ گونه شواهد علمی ای مبنی بر این که ضد آفتاب های معدنی حاوی مواد سرطان زا هستند وجود ندارد.

با این وجود، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از ضد آفتاب های شیمیایی استفاده نمایند، زیرا تقریبا روی پوست دیده نمی شوند. این کرم ها باید هر چند ساعت یکبار تنو شوند، زیرا زودتر از بین می روند. کرم های ضد آفتاب شیمیایی همان گونه که از نامشان پیداست حاوی مواد شیمایی ای هستند که ساختار شیمیایی آن ها را تغییر می دهد و به وسیله پوست جذب شده و در نتیجه از آسیب وارده از ناحیه خورشید جلوگیری می نمایند. در این مورد نیز هیچ گونه شواهد علمی ای مبنی بر آن که ضد آفتاب های شیمیایی حاوی مواد سرطان زا برای انسان هستند وجود ندارد.

متخصصان پوست توصیه می نمایند هر سال کرم ضد آفتاب نو خریداری کنید

با این وجود، بعضی از ضد آفتاب ها حاوی اکتوکریلن فیلتر ماوراء بنفش مصنوعی هستند. نتیجه مطالعه ای انجام شده در سال 2021 میلادی نشان داد که اکتو کریلن می تواند در طول زمان به بنزوفنون تجزیه گردد. به گفته شلوسبرگر متخصص پوست بنزوفنون در حیوانات می تواند باعث وارد شدن آسیب گردد. این موضوع به وسیله سازمان بهداشت جهانی نیز تایید شده است.

سازمان بهداشت جهانی اشاره نموده که این فیلتر در حیوانات سرطان زا و در انسان احتمالا سرطان زا قلمداد می گردد. با این وجود، اثر سرطان زایی آن در انسان از نظر علمی ثابت نشده است. در هر صورت، متخصصان پوست توصیه می نمایند که از ضد آفتاب شیمیایی قدیمی متعلق به سال قبل اگر حاوی اکتوکریلن است استفاده نکنید بلکه هر سال یک ضد آفتاب تازه خریداری نمایید. با این وجود، علیرغم آن که هیچ گونه شواهد علمی محکمی مبنی بر این که ضد آفتاب های شیمیایی باعث سرطان می شوند وجود ندارد دانشمندان در چند سال گذشته نگرانی هایی را در خصوص فقدان اطلاعات موجود در خصوص بعضی از مواد فعال موجود در آن مطرح نموده اند.

برای مثال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده خواهان کسب اطلاعات بیش تری در خصوص چندین ماده تشکیل دهنده که هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب جذب جریان خون بدن می شوند شده است. با این وجود، به گفته متخصصان خطر ابتلا به سرطان بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار بیش از خطر استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی می باشد.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب منجر به کمبود ویتامین د می گردد؟

ادعا: ضد آفتاب منجر به کمبود ویتامین D می گردد. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این استدلال را مطرح نموده اند. تعدادی از متخصصان پوست برای رد این افسانه ویدئویی را منتشر کردند.

آنالیز واقعیت: نادرست است. متخصصان پوست بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که ضد آفتاب ها باعث کمبود ویتامین د نمی شوند. برای مثال، نتیجه یک پژوهش علمی اشاره می نماید که کرم های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی (SPF) بالا بخش عمده اشعه UVB (اشعه آفتاب سوختگی) را فیلتر می نماید و در عین حال طول موج های آن اشعه همان طول موجی هستند که باعث فراوری ویتامین د در پوست می گردد.

با این وجود، مطالعات بالینی هرگز نشان نداده اند که استفاده روزانه از ضد آفتاب منجر به کمبود ویتامین د می گردد. در واقع، بیشتر مطالعات نشان می دهند افرادی که روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده می نمایند کماکان می توانند سطح ویتامین د خود را حفظ نمایند.

ویتامین د حتی با ضد آفتاب روی پوست نیز جذب می گردد

نتیجه مطالعه ای انجام شده در کینگز کالج لندن نشان می دهد حتی زمانی که یک ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالا به درستی استفاده گردد کمبود ویتامین د رخ نخواهد داد.

به گفته شلوسبرگر علت عدم کمبود ویتامین د در زمان استفاده از کرم ضد آفتاب آن است که اشعه UVB را به صورت 100 درصد مسدود نمی نماید. او اشاره می نماید هنوز درصد به جای مانده ای از آن عبور می نماید و برای حفظ سطح ویتامین د کافی می باشد.

آیا سیاه پوستان و رنگین پوستان به کرم ضد آفتاب احتیاج ندارند؟

اینفلوئنسری با بیش از 2 میلیون دنبال نماینده در تیک تاک نوشته است: سیاه پوستان به کرم ضد آفتاب احتیاج ندارند. ویدئویی که او در آن به نوزادش آموزش می دهد که سیاه پوستان به کرم ضد آفتاب احتیاج ندارند بیش از 600 هزار بار بازدید داشته است.

آنالیز واقعیت: نادرست است.

این ادعا بار ها در رسانه های اجتماعی مطرح شده، اما درست نیست. شلوسبرگر می گوید افرادی که دارای پوست های تیره تر هستند تنها قدری بیش از سایرین می توانند بدون استفاده از کرم ضد آفتاب برای مدت طولانی تری زیر نور خورشید بمانند بدون آن که آسیب پوستی را متحمل شوند. با این وجود، هیچ فردی در برابر آفتاب مصونیت و محافظت کامل ندارد. همگان ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند.

هر نوع پوستی احتیاج به محافظت در برابر آفتاب دارد

متخصصان بیماری های پوست بین شش نوع پوست تمایز قائل می شوند. پوست نوع یک بدان معناست که برای مثال پوست یک فرد نسبت به آفتاب حساس است. در همین حال پوست نوع شش به عنوان پوست سیاه توصیف می گردد که دارای رنگدانه بسیار زیاد است و به مقدار قابل توجهی حساسیت کمتری دارد. بنابراین، هر چه نوع پوست تیره تر باشد فرد می تواند بدون آن که بسوزد برای مدت زمان طولانی تری زیر نور خورشید بماند.

هوپ میچل متخصص پوست می گوید: ما می دانیم که پوست با رنگدانه زیاد دارای فاکتور حافظتی حدودا 13 در برابر آفتاب است. فاکتور حافظتی اضافی در برابر آفتاب 30 درصد بیش تر اشعه ماوراء بنفش را از پوست دور نگه می دارد. طبقه گفته اکادمی پوست امریکا فاکتور حفاظتی 30 حداقل مقداری است که تمام افراد بدون توجه به رنگ پوست شان باید از آن استفاده نمایند.

آیا رژیم گیاهخواری واقعا می تواند از آفتاب سوختگی محافظت کند؟

بعضی از کاربران تیک تام مانند اینفلوئنسری با 30 هزار دنبال نماینده ادعا می نمایند که افراد گیاهخوار احتیاجی به استفاده از ضد آفتاب ندارند، زیرا گیاهخواری به مقدار کافی از آنان محافظت می نماید.

آنالیز واقعیت: نادرست است.

کارشناسان به شدت با این استدلال مخالف هستند. شلوسبرگر می گوید: من فکر می کنم این استدلالی بسیار خطرناک است. به گفته این متخصص پوست می توان به وسیله رژیم غذایی بهتر به سازوکار ترمیم پوست بهتری دست یافت، اما این موضوع باعث ایجاد محافظت در برابر آفتاب نمی گردد.

گفته می گردد هویج تاثیر مثبتی دارد. بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها، ویتامین ها (به ویژه C و E) و عناصر کمیاب (مخصوصا سلنیوم) برای جلوگیری یا ترمیم آسیب پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش یاری نماینده هستند با این وجود، مصرف بتاکاروتن به عنوان یک ضدآفتاب کافی نیست و جایگزینی برای ضد آفتاب نمی باشد.

انجمن سرطان آلمان تاکید می نماید اگرچه ترکیبات گیاهی ثانویه می توانند قدری به محافظت از پوست در برابر نور خورشید یاری نمایند، اما به عنوان تنها محافظ توصیه نمی شوند.

منبع: فرارو

به "آنالیز واقعیتِ 4 ادعا در خصوص کرم ضد آفتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز واقعیتِ 4 ادعا در خصوص کرم ضد آفتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید