شناسایی نوع تازهی از افسردگی که یک چهارم بیماران را گرفتار می نماید ، این نوع تازه به داروهای معمول ضد افسردگی پاسخ خوبی نمی دهد

به گزارش مقاله های علمی، دانشمندان می گویند زیرنوع تازه و متمایزی از افسردگی را شناسایی نموده اند که ممکن است تا یک چهارم همه بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده (MDD) را گرفتار کند.

شناسایی نوع تازهی از افسردگی که یک چهارم بیماران را گرفتار می نماید ، این نوع تازه به داروهای معمول ضد افسردگی پاسخ خوبی نمی دهد

به گزارش مقاله های علمی به نقل از sciencealert این یافته ها ممکن است شرح دهنده آن باشد که چرا داروهای پرطرفدار مورد استفاده برای درمان افسردگی همواره موثر نیستند.

این زیرنوع نو از این لحاظ نسبت به سایر زیرنوع های پیشنهادشده متمایز است که با نقصان های شناختی در تمرکز، حافظه و مهار خود همراه است. این علائم در بیماران معمولا با داروهای ضدافسردگی معمول که واسطه عصبی سروتونین را هدف قرار می دهند، مثلا سیتالوپرام یا سرترالین بهبود پیدا نمی کند.

پژوهشگران این زیرنوع به تازگی شناسایی شده را زیرنوع شناختی نامیده اند.

یک چهارم بیماران به این زیرنوع افسردگی دچار هستند

پژوهشگران دانشگاه استنفورد به همراه همکارانش در دانشگاه سیدنی در استرالیا در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده شامل بیش از 700 فرد بزرگسال دریافتند که 27 درصد بیماران دچار اختلال افسردگی عمده در آزمون های مربوط به وظایف شناختی کارکرد پایینی دارند. این بیماران به درمان با داروهای ضد افسردگی استاندارد هم پاسخ خوبی نمی دهند.

با توجه به اندازه بالقوه بزرگ این گروه بیماران، لورا هک و همکارانش در دانشگاه استنفورد این بحث را مطرح می نمایند که ضرورت فوری برای دسترسی به درمان های هدفمندتر افسردگی وجود دارد.

این پژوهشگران می نویسند: در اقلیت قابل توجهی از مبتلایان به افسردگی، ضروری است توانایی های شناختی بهبود یابد تا خلق افسرده و کارکرد آنها در مجموع بهتر گردد.

یک آنالیز قبلی در سال 2014 در دانشگاه استنفورد که بوسیله همین پژوهشگران انجام شد، نشان داد که یک چهارم بیماران افسرده حتی پس از دریافت درمان ضد افسردگی نقصان قابل توجهی در آزمون های شناختی نشان می دهد.

این پژوهشگران در سال 2020 یک آنالیز با استفاده از تصویربرداری مغز انجام دادند که نشان داد که تغییرات در مدار کنترل شناختی در مغزهای این بیماران پیش بینی نماینده پاسخ شان به درمان های ضد افسردگی است.

کاوش بیشتر در زیرنوع شناختی افسردگی

پژوهشگران در این تحقیق نو کوشش کردند این زیرنوع نو افسردگی را حتی بیشتر آنالیز نمایند.

شرکت نمایندگان در این آنالیز پیش از آغاز آن مورد پرسش قرار گرفتند و از لحاظ شرایط افسردگی به طور بالینی ارزیابی شدند. آنها بعلاوه آزمون هایی مربوط به حافظه کلامی، حافظه کاری، سرعت تصمیم گیری و تداوم تمرکز را انجام دادند.

هشت هفته پس از آغاز درمان با داروهای ضد افسردگی از نوع مهارنماینده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند اسیتالوپرام (لکساپرو)، سرترالین (زولوفت) یا ونلافاکسین (افکسور) دوباره افراد مورد مصاحبه و ارزیابی مشابهی قرار گرفتند.

از میان 712 شرکت نماینده دچار افسردگی عمده که این کارآزمایی بالینی را به انتها رساندند، فقط از 96 نفر در آزمون های بعدی تصویربرداری مغز صورت گرفته بود. تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا ام آرآی از نوع کارکردی از مغزهای این بیماران هنگام انجام یک وظیفه شناختی که برای سنجش اندازه تمرکز و تکانشی بودن طراحی شده بود، انجام شد.

نتایج نشان داد که این بیماران در پردازش اطلاعات کندتر هستند، مسائل خواب بیشتری دارند و و توانایی شان در مهار پاسخ کمتر است که با کاهش فعالیت در قشر پیش پیشانی (پره فرونتال) و قشر مغزی مطابقت داشت.

بنابراین این پژوهشگران می گویندیک فرآیند مکانیستی عصبی متمایز باید زمینه ساز این زیرنوع افسردگی باشد، چرا که این بخش های مغز دخالت بسیاری در کارکردهای اجرایی مانند برنامه ریزی از بل، رسیدن به اهداف و تداوم تمرکز دارند.

بعلاوه الگوریتم های ناشی از یادگیری ماشین نشان داد که اندازه نقصان شناختی بیماران با اندازه علائم افسردگی و بهبودشان پس از درمان مربوط است.

در پی تجویز داروهای SSRI، در بیمارانی که در زیرنوع شناختی افسردگی قرار می گرفتند، اندازه بهبودی نسبت به اشکال متفاوت دیگر افسردگی کمتر بود.

سرترالین کمترین تاثیر را بر این بیماران داشت به طوری که اندازه بهبودی ناشی از آن در زیرنوع شناختی 35/9 درصد بود، در حالیکه این دارو در سایر زیرنوع های افسردگی تا 50 درصد اثربخشی داشت.

بیشتر بخوانید:

کدام داروی ضدافسردگی برای شما بهتر است؟

درمان های موثری برای این زیرنوع افسردگی در دسترس نیست

اما به گفته این پژوهشگران شناسایی این زیرنوع نو هنگامی واقعا سودمند است که بدانیم چگونه آن را درمان کنیم.

امروزه افسردگی به بیش از چندین زیرنوع تقسیم بندی شده است، اما پژ>هشگران همچنان زیرنوع های نوی پیدا می نمایند. با این وجود درمان ها عمدتا هم شکل به جای مانده اند و اغلب تاثیربخشی کمی دارند.

در حال حاضر فقط یک داروی ضد افسردگی تاییدشده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به نام ورتیوکستین (vortioxetine) به بهبود توانایی شناختی در بیمارن افسرده مربوط شده است و هیچ کس دقیقا نمی داند این دار چگونه یا چرا از این لحاظ موثر است.

البته این پژوهشگران هشدار می دهند که در تشخیص این زیرنوع افسردگی ابتدا باید بعضی از اختلالات و عوامل تعیین را که می تواند باعث نقصان شناختی شوند، رد کرد و بعلاوه ممکن است عوامل رفتاری و عصب زیست شناختی دیگری هم بر این زیرنوع شناختی افسردگی موثر باشند بنابراین باید در تعمیم دادن یافته های این آنالیز محتاط بود.

یافته های این آنالیز در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شناسایی نوع تازهی از افسردگی که یک چهارم بیماران را گرفتار می نماید ، این نوع تازه به داروهای معمول ضد افسردگی پاسخ خوبی نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی نوع تازهی از افسردگی که یک چهارم بیماران را گرفتار می نماید ، این نوع تازه به داروهای معمول ضد افسردگی پاسخ خوبی نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید