10 غذای تازه با بادمجان و طرز تهیه آن

به گزارش مقاله های علمی، بادمجان، یکی از لذیذترین و محبوب ترین مواد غذایی، به خصوص در ایران است که می توان با آن، انواع غذاهای متفاوت و خوشمزه ای را طبخ کرد.

10 غذای تازه با بادمجان و طرز تهیه آن

بادمجان، یک گیاه بومی هندوستان است که در تمام منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می نماید. ارتفاع این گیاه به 40 تا 150 سانتی متر می رسد. از بادمجان به طور گسترده ای در آشپزی استفاده می گردد و همان طور که می دانید، این گیاه در آشپزی ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. غذاهای لذیذ ایرانی از جمله کشک بادمجان، میرزاقاسمی، یتیمچه، خورش بادمجان، حلیم بادمجان و غیره، همه و همه از غذاهایی هستند که امکان ندارد کسی عاشق آن ها نباشد.

از انواع بادمجان می توان به بادمجان معمولی یا بادمجان آمریکایی، بادمجان قلمی و بادمجان پاکوتاه اشاره نمود که به سه رنگ سفید، بنفش مایل به قرمز و بنفش مایل به سیاه دیده می شوند. در ایران، بادمجان به سه دسته قلمی، دلمه ای و معمولی تقسیم می گردد. بافت و حجم بادمجان، این گیاه را جایگزینی مناسب برای گوشت نموده است و به همین علت بادمجان در غذاهای گیاه خواران، زیاد استفاده می گردد. بادمجان را می توان به شیوه های مختلفی مانند سرخ کردن، گریل کردن، کباب کردن، پختن روی گاز و به صورت شکم پر نوش جان کرد.

بادمجان دارای ویتامین های A ،B ،C و همچنین پروتئین، نشاسته و مواد معدنی مانند گوگرد، منیزیم و کلسیم است؛ البته باید بدانید که این ماده غذایی دارای سمی به نام سولاتین است که منجر به حساسیت و تحرکی بیماری هایی چون آسم و برونشیت می گردد. تقویت معده، برطرف کم خونی به علت وجود آهن، از بین بردن ورم و التهاب، جلوگیری از گرفتگی رگ ها و پیشگیری از خطر سکته قلبی و درمان اسهال خونی، از زمره فواید مصرف بادمجان هستند.

با مقاله های علمی همراه باشید و انواع غذاهایی لذیذی که می توان با بادمجان طبخ کرد، از پای پاستای بادمجان گرفته تا ریزوتوی لیمو و بادمجان، سوپ خامه بادمجان و طاجین بادمجان لذیذ تونسی را یاد بگیرید.

انواع غذا با بادمجان:

  • پای پاستای بادمجان
  • سوپ خامه بادمجان با سیر و ماهی های انچووی
  • ریزوتوی لیمو و بادمجان
  • بادمجان های سرخ شده با کنجد و انجیر
  • بادمجان پرشده با مربای چیلی و پنیر فتا در پوسته پولنتا
  • کاری بادمجان چتیار
  • بادمجان کبابی با تاپناد کلم برگ
  • موساکا و خمیر کنجد
  • رول بادمجان با پنیر بز، خرما و بیکن گوشت
  • طاجین بادمجان

1. پای پاستای بادمجان

پای پاستای بادمجان (Aubergine pasta pie)، غذایی فوق العاده و مملو از طعم های مختلف است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد نمود. این غذا در واقع از بادمجان های سرخ شده ای تشکیل می گردد که پاستاها را در آن ها می ریزند.

مواد لازم:

برای تهیه پای:

بادمجان، روغن زیتون، پنه یا ریگاتونی (rigatoni)، پوره گوجه فرنگی (passata)، پنیر پارمیسان رنده شده، پونه کوهی خشک، تخم مرغ های آب پز، سالامی ایتالیایی خردشده، پنیر موتزارلای خردشده، پنیر کاچیو کاوالو (caciocavallo) خردشده، خرده های نان خشک، روغن زیتون فرآوری نشده.

برای سس مخصوص:

سیر، پوره گوجه فرنگی و روغن زیتون.

طرز تهیه:

پخت را با درست کردن سس گوجه فرنگی شروع کنید. برای این کار، سیرها را به مدت 30 ثانیه در روغن زیتون تفت دهید، سپس پوره گوجه فرنگی را به آن بیفزایید و مزه دار کنید. این ترکیب را به مدت 40 دقیقه بجوشانید.

ماهیتابه گریل خود را روی شعله گاز قرار دهید تا گرم گردد. بادمجان ها را از طول به قطعات نازک برش بزنید و هر دو طرف آن ها را با استفاده از یک برس، به روغن زیتون آغشته کنید. بادمجان ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه گریل کنید، سپس آن ها را کنار بگذارید. فر را در دمای 190 درجه سانتی گراد یا 375 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد.

پاستاها را در آب جوش بپزید، سپس آن ها را آبکشی کنید و بلافاصله پوره گوجه فرنگی، پونه کوهی و پنیر پارمیسان را در پاستاها بریزید و هم بزنید. پاستاها را طبق مزاج خود، با نمک و فلفل مزه دار کنید. بادمجان ها را در دور کف و دیواره های یک ظرف گرد مخصوص پخت کیک بچینید. کف ظرف را با پاستاها پر کنید و روی آن ها، تخم مرغ های پخته قاچ شده، رشته های سالامی، تکه های بادمجان، پنیر موتزارلا و کاچیو کاوالو بریزید.

لایه های بعدی را به همان صورت قبل تکرار کنید تا مواد شما تمام شوند. آخرین لایه باید پاستا باشد. روی پای خود، خرده نان و کمی روغن زیتون بریزید و آن را به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید. برای سرو کافی است پای بادمجان خود را در یک دیس گرد برگردانید و به مدت چند دقیقه به آن استراحت دهید. سپس قالب کیک را از آن جدا نموده و بلافاصله سرو کنید.

2. سوپ خامه بادمجان با سیر و ماهی های انچووی

سوپ خامه بادمجان (Cream of aubergine soup) به همراه سیر و ماهی های انچووی از طعم سسی به نام باینا کائودا (bagna cauda) الهام گرفته شده است که با انچووی و سیر، درست شده و معمولا به صورت گرم با پیش غذاهای سنتی فرانسوی (متشکل از سبزیجات خام)، در پراونس (Provence) فرانسه و پیمونت (Piedmont) ایتالیا سرو می گردد.

قدمت سس تند باینا کائودا به قرن شانزدهم برمی گردد و خاستگاه اصلی آن، ناحیه پیمونت در ایتالیا بوده است. از مواد تشکیل دهنده این سس می توان به روغن زیتون، انچووی، سیر و گاهی ترافل و نمک اشاره نمود. در گذشته از روغن گردو یا فندق نیز استفاده می شده است. باینا کائودا را معمولا با یک وارمر شمعی به سر میز می آورند تا گرمای خود را در حین سرو، حفظ کند. این سس را با سبزیجات خامی همانند ساقه کرفس، هویج، خیار، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، گل کلم، رازیانه و مارچوبه می خورند.

مواد لازم:

سیر پوست کنده، بادمجان، لیمو ترش، نمک، شکر، روغن زیتون، خامه، فیله انچووی، فلفل سیاه و تربچه.

طرز تهیه:

فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد. بادمجان ها را از طول به دو قسمت برش بزنید و روی پوست آن با چاقو، چند خط بیندازید. سیر، بادمجان ها و لیموی قاچ شده را در یک سینی مخصوص فر قرار دهید و آن ها را با نمک، شکر و روغن زیتون، مزه دار کنید. سپس آن ها را به مدت 50 تا 55 دقیقه در فر بپزید.

بادمجان ها را از فر دربیاورید و به مدت 20 دقیقه رها کنید. سپس گوشت آن ها را جدا کنید و در یک غذاساز بریزید. سیرها را هم با قاشق له کنید و در غذاساز بریزید. فیله لیموها را نیز روی خود غذاساز جدا کنید تا آب آن ها هدر نرود. چند لیوان آب به این ترکیب اضافه کنید و آن ها را آن قدر هم بزنید تا صاف و یکدست شوند. سپس روغن زیتون و خامه را در غذاساز بریزید و باز هم مخلوط کنید.

فیله های انچووی را به تدریج در غذاساز بریزید و یکی پس از دیگری، آن ها را میکس کنید تا طعم سوپ به دلخواه شما نزدیک گردد. این سوپ احتیاجی به خنک کردن ندارد و معمولا در دمای اتاق سرو می گردد. درست همان زمانی که درست کردن این سوپ تمام گردد، می توانید پس از مزه دار کردن، آن را بلافاصله با تربچه سرو کنید.

3. ریزوتوی لیمو و بادمجان

ریزوتو، یک از غذاهای مخصوص شمال ایتالیا است که از برنج و خامه تشکیل می گردد. ریزوتو را معمولا به عنوان غذای اصلی سرو می نمایند. این غذا همراه با ترکیبی مایع که می تواند شامل گوشت، ماهی یا سبزیجات باشد پخته می گردد.

بامجان های دودی همچنین طعم قوی و تازه لیموترش و ریحان می توانند در طرز تهیه بعضی ریزوتوها غوغایی به پا نمایند و یک غذای منحصربه فرد و وسوسه نماینده به نام ریزوتوی لیمو و بادمجان (Lemon and aubergine risotto) را به وجود بیاورند که مورد پسند همگان قرار می گیرد.

مواد لازم:

بادمجان، روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه، پیاز ریز خردشده، سیر له شده، برنج ریزوتو، سرکه سفید، آب سبزیجات گرم، پوست لیموی رنده شده، آب لیمو، کره، پنیر پارمیسان رنده شده و برگ های ریحان.

طرز تهیه:

دور قسمت بالایی بادمجان فویل بپیچید و آن را مستقیما برای 10 تا 12 دقیقه روی شعله میانه گاز قرار دهید تا گریل شوند. بادمجان را گاهی زیر و رو کنید تا همه سمت آن به طور یکسان کباب گردد. در خاتمه بادمجان درست مانند بادمجان میرزاقاسمی باید بوی دود بگیرد و پوستش کاملا ترک بردارد و بسوزد.

بادمجان را از حرارت بردارید و با استفاده از چاقو به صورت طولی، یک برش در آن بزنید. گوشت نرم شده بادمجان را از پوست جدا کنید و با چاقو، آن را خرد کنید و کنار بگذارید. یک بادمجان دیگر بردارید و حلقه حلقه کنید. سپس آن ها را در روغن زیتون تفت دهید تا طلایی و برشته شوند. بادمجان ها را به یک ظرف دیگر انتقال دهید، به آن ها نمک بزنید و اجازه دهید تا خنک شوند.

برای درست کردن ریزوتو، پیاز و روغن را در یک ماهیتابه بریزید و آن ها را سرخ کنید تا نرم و نیمه شفاف شوند. سیر را به پیازها اضافه کنید و برای 3 دقیقه دیگر تفت دهید. شعله گاز را زیاد کنید و آب و برنج ریزوتو را در ماهیتابه بریزید و هم بزنید تا کاملا به روغن آغشته شوند. سرکه سفید را به مخلوط ریزوتو بیفزایید و برای 2 تا 3 دقیقه بپزید تا کاملا تبخیر گردد. شعله گاز را کم کنید.

در ادامه آب سبزیجات را کم کم به مخلوط ریزوتو اضافه کنید و توجه داشته باشید که هر بار، قبل از افزودن بخش نو، باید آب قبلی جذب برنج شده باشد. وقتی تمام آب سبزیجات را به برنج افزودید، ماهیتابه را از روی گاز بردارید. پوست لیمو، آب لیمو، بادمجان های کبابی خردشده، پنیر پارمیسان و نمک را به ریزوتو اضافه کنید و خوب هم زنید. سپس درب ماهیتابه را بگذارید و 5 دقیقه به آن استراحت دهید. مزه ریزوتو را امتحان کنید و مطابق میلتان، به آن نمک و فلفل سیاه بزنید.

برای سرو، ریزوتو را در کاسه های کم عمق بکشید و روی آن، بادمجان سرخ شده، پنیر پارمیسان، ریحان و کمی پوست لیموی رنده شده بریزید.

4. بادمجان های سرخ شده با کنجد و انجیر

بادمجان های سرخ شده با کنجد و انجیر (Sesame fried aubergine and fig) را می توان به عنوان غذای اصلی یا در کنار گوشت یا ماهی کبابی سرو کرد و از طعم و مزه آن، لذت برد.

مواد لازم:

بادمجان های کوچک، آرد ساده، انجیر، دانه کنجد سفید، سس سویا، شکر، خمیر کنجد و سرکه سفید.

طرز تهیه:

پوست بادمجان ها را به صورت طولی بگیرید و نوارهایی از پوست را باقی بگذارید. بادمجان ها را در آرد ساده بغلتانید و سپس در روغن سرخ کردنی روی شعله زیاد گاز، سرخ کنید تا کاملا بپزند و قهوه ای شوند. بادمجان ها را از روغن دربیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن ها کشیده گردد.

انجیرها را چهار قاچ کنید، سپس در آرد بغلتانید و در همان ماهیتابه که بادمجان ها را سرخ کردید، هر طرف آن ها را به مدت 10 ثانیه تفت دهید. در یک کاسه، سس سویا، دانه های کنجد سفید، شکر، خمیر کنجد و سرکه سفید را مخلوط کنید. بادمجان ها و انجیرها را در ظرف سرو بریزید و روی آن ها چند قطره سس بچکانید. غذای مخصوص خود را با شوید یا شاهی تزئین نموده و نوش جان کنید.

5. بادمجان پرشده با مربای چیلی و پنیر فتا در خمیر پولنتا

ترکیب خمیر برشته پولنتا (polenta crust) و بادمجان ، غذایی با طعم نمکی و شیرین خلق می نماید که واقعا هوس برانگیز و خوشمزه است. پولنتا نوعی ماده غذایی است که از آرد ذرت درست می گردد. افزودن مربای چیلی نیز طعمی فوق العاده بهتر به غذا اعطا می نماید. مربای چیلی را می توان در کنار غذاهای متنوعی سرو کرد.

طبخ مربای چیلی، مانند دیگر مرباها نیست، زیرا فلفل چیلی مانند گیاهان و سبزیجات، فیبر گیاهی پکتین ندارد. پس حواستان را جمع کنید و به وسیله مزه کردن آن در حین پخت، به موقع آن را از روی گاز بردارید. مواد تشکیل دهنده مربای چیلی، سیر، زنجبیل، فلفل های چیلی قرمز با تندی میانه، گوجه فرنگی، شکر، سرکه قرمز، نمک و سس ووسترشایر (Worcestershire sauce) هستند.

مواد لازم:

مربای چیلی، بادمجان، پنیر فتا، پولنتا و روغن زیتون.

طرز تهیه:

برای طبخ بادمجان پرشده با مربای چیلی و پنیر فتا در خمیر پولنتا (Aubergine stuffed with chilli jame and feta in polenta crust)، فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد. بادمجان ها را از طول برش بزنید و سپس یک شکاف در کنار هر برش درست کنید تا یک جیب تشکیل گردد. شکاف را با احتیاط باز کنید و در آن، مربای چیلی و پنیر فتا بریزید. سپس دور آن را فشار دهید تا پنیر به بیرون نریزد.

هر تکه بادمجان را در یک کاسه شیر فرو ببرید و سپس بیرون بیاورید. بادمجان ها را تکان دهید تا شیر از آن ها چکه نکند. سپس آن ها را در پولنتای مزه دار شده بغلتانید. هر تکه بادمجان را در روغن زیتون و روی حرارت میانه رو به بالا سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. سپس آن ها را در سینی مخصوص فر بچینید و به مدت 10 دقیقه در فر بپزید تا کاملا نرم شوند و بپزند.

6. کاری بادمجان چتیار

کاری بادمجان چتیار (Chettiar aubergine curry)، متعلق به منطقه چتیناد (Chettinad) در استان تامیل نادوی هند است و در واقع نوعی غذای بادمجانی مخصوص جنوب هند به شمار می آید.

مواد لازم:

روغن، چوب دارچین، دانه رازیانه، برگ کاری، پیاز خردشده، سیر خردشده، فلفل قرمز چیلی خشک له شده، تخم گشنیز له شده، بادمجان های کوچک برش خورده از طول، سیب زمینی قاچ شده، شیر نارگیل، گوجه فرنگی قاچ شده و برگ گشنیز خردشده.

طرز تهیه:

روغن را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا روغن گرم گردد. سپس چوب دارچین، دانه رازیانه و برگ کاری را در آن بریزید و تفت دهید تا بوی آن ها دربیاید. پیاز و سیر را در ماهیتابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. سپس فلفل چیلی و گشنیز را به آن ها بیفزایید. مخلوط مواد را به مدت یک دقیقه بپزید و سپس بادمجان ها و سیب زمینی ها را در ماهیتابه بریزید و سرخ کنید تا بادمجان ها نرم شوند.

شیر نارگیل، آب و گوجه فرنگی را در ماهیتابه بریزید و آن ها را به مدت 20 دقیقه بجوشانید تا تمام سبزیجات به خوبی بپزند. پس از غلیظ شدن سس، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و خورش کاری خود را با برگ گشنیز خردشده تزئین نموده و سرو کنید.

7. بادمجان کبابی با تاپناد کلم برگ

بادمجان کبابی و تاپناد کلم برگ (Roasted aubergine and kale tapenade)، یک سس پستو نیست. این غذا را حتی نمی توان یک تاپناد، حمص یا باباگانوش خطاب کرد. در واقع، این طرز تهیه، یک سس یا چاشنی نو را به شما معرفی می نماید که با ترکیب کلم برگ و بادمجان کبابی درست می گردد.

تاپناد از فیله انچووی، زیتون های پوره یا خردشده و کبر تشکیل می گردد. نام این غذا از واژه تاپناس که در منطقه پراونس به معنای کبر است، برداشته شده است. تاپناد در جنوب فرانسه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و معمولا روی نان مالیده و خورده می گردد.

مواد لازم:

سیر پوست کنده، نمک، کلم برگ خردشده، روغن زیتون، سرکه بالزامیک، سبزیجات معطر خشک مانند ریحان، پونه کوهی و آویشن، جعفری تازه خردشده و پسته بوداده.

طرز تهیه:

فر را در دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد. پوست بادمجان ها را بگیرید و از طول به قطعات نازک برش بزنید. دو سمت بادمجان ها را با نمک دریایی مزه دار کنید و سپس آن ها را در یک ماهیتابه روی حرارت ملایم گاز به مدت 15 دقیقه سرخ کنید. در همین حین، کلم برگ ها را بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند. روی آن ها روغن زیتون بپاشید و به مدت 5 دقیقه در فر، بپزید. سپس آن ها را زیر و رو کنید و دوباره برای 5 دقیقه بپزید تا کاملا برشته و قهوه ای شوند. کلم برگ ها را از فر دربیاورید و کنار بگذارید.

بادمجان ها را روی کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن ها کشیده گردد. سپس آن ها را به تکه های کوچک تر تقسیم نموده و با سیر مخلوط کنید. بادمجان و سیر را در یک سینی مخصوص فر بچینید و روی آن ها، سبزیجات خشک، روغن زیتون و سرکه بالزامیک بریزید. سینی را به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید. ترکیب سبزیجات را پس از 15 دقیقه چک کنید و آن ها را هم بزنید. آن ها در نهایت باید قهوه ای رنگ و نرم شده باشند.

کلم برگ، بادمجان و سیر پخته را به همراه جعفری و پسته های بوداده در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک مخلوط نسبتا صاف و یکدست حاصل گردد. غذای خود را مزه کنید و طبق مزاج خود به آن، نمک و فلفل بزنید. سپس آن را در دمای اتاق با نان تست کراستینی (crostini) سرو کنید.

8. موساکا و خمیر کنجد

موساکا و خمیر کنجد (Moussaka with tahini)، یک نسخه گیاهی خاور نزدیک از موساکا است که به نسبت رقیب یونانی خود، بافت سبک تری دارد و ماده کلیدی آن، سس غلیظ گوجه فرنگی است. خمیر کنجد یا ارده را به هیچ وجه از طرز تهیه این غذا حذف نکنید، زیرا طعم دانه های کنجد و ماست سرد، کنتراست فوق العاده ای با این غذا می سازند و مزه آن را بهتر می نمایند.

موساکا، غذایی بر پایه بادمجان یا سیب زمینی است که معمولا شامل گوشت چرخ نموده هم می گردد. این غذا در خاورمیانه، شام، یونان و کشورهای حوزه بالکان، محبوبیت زیادی دارد و به شکل های متنوعی طبخ می گردد. موساکا در یونان، درست شبیه به لازانیا در ایتالیا است. برای طبخ این غذا، یک سس متشکل از گوشت و گوجه فرنگی با بادمجان به جای ورقه های پاستا به صورت لایه ای چیده می شوند و روی آن را با سس سفید یا بشامل (béchamel) می پوشانند. شما می توانید طرز تهیه موساکای یونانی را در مجموعه آشپزی ملل مقاله های علمی مشاهده کنید.

مواد لازم:

بادمجان، روغن زیتون، پیاز درشت خردشده، سیر له شده، گوجه فرنگی خردشده، پوره گوجه فرنگی، نخود، نمک، فلفل سیاه و جعفری. شما همچنین به ماست، ارده و سبزی زعتر (zaatar) برای بخش کنجدی این غذا احتیاج دارید.

طرز تهیه:

بادمجان ها را به تکه های کوچک برش بزنید و به آن ها نمک بپاشید. بادمجان ها را به مدت 15 دقیقه رها کنید تا تلخی و سیاهی آن ها گرفته گردد. روغن را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا روغن داغ گردد. سپس پیازها را برای 10 تا 15 دقیقه در روغن تفت دهید تا نرم و کاراملی شوند.

بادمجان ها را آبکشی نموده و خشک کنید. سپس بخشی از آن ها را برای 10 دقیقه در روغن در همان ماهیتابه سرخ کنید و گاهی هم بزنید تا طلایی شوند. سبر را در ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا بوی آن دربیاید. سپس پوره گوجه فرنگی و گوجه فرنگی ها را اضافه کنید و مخلوط را بجوشانید. درب ماهیتابه را بگذارید و مخلوط مواد را روی حرارت ملایم گاز برای 15 دقیقه بپزید.

بقیه بادمجان ها را به روغن آغشته کنید و در فر از قبل گرم شده، گریل کنید تا طلایی شوند. سپس سس بادمجان را در ته یک ظرف مخصوص فر بریزید و روی آن را با گوجه فرنگی خام خردشده، نخود و در نهایت، بادمجان های گریل شده پر کنید. کمی روغن زیتون روی آن بپاشید و ظرف را به مدت 20 دقیقه در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت قرار دهید تا روی موساکا طلایی گردد.

در ظرفی جداگانه، ارده، ماست و زعتر را مخلوط کنید. جعفری خردشده را روی موساکا بریزید و آن را همراه با سس ارده سرو کنید.

9. رول بادمجان با پنیر بز، خرما و بیکن گوشت

رول های بادمجان با پنیر بز، خرما و بیکن گوشت (Aubergine rolls with goats cheese, dates and bacon)، یک غذای تاپاس فوق العاده هستند که به عنوان پیش غذا یا عصرانه پاییزی نیز سرو می شوند. طعم شیرینی خرما و شوری بیکن با بادمجان های معطر و لذیذ، به خوبی ترکیب می شوند.

مواد لازم:

بادمجان، روغن زیتون، نمک، بیکن گوشت، خرما و پنیر بز.

طرز تهیه:

فر را در دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد. بادمجان های نازک خردشده را به روغن و نمک آغشته کنید و در یک سینی مخصوص فر بچینید. بادمجان ها را به مدت 15 دقیقه در فر بپزید تا نرم شوند. سپس بیکن ها را سرخ کنید تا ترد شوند. آن ها را پس از سرخ کردن، خرد کنید.

خرما و پنیر بز را در یک کاسه با هم پوره کنید، سپس بیکن را به آن ها بیفزایید. یک قاشق از این ترکیب را در بادمجان بریزید و رول کنید. رول های بادمجان لذیذتان را می توانید بلافاصله به سر میز بیاورید و نوش جان کنید.

10. طاجین بادمجان

طاجین بادمجان (Aubergine tagine)، یک غذای تونسی فوق العاده خوشمزه است که با بادمجان درست می گردد. برای تهیه این غذا، بادمجان ها را با مخلوط گوشت پر نموده و سرخ می نمایند و در خاتمه در سس می پزند. این غذا با پلو یا بلغور آب پز با کاهو و آب لیمو (couscous) سرو می گردد.

مواد لازم:

بادمجان، گوشت چرخ نموده، جعفری ساطوری شده، سیر له شده، تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه، روغن، آرد و تخم مرغ هم زده.

برای سس:

سیر له شده، پاپریکا، زیره سبز، فلفل چیلی، نمک و آب.

طرز تهیه:

به بادمجان ها پس از خردکردن، نمک بزنید و به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید تا سیاهی و تلخی آن ها گرفته گردد. سپس بادمجان ها را آبکش نموده و خشک کنید. گوشت چرخ نموده، جعفری ساطوری شده، سیر له شده، تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه را در یک کاسه بریزید و ورز دهید تا یک مخلوط یکدست حاصل گردد.

روی بادمجان ها برش ایجاد کنید و حدود یک قاشق چای خوری از مواد گوشتی را در آن شکاف بریزید. دور شکاف را با دست فشار دهید تا کاملا بچسبد و مواد بیرون نریزند. مواد گوشتی به جای مانده خود را به صورت کوفته قلقلی دربیاورید.

روغن را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا گرم گردد. سپس بادمجان ها را در آرد و سپس در تخم مرغ هم زده بغلتانید و در روغن بیندازید تا سرخ و طلایی شوند. بادمجان ها را پس از سرخ شدن از روغن دربیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه بچینید تا روغن اضافه آن ها کشیده گردد.

کوفته قلقلی ها را نیز در روغن سرخ کنید. برای تهیه سس، همه مواد لازم را در یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد. سپس کوفته قلقلی ها و بادمجان های سرخ شده را با احتیاط در کف قابلمه حاوی سس بچینید و شعله گاز را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و به مدت 30 دقیقه آن ها را بپزید. طاجین بادمجان را به صورت گرم سرو کنید.

منبع: کجارو / theguardian.com

به "10 غذای تازه با بادمجان و طرز تهیه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذای تازه با بادمجان و طرز تهیه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید