ترسناک ترین مستند تاریخ سینما که صد سال قبل ساخته شد
به گزارش مقاله های علمی، فیلم هکسان (Häxan) در سال 1922 ساخته شد؛ مستندی که با صحنه های بازسازی شده و تخیلی، تاریخ باور های مربوط به جادو در غرب را روایت می کرد.
مقاله های علمی | تعداد فیلم های ترسناکی که تا به حال ساخته شده اند آنقدر زیاد است که احتمالا هیچ کس حوصلۀ شمردنشان را ندارد. به همین دلیل است که علاقه مندان ژانر وحشت وقتی می خواهند در بین این همه فیلم دست به انتخاب بزنند، معمولا به سراغ لیست هایی می روند که وبسایت های مختلف در اختیارشان می گذارند؛ لیست هایی که برترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما را معرفی می نمایند. اما یک فیلم هست که معمولا در این لیست ها پیدایش نمی کنید؛ فیلمی تقریبا فراموش شده که دقیقا صد سال قبل ساخته شده و بعضی ها آن را ترسناک ترین مستند تاریخ سینما می دانند.
به گزارش مقاله های علمی ؛ فیلم هِکسان (به معنی جادوگر) را کارگردانی سوئدی به نام بنجامین کریستنسن در سال 1922 کارگردانی کرد. این فیلم که سبک و سیاق آن ترکیبی از مستند و فانتزی است، روایتی از تاریخ جادوگری و خرافات از قرون وسطی تا قرن بیستم است. کریستنسن برای ساخت این فیلم از یک کتاب الهام گرفت؛ کتابی به نام پتک جادوگران که در قرن 15 میلادی و بر علیه فعالیت های جادوگران نوشته شده است. این کتاب علاوه بر توضیح فعالیت های ترسناک و شیطانی جادوگران، راه حل هایی را برای خنثی کردن جادو های آن ها پیشنهاد می نماید.
فیلم هکسان در زمان خودش شگفت انگیز و عجیب بود و سبک روایت آن و صحنه هایی که به تصویر می کشید برای تماشاچیان تکان دهنده و وحشتناک بودند. به همین دلیل بود که این فیلم در آن موقع در بسیاری از کشور های جهان از جمله آمریکا با سانسور شدید روبرو شد. با وجود همۀ تحولاتی که در فیلمسازی ژانر وحشت انجام شده است، اما هنوز هم این فیلم فضایی رازآلود، رعب آور و منحصر به فرد دارد.
هکسان هفت اپیزود مجزا دارد و در هر کدام از آن ها بخشی از باور های شیطانی و خرافی در غرب را به تصویر می کشد. خود کارگردان، برترین توصیف را از این فیلم ارائه نموده است: درسگفتاری تصویری دربارۀ تاریخ و فرهنگ جادوگری.
برترین بخش های فیلم هکسان آن جا هایی هستند که باور ها و حوادث مربوط به جادوگران به صورتی نمایشی بازسازی می گردد. مثلا در یک بخش محاکمۀ یک زن جادوگر در قرون وسطی به تصویر کشیده می گردد؛ زنی که گفته می گردد فرزند شیطان را به جهان آورده است. صحنه های مربوط به انجام مناسک جادویی (مثل قربانی کردن انسان ها و همنشینی با شخص شیطان) و شکنجۀ جادوگران به وسیله مسئولان کلیسا نیز بعضی از متفاوت ترین صحنه های این فیلم هستند.
بخش آخر فیلم نیز رویکردی مدرن و روانشناختی به موضوع دارد. در این بخش کریستنسن می خواهد نشان بدهد که آن اشخاصی که در قرون وسطی به عنوان جادوگر محاکمه و مجازات می شدند در حقیقت کسانی بودند که از بعضی اختلالات روانی رنج می بردند و رفتار های عجیبشان به عنوان ارتباط با شیطان تفسیر می شد.
در سال 1922 جلوه های ویژۀ سینمایی به هیچ وجه مثل الان پیشرفته نبوده است، اما با این حال صحنه پردازی های کریستنسن فوق العاده چشمگیر و هراس آور از کار درآمده اند. نورپردازی و تضاد سایه و نور در این فیلم سیاه و سفید واقعا تاثیرگذار و خیره نماینده است؛ آرایش و گریم بازیگران هم همینطور. کریستنسن با استفاده از روش های بدیع و خلاقانه توانست صحنه هایی مثل پرواز جادوگران و یا سوزاندن آدم ها را به شکلی باورپذیر و تماشایی به تصویر بکشد.
این فیلم در زمان خودش پرهزینه ترین فیلم سینمای سوئد بود و با اینحال حتی در همین کشور نیز با سانسور روبرو شد. هکسان روایتی عالمانه و آموزنده را به برترین شکل با تصاویری تماشایی و گیرا ترکیب نموده است و به همین دلیل، علاوه بر اینکه ترسناک و تکان دهنده است، یک اثر ارزشمند سینمایی نیز به شمار میرود.
دانلود
فیلم اصلی
کد ویدیومنبع: فرادید