روستای نمهیل خلخال

به گزارش مقاله های علمی، در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری خبرنگاران در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در خلخال آشنا کنیم. این جای دیدنی که روستای نمهیل نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد خلخال می باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

روستای نمهیل خلخال

نمهیل روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان خلخال، قسمت خورش رستم، دهستان خورش رستم جنوبی قرار گرفته است.

روستای نمهیل روستایی کهن و آباد واقع در قسمت خورش رستم شهرستان خلخال می باشد که در کناره رودخانه قزل اوزن واقع شده است. این روستا با موقعیت منحصر به فردی که به لحا ظ جغرافیایی، آب و هوایی و…دارد در فهرست چند روستای گردشگری استان اردبیل قرار گرفته است.

مقالات بیشتر بخوانید:

  • روستای ماجلان خلخال
  • دریاچه نئور اردبیل
  • کاخ ثابت پاسال تهران
  • دریاچه شورابیل اردبیل

این روستا به لحاظ دارا بودن باغات فراوان میوه ازجمله توت، زردآلو و انجیر بزرگترین فراوری نماینده این میوه ها درسطح شهرستان خلخال می باشد و این میوه ها اکثرا در بازارهای خلخال و اردبیل عرضه می گردد. مزارع روستا از رودخانه روستای دمدل که آن هم از چشمه های آق داغ سرچشمه می گیرد آبیاری خواهد شد.

صنایع دستی روستای نمهیل بیشتر فراوری جاجیم می باشد که در این عرصه از معروفیت بین المللی برخوردار می باشد. در سال های گذشته به علت نبود راه ارتباطی مناسب و صعب العبور بودن راستا، گردشگران زیادی نمی توانستند ازاین روستا تماشا نمایند اما با آسفالت شدن راستا هشتجین به نمهیل که حدود 15 کیلومتر می باشد از این به بعد گردشگران زیادی می توانند از این روستای خوش آب و هوا و مجذوب کننده تماشا نمایند.

این روستا از چهار طرف به کوه ختم خواهد شدو نزدیک ترین روستاها به روستای نمهیل روستای منامن و روستای نساز و طویستان می باشد. اضافه می کند که کلیه راههای منتهی به این روستا آسفالت و کلیه کوچه ها سنگفرش می باشد و از امکانات برق -آب-تلفن و پست بانک روستایی نیز برخوردار است.

توت نمهیل

روستای نمهیل در فصل بهار خواستگاه میوه بهاری ازجمله توت است. فصل بهار در قسمت خورش رستم و روستاهای آن همواره خواستگاه میوه های بهاری از جمله توت وا نجیر است. نخستین محصول گرراستای توت در شمالغرب کشور در جنوب استان اردبیل در روستای نمهیل در خورش رستم شهرستان خلخال در کنار سواحل زیبای قزل اوزن برداشت خواهد شد. ارتفاع زیر 1000 تا 800 متر در روستاهای قسمت خورش رستم باعث شده که میوه های سردرختی و نوبرانه مانند توت و زرد آلو و انجیر و انگور و انار به وفور در منطقه یافت گردد.

در اواخر اردیبهشت خانواده های نمهیلی کار برداشت توت را از سر می گیرند و سالانه بیش از 260 تن توت از باغات نمهیل خورش رستم برداشت خواهد شد که این روستا را به عنوان قطب کشاورزی جنوب استان اردبیل تبدیل کرده است.

برداشت توت در روستای نمهیل خورش رستم از توابع شهرستان خلخال تا دهم خرداد ماه ادامه خواهد داشت که کشاورزان بعد از آن میوه انجیر و زردآلو را نیز به بازارهای مصرف خواهند رساند و در اوایل تیرماه نیز انار شیرین نمهیل به بازار خواهد آمد.

میوه توت در شهرستان خلخال فقط در روستای نمهیل و چند روستای خورش رستم یافت خواهد شد که انحصار برداشت عمده این محصول در روستای نمهیل هشجین است و در سایر منطقه ها خلخال این محصول رویشی ندارد.

منبع: تاپ تراول

به "روستای نمهیل خلخال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای نمهیل خلخال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید