اجرای طرح وجین کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس بعد از 10 سال

به گزارش مقاله های علمی، نسترن زمانی راد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، درباره خدمات کتابخانه مرکزی تربیت مدرس عنوان نمود: اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس می توانند با استفاده از سامانه ثبت سفارش کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس، منابع لاتین و فارسی مورد احتیاج خود را در صورتی که در کتابخانه نباشد، سفارش بدهند. منابع فارسی از بازار به صورت مکتوب و منابع لاتین با اولویت تهیه فایل الکترونیک در اسرع وقت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

اجرای طرح وجین کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس بعد از 10 سال

وی با تأکید بر اینکه به روزرسانی منابع در کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در طول سال نیز مداوم انجام می گردد، ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس در طول سال، با استفاده از سامانه ثبت سفارش به طور دائم منابع و مقاله های مورد احتیاج دانشجویان و اعضای هیئت علمی را با بودجه پژوهشی دانشگاه خریداری می کند.

امکان مشاهده خاتمه نامه ها برای همه دانشجویان

معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تهران درباره ویژگی و خدمت دیگر کتابخانه مرکزی تربیت مدرس به دانشجویان گفت: ویژگی دیگر این کتابخانه دسترسی آسان و مجازی به خاتمه نامه های دانشجویی است. کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تهران از نرم افزار پارسه برای ثبت خاتمه نامه دانشجویان تربیت مدرس استفاده می نماید. در سامانه پارسه امکان مشاهده متن خاتمه نامه های دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای همه دانشجویان کشور فراهم شده است؛ البته دانشجویان دانشگاه های دیگر بعد از ثبت نام می توانند از این سامانه استفاده نمایند و احتیاجی به مراجعه حضوری ندارند.

معاون کتابخانه مرکزی تربیت مدرس تهران با بیان اینکه کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس به همه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در همه کشور خدمت ارائه می نماید، مطرح نمود: دانشجویان و اعضای هیئت علمی با ارائه کارت دانشجویی و شناسایی و بعلاوه محققان و کارشناسان با ارائه یک معرفی نامه می توانند از خدمات کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس در محل کتابخانه استفاده نمایند.

خرید 1100 جلد کتاب از ابتدای سال جاری تا به امروز

زمانی راد درباره به روز رسانی منابع کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: خرید عمده این کتابخانه سال جاری به وسیله نمایشگاه کتاب تهران تأمین شده است و برهمین اساس، 900 جلد کتاب در طول این رویداد برای کتابخانه خریداری شده و در مجموع، از ابتدای سال جاری تا به امروز 1100 جلد کتاب برای کتابخانه خریداری شده است. خرید منابع کتابخانه ای در دانشگاه تربیت مدرس بستگی به درخواست دانشکده های مختلف دارد؛ به عنوان مثال؛ سال 1400 دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس 700 جلد کتاب درخواست کرد و همه این منابع ازطریق کتابخانه برای آن ها تهیه شد.

معاون کتابخانه مرکزی تربیت مدرس تهران درباره تعدادی اعضا و کتاب های این کتابخانه گفت: این کتابخانه 180 هزار نسخه کتاب فارسی و لاتین و بیش از 12 هزار نفر عضو دارد؛ البته دانشگاه تربیت مدرس حدود 9 هزار دانشجو دارد و بقیه اعضای کتابخانه شامل اعضای هیئت علمی، کارمندان و دانشجویانی هستند که با کتابخانه تسویه ننموده اند.

وی با بیان اینکه کتابخانه زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می نماید، درباره شرایط عضویت در کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در این دانشگاه، دانشجویان به صورت پیش فرض و سیستمی از همان زمان ثبت نام در دانشگاه؛ عضو کتابخانه محسوب می شوند و احتیاجی به حضور و ارائه مدارک و پرکردن فرم از سوی آنان نیست.

زمانی راد با بیان اینکه هر سال بیش از 2000 دانشجوی ورودی نو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد اعضای کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس اضافه می گردد، اضافه کرد: کتابخانه های دانشگاهی باید کوشش نمایند اندازه دسترسی به منابع علمی را برای دانشجویانشان فراهم نمایند.

معاون کتابخانه مرکزی تربیت مدرس تهران درباره فعالیت کتابخانه مرکزی تربیت مدرس در تابستان گفت: از آنجا که تعطیلات دانشجویان در مرداد ماه است و تابستان بیشتر دانشجویان به تعطیلات می روند، کتابخانه دانشگاه فعالیت خاصی ندارد. کتابخانه دانشگاه اگر قرار باشد کارگاه یا دوره آموزشی را برگزار کند، آن را در مهرماه، آبان ماه، هفته پژوهش، هفته کتاب یا در زمان حضور دانشجویان برگزار می نماید.

پایگاه های علمی کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس

زمانی راد درباره دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی علمی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: این کتابخانه اکنون به تعدادی از مجلات پایگاه های علمی معتبر خارجی مانند LSciencedirect،Springer ،Wiley و پایگاه های داخلی مانند سیویلیکا یا مرجع دانش، مگ ایران؛ بانک اطلاعاتی نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور یا نورمگز و نورلیب دسترسی دارد.

استقبال از سالن مطالعه کتابخانه دانشگاه

معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه این کتابخانه به تازگی اتاق مطالعه گروهی نیز برای دانشجویانی که مطالعات آن ها احتیاج به بحث گروهی دارد، دایر نموده است، مطرح نمود: کتابخانه این دانشگاه پنج سالن مطالعه دارد که دو سالن مطالعه آن برای خانم ها دو سالن مطالعه دیگر برای اقایان و یک سالن مطالعه مشترک است. دو سالن از پنج سالن مطالعه این دانشگاه نیز تا ساعت 24 برای دانشجویان قابل استفاده است و استقبال از این سالن ها درخور توجه است.

اجرای طرح رف خوانی بعد از 10 سال

زمانی راد با اشاره به طرح رف خوانی و وجین برای به روز رسانی، خارج کردن منابع قدیمی و پیدا شدن کتاب های مفقودی گفت: پروژه رف خوانی، قفسه خوانی و وجین کردن کتاب ها، بهتر است در دوره های سه یا چهارسال یکبار انجام گردد؛ البته به علت سختی کار، این طرح را کتابخانه ها زود به زود انجام نمی دهند. این طرح را کتابخانه مرکزی تربیت مدرس بعد از 10 سال، اواسط سال گذشته آغاز نموده و هنوز نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه قفسه خوانی این طرح اکنون اجرا شده، اندازه مفقودی ها، تعداد کتاب هایی که احتیاج به جایگزینی دارند؛ یعنی ویرایش قدیم یا کهنه هستند، معین شده درباره زمان اجرای این طرح گفت: زمان اجرای این پروژه براساس وسعت و تعداد نیروی کتابخانه متغیر است؛ به عنوان مثال، بعضی کتابخانه ها در زمان تعطیلی کتابخانه این طرح را اجرا می نمایند اما با توجه به اینکه دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، بدون تعطیلی و در کنار سایر فعالیت ها، طرح رف خوانی و وجین را انجام می دهد.

به گزارش ایبنا؛ کتابخانه مرکزی تربیت مدرس؛ از شنبه تا چهارشنبه 7 صبح تا 19 عصر و پنج شنبه ها از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر فعال است و دانشکده های علوم انسانی، دانشکده کشاورزی و دانشکده منابع طیبعی نور و پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس چهار دانشکده این دانشگاه هستند که دارای کتابخانه هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اجرای طرح وجین کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس بعد از 10 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح وجین کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس بعد از 10 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید