راهکاری برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن

به گزارش مقاله های علمی، اگر قصد دارید چند کیلوگرم از وزنتان کم کنید، باید نسبت به یکی از عوارض کاهش وزن که شاید هیچ کس به شما نگوید مطلع باشید: شل شدن و افتادگی پوست.

راهکاری برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن

به گزارش مقاله های علمی، هرچند کاهش وزن تدریجی و درست اثر چندانی بر پوست شما نمی گذارد؛ اما کاهش وزن سریع قطعاً باعث افتادگی پوستتان خواهد شد، و همین مسئله برای خیلی از افرادی که روند کاهش وزن را آغاز می نمایند باعث اضطراب و نگرانی می گردد.

محتمل است بعد از یک کاهش وزن قابل توجه دچار افتادگی و آویزان شدن پوست شوید که مطمئناً بسیار ناخوشایند و ناراحت نماینده است. این افتادگی و شل شدن پوست فقط جنبه ظاهری ندارد و چین خوردگی های سنگین پوست که به هم سابیده می شوند می توانند مشکلاتی مثل درد و التهاب و عفونت نیز ایجاد نمایند.

پس چه باید بکنید که کاهش وزن شما این تبعات را در پی نداشته باشد؟ یادتان باشد که این فقط کاهش وزن نیست که بر پوست شما اثر می گذارد، بلکه سن، ژنتیک، انتخاب های سبک زندگی مثل سیگارکشیدن و ضدآفتاب نزدن و اینکه چه مدت با اضافه وزن زندگی نموده اید و چقدر وزن کم نموده اید نیز همگی می توانند مشخص نمایند با کاهش وزن دچار افتادگی پوست شوید یا نه یا چقدر درگیر این مسئله شوید. همواره توصیه می گردد زیر نظر متخصص تغذیه و مربی ورزشی و حتی شاید یک متخصص پوست و مو وزن کم کنید.

شاید دلتان بخواهد هر چه زودتر به وزن ایده آلتان برسید؛ اما واقعیت این است که روند کاهش وزن شما باید آهسته و یکنواخت باشد و یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد تا تدریجاً وزن کم کنید و به پوستتان آسیبی نرسد. به طورکلی ایده آل این است که هر شش هفته، یک کیلوگرم وزن کم کنید

آیا افتادگی پوست عوارضی دارد؟

- ساییدگی: وقتی لایه های اضافی پوست روی هم می افتند، همدیگر را می سابند و درد و خارش و بثورات ایجاد می نمایند.

- عفونت: وقتی پوست های شُل روی هم می افتند، تمیزکردن بین آنها سخت می گردد. باکتری ها تجمع می نمایند و تکثیر می شوند و عفونت ایجاد می نمایند. گاهی در صورت شدت این عارضه ممکن است عفونت وارد بدن هم بگردد.

- ناراحتی حین ورزش: پوست اضافی می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند، خصوصاً حین ورزش کردن. مطالعه ای نشان داد زنانی که بعد از عمل بای پس معده دچار افتادگی پوست شده بودند، می گفتند پوست آویزانشان حین ورزش برای آنها مانع و سختی ایجاد می نماید و در ضمنً باعث خجالت آنها می گردد.

چگونه از افتادگی پوست ناشی از کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

شاید دلتان بخواهد هر چه زودتر به وزن ایده آلتان برسید و اما واقعیت این است که روند کاهش وزن شما باید آهسته و یکنواخت باشد و یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد تا تدریجاً وزن کم کنید و به پوستتان آسیبی نرسد. در واقع شما باید به روند کاهش وزن خود به چشم یک راهکار بلندمدت نگاه کنید نه یک راهکار فوری.

هدف این است که به پوست خود به مقدار کافی زمان بدهید تا به مرور خودش را با کاهش وزن تطبیق دهد. کاهش وزنی که با سرعتی بیشتر از آنچه توصیه شده روی بدهد، به کلاژن و بافت های الاستین پوست آسیب می زند. هم کاهش وزن و هم افزایش وزن هر دو اثرات چشمگیری بر الاستین پوست می گذارند. مثلاً کسی که سال ها اضافه وزن داشته به احتمال زیاد قابلیت ارتجاعی پوستش (الاستین) آسیب دیده است، بنابراین کاهش وزن سریع فقط شرایط پوست را بدتر می نماید. کاهش وزن آهسته یاریتان می نماید بیشتر چربی از دست بدهید تا عضله و در نتیجه پوست شما خودش را با این روند سازگار می نماید.

در ضمنً به سبک زندگی تان نیز باید توجه کنید، مثلاً به مقدار کافی آب بنوشید، با تغذیه درست مواد مغذی به پوستتان برسانید، به طور منظم ورزش کنید، ضدآفتاب بزنید و اگر سیگار می کشید ترک کنید. اینها عادت هایی هستند که باید در تمام طول مسیر کاهش وزنتان به آنها اهمیت بدهید.

با افتادگی پوست بعد از کاهش وزن چه کنیم؟

اگر اخیراً وزن زیادی کم نموده اید یا عمل بای پس معده انجام داده اید پس حتماً درگیر شلی و افتادگی پوست هستید. اما می توانید کارهایی انجام دهید تا ظاهر بهتری پیدا کنید. اگر دوست ندارید سراغ روش های تهاجمی مثل جراحی زیبایی بروید و دلتان می خواهد با روش های طبیعی افتادگی پوستتان را کاهش دهید، باید تمرینات قدرتی و عضله ساز را وارد روتین ورزشی تان کنید. همچنان به مقدار کافی آب بنوشید و تغذیه درستی داشته باشید که شامل پروتئین و ویتامین سی و اسیدهای چرب امگا3 و حتی مکمل های کلاژن باشد و به تقویت قابلیت ارتجاعی پوستتان و کلاً سلامت پوستتان یاری کند.

یکسری از مطالعات نشان داده اند مصرف مکمل کلاژن خوراکی می تواند رطوبت پوست را بهتر نموده و قابلیت ارتجاعی آن را بیشتر کند و کلاژن موضعی که مستقیماً روی پوست استفاده می گردد به کاهش چین وچروک و زبری پوست یاری می نماید. البته برای نتیجه گیری قطعی در خصوص اثر کلاژن بر افتادگی پوست بعد از کاهش وزن هنوز به تحقیقات گسترده تری احتیاج است. یادآوری می کنیم که همواره پیش از مصرف هر گونه مکملی ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

البته می توانید از روش های پزشکی غیرتهاجمی نیز یاری بگیرید، مثل سفت کردن پوست با رادیوفرکوئنسی (RF). در این شیوه با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین، فراوری کلاژن و قابلیت ارتجاعی پوست تقویت می گردد.

اما این درمان ها نیز اثرگذاری محدود خاص خود را دارند، مثلاً بر پوست شُل بهتر اثر می گذارند تا بر پوست آویزان. پوستی که آویزان شده ابتدا باید با عمل جراحی برداشته گردد، مثلاً با روش ابدومینوپلاستی یا بادی لیفت.

اگر تصمیم گرفتید از شیوه های پزشکی برای برطرف افتادگی پوستتان بهره ببرید، با بیشتر از یک جراح پلاستیک و زیبایی مشورت کنید. مدت زمان ریکاوری طولانی است و ممکن است پیامدهایی وجود داشته باشد، در ضمنً شما باید یک تا دو سال بعد از کاهش وزن صبر کنید و سپس تحت جراحی قرار بگیرید.

منبع: بهداشت نیوز

  • مصرف این 6 ماده غذایی اشتهای بیش از حد را کنترل می نماید
  • 5 ترکیب گیاهی خوشمزه که چربی های شکم را آب می نماید
  • یک فرمول ساده برای پیاده روی که هفته ای یک کیلو وزن کم می کنید
منبع: همشهری آنلاین

به "راهکاری برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید