بزرگ ترین حمله سایبری تاریخ چگونه آمریکا را دچار آسیب جدی امنیتی کرد؟

به گزارش مقاله های علمی، داستان از جایی شروع شد که شرکت امنیت سایبری فایر آی که مشتریان بسیاری در حوزه نظامی، امنیتی، مالی و دولتی دارد، متوجه شد مورد حمله قرار گرفته و اطلاعاتش به سرقت رفته است.

بزرگ ترین حمله سایبری تاریخ چگونه آمریکا را دچار آسیب جدی امنیتی کرد؟

یک شرکت امنیت سایبری با ابعاد فایر آی قاعدتا نباید مورد دستبرد اطلاعاتی قرار بگیرد، پس باید هرچه زودتر تکلیف این آبروریزی روشن می شد. فایرآی به سرعت یافتن ابعاد و عوامل احتاقتصادی حمله را شروع کرد.

ولی بررسی ها درباره این حمله آنها را به نتیجه ترسناک تری رساند: شرکت سولارویندز که از فراگیرترین تامین کننده نرم افزارهای زیرساخت پایش و امنیت شبکه است، مورد حمله قرار گرفته و از طریق یک فایل آپدیت بیش از 18 هزار مشتری مهم در سراسر جهان را به بدافزار سان برست آلوده کرده بود.

حالا این رسوایی چند روزی است که ابعاد عظیم تری هم پیدا کرده و به سرعت لقب عظیم ترین حمله سایبری تاریخ را به خود اختصاص داده است. اما چه چیزی این حمله سایبری را اینقدر متفاوت، خطرناک و گسترده کرده و آیا ممکن است شما را هم تحت تاثیر قرار دهد؟ برای دانستن پاسخ همراه ما باشید.

شروع پایان

در جهانی امروز، جنگ سرد اتمی بین بلوک های شرق و غرب جای خود را به نبردهای سایبری داده اند که در خفا و دور از چشم مردم عادی در گوشه و کنار شبکه جهانی اینترنت هر روز در جریان هستند.

در نتیجه اخباری مثل حمله به زیرساخت های دولتی توسط هکرهای دولت های متخاصم یا دزدی اطلاعاتی توسط رقبای تجاری درحال تبدیل به خبرهای روزمره هستند، اما چند روز پیش فایر آی که یک شرکت خصوصی متخصص امنیت سایبری با مشتریانی مثل وزارت دفاع ایالات متحده آمریکاست، متوجه نوع جدیدی از حمله شد. نوع جدیدی از حمله که کاملا بی سابقه است و می تواند عواقب بسیاری برای جهانی فناوری اطلاعات داشته باشد.

بنابر گزارش رویترز، متخصصان این شرکت پس از اطلاع از حمله و پس از بررسی های اولیه متوجه حقیقتی هولناک شدند؛ این حمله از طریق فایل به روزرسانی امنیتی دریافتی یک شرکت خدمات زیرساخت ارتباطی به نام سولارویندز (یا بادهای خورشیدی) وارد سیستم آنها شده و کدها، ابزارها و اطلاعات مورجهانز برای حمله به دیگر مشتریان این شرکت را دزدیده بود. شرکت سولارویندز مشتریان نامدار بسیاری در سراسر جهان دارد و خدمات زیرساختی خود را به شرکت هایی مثل فایرآی و مایکروسافت ارائه می دهد.

این شرکت خود متخصص پایش و امنیت شبکه است و محصولات آن توسط بسیاری از شرکت های عظیم و سازمان های دولتی و اقتصادی برای دفاع در برابر حملات سایبری و پایش شبکه برای فعالیت های مشکوک به کار برده می شوند.

در نتیجه سرویس Orion این شرکت که توسط هکرها به عنوان ناقل بیماری مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود به تمام اطلاعات شبکه کاربران خود دسترسی داشت و حتی در برخی موارد مشتریان از به کار بردن نرم افزارهای آنتی ویروس برای بررسی آن منع شده بودند.

همین موضوع یعنی دسترسی تمام و کمال سولارویندزو و در ادامه هکرها به اطلاعات کامل مشتریان، باعث شده است تا این حمله سایبری به سرعت به عنوان یکی از ویرانگرترین و گسترده ترین حملات در نوع خود مطرح شود.

مثل هیچ کدام

همان طور که گفتیم، حمله سولارویندز با تمام حملات سایبری قبلی متفاوت است، چرا که به جای هدف قرار دادن یک سیستم به خصوص یا بخش مشخصی از یک سازمان دولتی سراغ زنجیره تامین نرم افزاری و زیرساخت های امنیت شبکه رفته است.

هکرها با نفوذ به شبکه سولارویندز و دسترسی به اطلاعات شبکه مشتریانی مثل مایکروسافت و فایرآی راه نفوذ به شبکه سایر مشتریان آنها و حتی مشتریان رده سوم را نیز به دست آورده اند. این یعنی دزدی اطلاعات ناشی از این حمله می تواند تا سال ها ادامه داشته باشد و محدود به سازمان های آسیب دیده فعلی نخواهد شد.

هرچند مایکروسافت اعلام کرده پیروز به کشف و محدود ساختن بدافزار سان برست در شبکه خود شده است و خطری مشتریان این شرکت را تهدید نمی کند، اما کماکان همه متخصصان بر این نکته اتفاق نظر دارند که کار بدافزار سان برست تمام نشده و هنوز تا روشن شدن ابعاد واقعی ماجرا زمان زیادی لازم است.

درواقع تفاوت اصلی این حمله با دیگر حملات، نبود حد و مرز مشخص برای میزان آلودگی سیستم های مختلف به بدافزار و نداشتن ایده ای مشخص درباره زمان شروع این حمله و میزان دسترسی به دست آمده توسط هکرهاست. درواقع ما تنها به تازگی متوجه وقوع این حمله شده ایم، اما ممکن است از مدت ها پیش بسیاری از سازمان های قربانی آلوده شده باشند.

به گفته برد اسمیت، مدیرعامل مایکروسافت، این حمله که کماکان در جریان است از نظر ابعاد، پیچیدگی و تاثیر بی سابقه است. به نظر مدیرعامل مایکروسافت این حمله یک تلنگر جدی برای کل سیستم امنیت سایبری است و نشان دهنده یک بی احتیاطی فاجعه بار است که یک آسیب پذیری امنیتی جدی برای ایالات متحده و کل جهان ایجاد کرده است.

او همچنین در پست وبلاگی خود در این باره اضافه کرد: این حمله به چند هدف به خصوص نیست، بلکه حمله به اعتماد و اطمینان پذیری زیرساخت های حیاتی ارتباطی جهان برای پیشبرد اهداف سازمان اطلاعاتی یک کشور به خصوص است.

منظور اسمیت از یک کشور به خصوص روسیه است، کشوری که سابقه حملات متعدد و پیچیده علیه ایالات متحده را در کارنامه دارد و اکنون به عنوان مضنون اصلی این حمله شناخته می شود.

آتش زیر خاکستر

درست همان طور که همه گیری کرونا باعث ایجاد زلزله ای عظیم در زیرساخت های درمانی جهان شد، حمله سولارویندز هم تبعات ماندگار و مخربی دارد که تا مدت ها گریبانگیر طرفین درگیر خواهد بود.

مشخص نیست این حمله توسط روس ها اجرا شده باشد یا نه، اما ابعاد و پیچیدگی بی سابقه این حمله در کنار اهداف بیشتر نظامی سیاسی آن باعث شده است که همه متخصصان متفق القول معتقد باشند یک دولت متخاصم و نه مجموعه ای از هکرهای مستقل، این حمله را انجام داده اند. هرچه باشد، این حمله بدون شک جهانی امنیت سایبری را برای همیشه متحول می کند و تا سال ها ممکن است باعث دردسرهای پیش بینی نشده برای شرکت ها و سازمان های آسیب دیده و تمام مشتریان و کاربران آنها شود.

هرچند حداقل در حال حاضر هیچ نشانی از وجود خطر به خصوص برای کاربرهای عادی وجود ندارد و نیازی نیست نگران امنیت اطلاعات خود و مقابله با سان برست باشید. البته این طور که به نظر می رسد، ممکن است در آینده ای نه چندان دور مجبور شویم با این امنیت خداحافظی کرده و برای مقابله با توفان خورشیدی بعدی در جهانی امنیت سایبری آماده شویم.

خشایار مریدپور - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه مقاله های علمی

منبع: جام جم آنلاین

به "بزرگ ترین حمله سایبری تاریخ چگونه آمریکا را دچار آسیب جدی امنیتی کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین حمله سایبری تاریخ چگونه آمریکا را دچار آسیب جدی امنیتی کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید