کمک دانش ترمیم به انسان ها و علم پزشکی

به گزارش مقاله های علمی، یکی از آثار برتر بیست وهفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، کتاب زیست شناسی و پزشکی ترمیمی است که به قلم الهام ارکیان، مهدیه حسین پور، راضیه جابری، بردیا خسروی، بنفشه دولتیار، المیرا رضائی زنوز، سوسن سیمرغ، بهار صابرزاده، اسما قدسی، فائزه محمدی، زهره منصوری مقدم، مجتبی نعمتی، فاطمه نقش نژاد، مرجان نوری و مهدیه هادی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه رویان زیرنظر دکتر رضا مقدسعلی ترجمه و در سال 98 از سوی پژوهشگاه رویان راهی بازار نشر شد.

کمک دانش ترمیم به انسان ها و علم پزشکی

المیرا رضائی زنوز؛ دانشجوی مقطع دکترای زیست شناسی علوم جانوری- تکوین در دانشگاه علم و فرهنگ (پژوهشگاه رویان تهران) در گروه دیابت چاقی و متابولیسم، یکی از مترجمان این اثر است که چاپ چندین مقاله علمی- پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی و حضور در پروژه های علمی فعال را در کارنامه پژوهشی خود دارد و اکنون نیز مشغول تدوین و ترجمه دو کتاب دیگر است.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، درباره ضرورت و اهمیت موضوع این کتاب، اظهار داشت: زیست شناسی تکوینی، شاخه ای از زیست شناسی است که به چگونگی شکل گیری اندام ها و بررسی وقایع رخ داده شده قبل و بعد از تولد یک موجود زنده شامل لقاح دو سلول جنسی و تشکیل جنین و به دنبال آن شکل گیری اعضای بدن پیش از تولد و رشد، بلوغ، پیری، سرطان و ترمیم بافت ها پس از تولد می پردازد.

این پژوهشگر ادامه داد: شناخت هریک از این فرایندهای تکوینی می تواند دید ما را نسبت به چگونگی ایجاد و درمان بیماری ها روشن کند. برای مثال بسیار اتفاق می افتد که افراد به دلیل عوامل ژنتیکی، بیماری های مادرزادی، تصادف و یا بیمار ی های اکتسابی، بافت و اعضای بدنشان را از دست بدهند و به دلیل پتانسیل ترمیمی پایین بافت های بدن، ترمیم اتفاق نیفتاده و یا بسیار کند و غیرعملکردی اتفاق می افتد و فرد نیازمند دریافت پیوند عضو از دست می رود. برای مثال افرادی که در طی یک سانحه یک یا چند عضو بدن خود را از دست می دهند و یا افرادی که به دنبال یک اتفاق مانند سکته مغزی یا قلبی سلول های عصبی و ماهیچه قلبی خود را از دست می دهند .این اتفاق می تواند به مرگ افراد و یا کاهش کیفیت زندگی آن ها منجر شود. اینجاست که اهمیت ترمیم در کمک رسانی به افراد و علم پزشکی نمایان می شود.

رضائی گفت: محققان زیست شناسی تکوینی با مطالعه راستاهای دخیل در مدل های حیوانی پست تر و پستانداران به دنبال کشف عوامل دخیل در ترمیم هستند که ممکن است در انسان خاموش شده باشد و با فعال کردن آن ها به دنبال راهی برای بازسازی بافت ها و اندام های ازدست رفته می گردند. این موضوع ازنظر درمانی بسیار حائز اهمیت است. اینجا جایی است که علم زیست شناسی به علم پزشکی پیوند می خورد. در این راه از تمامی گرایش های زیست شناسی مانند ژنتیک، علوم سلولی و مولکولی، سلول های بنیادی، فیزیولوژی، بیوشیمی، جنین شناسی، بافت شناسی و حتی مهندسی بافت و سلول نیز بهره می برند تا بتوانند در جهت یافتن راهی برای ترمیم اندام ها و بافت ها به دست آورند و تا به امروز در این راه به نتایج امیدوارکننده نیز دست یافته اند. آگاهی از روش های درمانی برای دانشجویان زیست شناسی و آگاهی از نتایج به دست آمده از مطالعات تحقیقاتی پایه برای دانشجویان پزشکی، امری ضروری است.

مترجم کتاب زیست شناسی و پزشکی ترمیمی، درباره محتوای فصل های این کتاب، توضیح داد: این اثر در سه بخش شامل 15 فصل تدوین شده است. بخش نخست شامل فصل های 1 تا 8، مباحث زیست شناسی و ترمیم را پوشش می دهد. بخش دوم شامل فصل های 9 تا 14 است به پزشکی باز ساختی می پردازد و بخش سوم شامل فصل 15 است که به بازتاب آنچه محققان در زیست شناسی و پزشکی ترمیمی به آن دست یافته اند، همچنین چشم انداز هیجان انگیزی که پیش رو داریم، اختصاص دارد. در هر فصل مباحث براساس سیستم اندام های مختلف بدن نوشته شده است. هر فصل از کتاب به تنهایی می توانست در قالب یک کتاب مستقل تدوین شود، اما هدف نویسندگان ارائه دیدگاهی وسیع از زیست شناسی ترمیمی و پزشکی بازساختی است که در آن داده های قدیمی و جدید در یکدیگر ادغام شده و مانند تکه های یک جورچین به یکدیگر وصل شده و تصویری جهانی و روشن از مطالب را ارائه دهد.

وی با اشاره به مخاطبان اصلی این کتاب نیز اظهار داشت: این اثر، طیف وسیعی از مخاطبان ازجمله محققان پژوهشی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان علوم پزشکی و دانشجویان پسا دکتری را شامل می شود که می خواهند نگاه کلی به علم ترمیم داشته باشند. همچنین محققانی که به طور مستقیم با زیست شناسی بازساختی و پزشکی مرتبط نیستند مانند شیمی، رایانه، علوم رایانه ای، ریاضیات، فیزیک و مهندسی که تخصصی دارند که می تواند به پیشبرد این علم کمک کند، از مخاطبان این اثر هستند. زیست شناسی و پزشکی ترمیمی در حال توسعه است، به طوری که توجه بسکمک از متخصصان را به خود جذب کرده است.

این پژوهشگر اضافه نمود: کتاب حاضر شامل مباحثی است که از زیست شناسی نشأت گرفته و در نهایت به پزشکی ترمیمی ختم می شود؛ پُلی بین زیست شناسی و پزشکی که امروزه نیاز جامعه پزشکی به مطالعات پایه را نشان می دهد. با توجه به توجه روزافزون پزشکان به نتایج حاصل از کار محققان علوم پایه زیست شناسی جهت درمان بیماران و آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان علوم پایه و پزشکی به شناخت این راستا از ابتدای آن، برای دانشجویان علوم پزشکی و به نتیجه رسیدن آن در درمان بیماران برای دانشجویان علوم پایه، گروه ما تصمیم بر ترجمه این کتاب فاخر و پربار در این زمینه گرفت.

مترجم کتاب زیست شناسی و پزشکی ترمیمی، ادامه داد: با بررسی های اولیه اجرا شده از طرف اساتید و دانشجویان پژوهشگاه رویان، کار ترجمه این اثر با یک گروه حدودا 20 نفره زیرنظر مستقیم دکتر رضا مقدسعلی و دکتر بهاروند شروع شد. با توجه به حجم بالای کتاب و مطالب تخصصی هر فصل، تصمیم بر آن شد تا فصل های مرتبط با مطالعات گروهای تحقیقاتی مختلف رویان به دانشجویان تحصیلات تکمیلی سپرده شود تا بتوان علاوه بر حفظ امانت در ترجمه، محتوای علمی کتاب نیز هرچه شیوا تر ترجمه شده و فهم راحت تری را برای دانشجویان و خوانندگان کتاب داشته باشد.

رضائی در پایان گفت: زبان این کتاب بسیار شیوا، روان و علمی است و می تواند نیازهای اولیه برای شروع مطالعه در زمینه های مختلف مطرح شده را برای دانشجویان و اساتید فراهم کند. این کتاب هم به مطالعات زیست شناسی و هم نتایج حاصل از آن در کنار هم می پردازد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کمک دانش ترمیم به انسان ها و علم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمک دانش ترمیم به انسان ها و علم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید