چگونه کمتر غذا بخوریم؟

به گزارش مقاله های علمی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد اضافه وزن و راه های کاهش آن، نکاتی را متذکر شد.

چگونه کمتر غذا بخوریم؟

منصور رضایی، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که چه ورزشی برای کاهش وزن مناسب است، گفت: یکی از ورزش های مناسب برای کاهش وزن، ورزش هوازی (ایروبیک) است، ورزشی که بتواند سرعت ضربان قلب و تنفس را افزایش دهد تا منجر به افزایش متابولیسم و سوخت ساز بدن گردد.

وی ادامه داد: یک فرد نرمال 60 کیلوگرمی به حدود 1400 کالری انرژی پایه در حالت استراحت و خواب احتیاج دارد (بدن ما هر دقیقه به یک کالری انرژی پایه احتیاج دارد) تا توانایی کار کردن سیستم های مختلف بدن از جمله: سیستم تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و…، امکان پذیر گردد. انرژی روزانه همین فرد وقتی با فعالیت همراه گردد به روزانه حدود 2500 کالری خواهد رسید.

رضایی تاکید نمود: کاهش وزن باید آهسته و پیوسته باشد، زیرا در صورت کاهش وزن شدید و یکباره، افراد با بیماری هایی مانند: سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، یبوست و…، روبرو خواهند شد. بعلاوه در کنار رژیم غذایی که با کاهش دریافت کالری همراه باشد باید با انجام ورزش مناسب، مصرف کالری را بالا ببریم. فرهنگ شرقی یکی از راه های کاهش وزن را اضافه کردن ادویه جات (زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل و…) به غذا می داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: ورزش ساده ای مانند پیلاتس در هر دقیقه 3 کیلو کالری انرژی می سوزاند و در ورزش های استقامتی مانند دوچرخه سواری این اندازه به 8 کیلو کالری انرژی می رسد.

وی اضافه کرد: قبل از تصمیم به گرفتن رژیم غذایی باید از کالری موجود در مواد غذایی آگاهی داشته باشیم به طور مثال، هر یک گرم قند و پروتئین 4 کیلو کالری انرژی و هر یک گرم روغن 9 کیلو کالری انرژی دارد، در هنگام فعالیت ورزشی دست کم هر دقیقه 3 کیلو کالری انرژی می سوزد و با ادامه ورزش این اندازه کالری سوزی بالاتر می رود.

رضایی تاکید نمود: هنگام انجام ورزش های هوازی، تنفس عمیق را نباید فراموش کنید، برترین ورزش تنفس عمیق است. او حتی به افرادی که توانایی راه رفتن ندارند توصیه کرد: با انجام تنفس عمیق، ورزش کنید و کالری بسوزانید. (در سیکل کرپس با تنفس عمیق، قند ها و چربی ها به خوبی می سوزند) ورزش مناسب سیکل کرپس را فعال می نماید و به آهستگی باعث سوخت چربی می گردد.

وی از پیاده روی به عنوان یک ورزش همگانی قابل دسترس برای همه افراد نام برد و متذکر شد: با انجام تنفس عمیق در حین پیاده روی، به افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن خود، یاری کنید.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت های ورزش این است که باعث ترشح ماده ای به نام اندورفین در بدن می گردد که با کاهش درد در بدن همراه است. (پس از مصرف لبنیات نیز اندورفین در بدن ترشح می گردد)

وی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا کمتر غذا بخوریم، گفت: در صورت غذا خوردن در محیط گرم و بعلاوه استفاده از غذا های نسبتاً سخت جویدنی و پر فیبر، زودتر سیر می شوید و در نتیجه کمتر غذا می خورید.

رضایی اضافه کرد: خوردن غذا های چرب، نرم، شور و کارخانه ای که با بلع راحتی خورده می شوند، یکی از دلایل چاقی به شمار می روند.

منبع: مهر

منبع: فرارو

به "چگونه کمتر غذا بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کمتر غذا بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید