رابطه قند و چای با تعمیرگاه های لوکوموتیو در جنوب تهران
به گزارش مقاله های علمی، در تاریخ 23 مهرماه سال 1306 اولین کلنگ ساختمان راه آهن سراسری در تهران در محل فعلی ایستگاه راه آهن بر زمین زده شد.
مقاله های علمی - مریم قاسمی : با این حساب می گردد گفت کهبخش مهمی از تاریخ معاصر تهران همین بیخ گوش ماست، جایی که اصلی ترین ایستگاه راه آهن سراسری واقع شده است؛ از منازل سازمانی کارکنان راه آهن گرفته تا تعمیرگاه های لوکوموتیو، از مجتمع کارخانه های راه تا ساختمان های اداری راه آهن را می توان فقط در این محدوده پیدا کرد، در جنوب تهران. اما پشت این ظواهر، یک داستان کلی تر وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.
قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید
از سال 1306 به صورت رسمی کار ساخت راه آهن سراسری از سه نقطه جنوب - مرکز - شمال کشور آغاز شد و برای اینکه این پروژه با سرمایه داخلی و بدون استمداد از بیگانگان انجام گردد و از طرفی، تحمل هزینه آن برای ملت ایران طاقت فرسا نباشد، قبل از آغاز به ساخت ساختمان راه آهن، بنابه فرمان دولت وقت، قانون انحصار قند و شکر و چای در نهم خرداد سال 1304 به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود.
به موجب این قانون، مقرر شد از هر 3 کیلو قند و شکر 2 ریال و از هر3 کیلو چای، 6 ریال مالیات اخذ و عایدی حاصل از آن صرف هزینه ساخت راه آهن سراسری گردد. کار ساخت راه آهن سراسری در 27 مردادماه سال 1317 به سرانجام رسید و برای اولین بار دو خط شمال و جنوب در ایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و در روز سوم شهریورماه سال 1317 این خط افتتاح و بهره برداری از آن آغاز شد. وجود منازل سازمانی کارکنان راه آهن و تعمیرگاه های لوکوموتیو و میدانی به نام میدان راه آهن و دیگر مظاهر حمل و نقل ریلی در جنوب تهران از این قصه آب می خورد.
منبع: همشهری آنلاین