شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا

به گزارش مقاله های علمی، مرسدس بنز با فراوری سومین نسل CLA در پی رقابت با تسلا مدل 3 خواهد بود. این خودرو قرار است با قوای محرکه درون سوز، هیبریدی و تمام برقی فراوری گردد.

شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا

به گزارش پدال، سدان کوپه مانند و چهار درب مرسدس قرار است قبل از رونمایی اصلی به صورت کانسپت در نمایشگاه مونیخ حضور پیدا کند و فروش آن نیز از اوایل سال 2025 در بریتانیا آغاز گردد. به عنوان بخشی از کوشش های اخیر مرسدس برای ساده سازی نام گذاری محصولات، انتظار می رود CLA نو نام سنتی خود را در نسخه های تمام برقی و درون سوز حفظ کند و خبری از زیر برند EQ در نام گذاری آن نباشد.

نسل نو مرسدس بنز CLA یکی از چهار محصول نو لوکس پایه است که مرسدس بنز در طول سه سال آینده و به عنوان بخشی از برنامه های جامع بازنگری در سبد محصولاتش فراوری خواهد کرد. این خودروی کامپکت بر اساس استراتژی ابتدا برقی توسعه می یابد. مرسدس بنز در تغییر جهتی آشکار و با تأکید بر روی محصولات سطح بالا می گوید تعداد محصولات کامپکت را از هفت مدل فعلی به چهار مدل در سرانجام سال 2026 کاهش خواهد داد. این حرکت منجر به سرانجام فراوری نسخه درون سوز A کلاس هاچبک و سدان، A کلاس طویل تر ساخت چین و نهایتاً مینی ون مرسدس بنز B کلاس خواهد شد.

سدان نو CLA در سبد محصولات نو کامپکت مرسدس با جانشینان CLA شوتینگ بریک، کراس اوور GLA/EQA و GLB/EQB همراه خواهد شد. هر چهار مدل یاد شده قرار است به صورت درون سوز و برقی در کارخانه های راستات آلمان و کزکمت مجارستان فراوری شوند. اولا کالنیوس مدیرعامل مرسدس بنز دراین باره می گوید: ما روی مدل هایی تمرکز خواهیم کرد که به موفقیت جهانی آن ها باور داریم.

زیرساخت محصولات نو این خودروساز را پلتفرم نو MMA شکل خواهد داد، پلتفرمی که قبلاً در کانسپت ویژن EQXX به نمایش گذاشته شده است. برخلاف پلتفرم MB-EA که مرسدس بنز تائید نموده فقط از مدل های تمام برقی پشتیبانی می نماید و قرار است از سال 2025 در نسخه برقی C کلاس و GLC بکار رود، پلتفرم MMA برای پشتیبانی از قوای محرکه برقی و درون سوز طراحی شده است. کالنیوس درباره نقش دوگانه این معماری نو می گوید:

پلتفرم MMA در اصل برقی است، اما این به معنی عدم پشتیبانی از سایر قوای محرکه نیست.

از جمله ویژگی های اصلی طراحی CLA نو می توان به جلوپنجره نو، سپر بازنگری شده و چراغ های جلوی تیزتر به همراه نوار نورانی جلو اشاره نمود. یک نوار نورانی دیگر نیز در بخش پشتی خودرو قرار خواهد داشت. گفته می گردد فاصله بین محوری نسل نو CLA بیشتر از مدل کنونی خواهد بود تا فضای کابین بهبود یابد. با فروش این خودرو در سال 2025 ابتدا شاهد عرضه مدل برقی خواهیم بود و شش ماه نسخه هیبریدی در دسترس مشتریان خواهد بود. این موضوع نشان می دهد احتمال فراوری نسخه های AMG نیز وجود دارد هرچند چنین چیزی به صورت رسمی تائید نشده است.

پلتفرم MMA در حالت تمام برقی از معماری 800 ولتی پشتیبانی می نماید و بنابراین می توان در عرض 30 دقیقه شارژ باتری را از 10 به 80 درصد رساند. این معماری اسکیت بورد مانند با باتری لیتیوم آهن فسفات نو همراه خواهد شد. گفته می گردد باتری نو مرسدس راندمان بهتری نسبت به باتری های لیتیوم یون کنونی خواهد داشت. ژرمن ها بعلاوه در پی معرفی باتری سیلیکون آند نوی هستند که با همکاری شرکت سیلا پیشرفته و در نسخه برد بلند از سدان CLA نو بکار خواهد رفت.

گفته می گردد مصرف انرژی میانه این باتری به صورت میانه 12 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر بوده است. با استفاده از باتری دارای ظرفیت مشابه 100 کیلووات ساعتی بکار رفته در کانسپت ویژن EQXX، باتری نو می تواند شعاع حرکتی حدود 850 کیلومتری خواهد داشت. بعلاوه گفته می گردد نسخه های تک و دو موتوره از CLA برقی نو فراوری خواهد شد. پیشرانه های برقی این خودرو از نسل دوم آهن ربای دائمی هستند و در کارخانه با کد eATS2.0 شناخته می شوند. یک اینورتر سیلیکون کاربید نو به همراه گیربکس دو سرعته نیز یاری حال قوای محرکه خواهند بود.

علاوه بر این نسل نو مرسدس بنز CLA با پیشرانه 4 سیلندر بنزینی نیز عرضه خواهد شد. در این پیشرانه بعضی قطعات شرکت جیلی نیز بکار رفته است. مارکوس شافر رئیس بخش تحقیق و توسعه مرسدس بنز اظهار می دارد:

پیشرانه 4 سیلندر CLA کاملاً نو است و می تواند قوانین آلایندگی یورو 7 را پاس کند.

البته پیشرانه یاد شده بعضی قطعات پیشرانه M254 کنونی که به صورت گسترده در محصولات مرسدس بکار رفته را حفظ خواهد کرد. نیروگاه آهنین این خودرو منحصراً با سیستم هیبریدی و معماری 48 ولتی همراه خواهد شد و استارتر یکپارچه با گیربکس نیز قدرت و گشتاور بیشتری را در زمان شتاب گیری های سنگین تأمین خواهد کرد. یکی از منابع نزدیک به مرسدس تائید نموده خبری از قوای محرکه پلاگین هیبریدی نخواهد بود:

در آینده مشتریان خواهند توانست از بین مدل های تمام برقی یا هیبریدی بنزینی یکی را انتخاب نمایند.

منبع: فرارو

به "شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید