نکات کاربردی در خصوص خدمات ویلچر هواپیما

به گزارش مقاله های علمی، خدمات ویلچر هواپیما | Airport Wheelchair Assistance

خدمات ویلچر هواپیما را معمولا افراد توانخواه و یا افرادی که به دلیل بیماری یا هرگونه مشکل جسمی دیگر احتیاج به استفاده از جایگاه ویلچر را دارند درخواست می دهند. یکی از ویژگی هایی که امروزه در خدمات هواپیمایی ایران توانایی ایجاد تمایز میان شرکت های فعال در صنف هواپیمایی را دارد، مقوله ای است به نام خدمات ویلچر هواپیما. تا به حال چه به صورت مستقیم و یا چه غیر مستقیم درگیر این موضوع بوده اید حتما می دانید که راجع به چه چیزی می خواهیم صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله به آنالیز نحوه استفاده از این خدمات و باید و نباید های آن آشنا شویم.

نکات کاربردی در خصوص خدمات ویلچر هواپیما

خدمات ویلچر هواپیما چیست؟

اگر برای اولین بار است که عبارت خدمات ویلچر هواپیما را سرچ می کنید شاید بهتر باشد در ابتدا بدانید که این خدمات چیست و شامل حال چه کسانی می گردد و به چه صورتی امکان استفاده از آن را خواهید داشت. اگردر جا به جایی خودتان احتیاج به یاری دارید از ابتدا که شما قصد سفر می کنید و به سمت فرودگاه می روید و تا زمانی که به آنجا می رسید، بعلاوه زمانی که قصد سوار شدن به هواپیما و پیاده شدن از آن را دارید باید از خدمات ویلچر هواپیما بهره ببرید. در واقع خدمات ویلچر هواپیما به شما این امکان را می دهد تا در فرودگاه ویلچر داشته باشید و از مسئول مرتبط درخواست کنید تا شما را در جا به جایی و به خصوص زمان سوار شدن به هواپیما یاری کند.

چه کسانی می توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده نمایند؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چه زمانی می توانید از خدمات ویلچر هواپیما بهره ببرید و اساسا این سرویس به چه کسانی ارائه می گردد. در ابتدا به تعریف افراد توان خواه که در سایت هواپیمایی ماهان به طور مثال آمده است می پردازیم. هواپیمایی ماهان این سرویس را به افراد ناتوان دائم یعنی کسانی فلج تمام، فلج بخشی از بدن، ورم بدن، ناشنوایی و نابینایی دارند بعلاوه ناتوان غیر دائم یعنی کسانی که دست و یا پای شکسته دارند ارائه می دهد. بعلاوه افرادی که دارای بیماری های فیزیکی و روحی هستند که با دستور پزشک باید از جایگاه ویلچر استفاده نمایند این افراد نیز شرایط استفاده از این خدمات را دارند.

چه زمانی باید درخواست خدمات ویلچر هواپیما را بدهید؟

برترین زمان برای درخواست خدمات ویلچر هواپیما هنگام تهیه بلیط هواپیما می باشد. در واقع شما زمان خرید بلیط هواپیما تیک درخواست خدمات ویلچر که با نام ssr شناخته می گردد را فعال می کنید و به هواپیمایی خود اطلاع می دهید که احتیاج به استفاده از این سرویس ویژه را دارید. برای استفاده از این خدمات باید هزینه بیشتری نسبت به حالت عادی بپردازید. بعلاوه در نظر داشته باشید ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا بلیط شما تایید گردد زیرا هواپیمایی مورد نظر احتیاج به زمان بابت هماهنگ کردن اقدامات لازمه دارد. معمولا این زمان ما بین بیست و چهار ساعت تا هفتاد و دو ساعت به طول می انجامد.

قبل از تاریخ پرواز

  • اگر پرواز شما ترانزیت دارد و در فرودگاهی عوض می گردد، زمان های خود را در دقیق نظر بگیرید. احتمال اینکه مهمانداران یا مسئولین خدمات ویلچر هواپیما کمی با تاخیر دنبال شما بیایند در فصل های شلوغ مانند تابستان زیاد است.
  • زمانی که می خواهید به مسافرتی بروید، پیشنهاد می گردد که بزرگترین هواپیمای موجود را انتخاب کنید. در این هواپیماها، گزینه های بهتری برای افراد با شرایط خاص در اختیار دارند و به علت آنکه راهروهای بیشتری نیز دارند، رفت و آمد شما راحت تر خواهد شد.
  • با شرکت هواپیمایی خود تماس گرفته و اگر تابحال درخواست ویلچر نداده اید، درخواست خود را ثبت کنید و یا اگر قبلا درخواست کرده اید، آن را مجددا چک نمایید. مطمئن شوید که در بلیط شما کد SSR یا عبارت requires special assistance درج شده باشد.
  • در خصوص وعده های خود تدبیری بیاندیشید. ممکن است شما در طول پرواز یا ترانزیتتان احتیاج به خوردن غذا داشته باشید که در نظر بگیرید بیشتر مسئولین خدمات ویلچر هواپیما وظیفه ای در قبال بردن شما به رستوران ندارند. پس بهتر است اگر می توانید، بسته غذای خود را در خانه تهیه کرده و به خود بیاورید.

در فرودگاه

  • قبل از ساعتی که بیشتر مسافران می آیند به فرودگاه بروید، مخصوصا زمانی که سفر شما درست در یک تعطیلات مهم است. به این صورت می توانید به راحتی موارد مربوط را مانند دادن چمدان ها و … انجام دهید. با اینکه بعضی از شرکت های هواپیمایی افراد با ویلچر را زودتر چک این می نمایند، اما در بعضی دیگر اینطور نیست و اگر دیر برسید امکان دارد که با شلوغی جمعیت روبرو شوید.
  • به مسئول خود کارهایی که می توانید انجام دهید و کارهایی که نمی توانید را کاملا شرح دهید.
  • اگر شما قادر به راه رفتن هستید، احتمالا احتیاج است که خودتان بایستید و از بخش امنیتی عبور کنید. اگـر نمی توانید یک مامور خصوصی مسئولیت کنترل لوازم شما را بر عهده خواهد گرفت و در همه مواقع ویلچر هم چک و آنالیز می گردد.
  • اگر ویلچر خود را به همراه دارید، انتظار آنالیز آن در باجه سوار شدن داشته باشید. البته در نظر بگیرید که بسیاری از ایرلاین ها به مسافران اجازه نمی دهند که ویلچر خود را در طول پرواز داشته باشند. اگر در چنین شرایطی می خواهید آن را حتما در زمان نشستن هواپیما و در مقصد داشته باشید، احتمالا مجبور خواهید شد که آن را بسته بندی کرده و تحویل بار دهید.

نکته: بهتر است که انعامی به مسئول ویلچر خود بدهید.

اطلاعات مورد احتیاج برای پرکردن فرم خدمات ویلچر هواپیما

زمانی که می خواهید به وسیله اینترنت و سایت هواپیمایی مدنظر درخواست استفاده از خدمات ویلچر هواپیما را بدهید به اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره همراه و تلفن ثابت احتیاج خواهید داشت. بعلاوه وارد کردن اطلاعات پرواز مورد نظرتان مانند مبدا و مقصد و زمان پرواز نیز الزامی است. با توجه به اینکه تعداد جایگاه های ویلچر در هر پرواز محدود است بهتر است بعد از ثبت نام اینترنتی درخواست خود با شماره تماس های مربوطه تماس برقرار کنید تا از رزرو جایگاه خود مطمئن باشید.

کدهای اختصاری خدمات ویلچر هواپیما بر روی بلیط

زمانی که درخواست شما برای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما ثبت می گردد بر روی بلیط شما کدهای اختصاری قرار می گیرد تا پرسنل پرواز از شرایط دقیق شما آگاه باشند. در ادامه با چند عدد از این کدها آشنا می شویم:

  • WCHR : مسافرانی که قادر به بالاو پایین آمدن ازپله ها و راه رفتن داخل کابین هواپیما بوده ولی برای طی راستاطولانی به سمت هواپیما و برعکس احتیاجبه ویلچردارند.
  • WCHS: مسافرانی که قادربه حرکت به سمت هواپیما وبرعکس بوده اما قادر به بالاو پایین رفتن از پله ها نمی باشند بنابراین باید دربالا و پایین رفتن ازپله ها به آنها یاری گردد.
  • WCHC: سافرانی که کلا قادر به حرکت و یا نزدیک شدن به هواپیما و بالا و پایین رفتن از پله ها نمی باشند . بنابراین باید درتمام مراحل بالا و پایین رفتن از پله ها‚ حرکت به سمت هواپیما ‚ تا جایگاه کابین و برعکس به آنها یاری گردد. این نوع ویلچر قابل حرکت درفضای کابین هواپیما هستند ومختص مسافران کاملا بی حرکت می باشد .

باید و نبایدهای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما

در ادامه این مقاله به باید و نبایدهای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما می پردازیم و سعی می کنیم نکاتی را که در طول زمان با آن روبرو شدیم با شما با اشتراک بگذاریم تا شما عزیزان هنگام سفر خود آرامش داشته باشید و خیالتان راحت باشد.

  • زمان را مدیریت کنید!

یکی از مسائل مهمی که باید حتما هنگام استفاده از خدمات ویلچر هواپیما در نظر بگیرید مسئله زمان است. زمان بندی یکی از مهم ترین فاکتورهای سفر راحت شما خواهد بود. بهتر است زمانی را حتما به عنوان تاخیر پروازها در نظر بگیرید تا خیالتان راحت تر باشد. بعلاوه اگر پرواز ترانزیت دارید و در فرودگاه باید پرواز خود را عوض کنید فاصله مابین پروازهای تان را طوری تنظیم کنید که مسئولین وخدمات پروازی زمان یاری کردن به شما و ارائه خدمات خود را داشته باشند.

  • مدل هواپیما را آنالیز کنید!

هر چه مدل هواپیمایی که سوار می شوید بزرگ تر باشد راحت تر خواهید بود. زیرا راهروهای هواپیما بزرگ تر شده و فاصله ما بین جایگاه ها نیز افزایش پیدا می نماید. پس اگر در زمان تهیه بلیط خود امکان انتخاب دارید حتما به این نکته توجه کنید.

  • جایگاه ویلچر!

در نظر داشته باشید زمانی که از خدمات ویلچر هواپیما استفاده می کنید ممکن است جایگاه ویلچر خودتان قابل استفاده نباشد. بدین معنی که ممکن است در طول پرواز و هنگام سوار شدن به هواپیما امکان بالا بردن ویلچر شما نباشد و یا اصلا طبق قوانین هواپیمایی این کار ممنوع باشد. برترین کار این است که ویلچر خودتان برای استغاده از آن در مقصد بسته بندی کرده و به قسمت تحویل بار بدهید. در نظر داشته باشید حتما قوانین هواپیمایی مورد درخواستتان را چک کنید تا مقدار مجازی که برایتان در نظر گرفته است را رعایت کنید. سایز معمول و استاندارد جایگاه های ویلچر 90 سانتی متر در 90 سانتی است و این ابعاد مورد تایید تمام هواپیمایی ها می باشد. یکی دیگر از نکات قابل توجه به همراه داشتن شارژر در صورت برقی بودن ویلچرتان است.

  • عجله نکنید!

بهتر است زمانی که از خدمات ویلچر هواپیما استفاده می کنید عجله نداشته باشید و صبر به خرج دهید. بهتر است زمانی که به مقصد خودتان می رسید صبر کنید تا باقی مسافران پیاده شده و سپس درخواست یاری کنید تا شما را از هواپیما خارج نمایند و مسئول مرتبطه با این خدمات در ادامه راستا شما راه همراهی نماید.

  • هماهنگی کنید!

یکی از کارهایی که برای راحت تر کردن خودتان می توانید انجام دهید برقراری تماس و رزرو تلفنی 48 تا 72 ساعت قبل از پروازتان است. قبل از استفاده از خدمات ویلچر هواپیما با بخش امنیتی فرودگاه تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید. بعلاوه بهتر است با هواپیمایی مدنظر خودتان نیز تماس بر قرار کنید و از شرایط و قوانین آنها آگاه شوید.

  • غذای خودتان را داشته باشید!

هنگامی که با استفاده از خدمات ویلچر هواپیما قصد سفر دارید به این نکته توجه کنید که ممکن است برای تهیه غذا و نوشیدنی خود دچار مشکل شوید. حتی ممکن است سفر شما دو مرحله ای باشد و در فرودگاه مابین مبدا و مقصد زمانی را منتظر بمانید. در این زمان احتمالا کسی به شما خدمات ویژه ارائه نمی نماید و بهتر است برای خودتان پک مواد غذایی از قبل آماده کرده تا مسئله ای برایتان پیش نیاید.

منبع: الی گشت

به "نکات کاربردی در خصوص خدمات ویلچر هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کاربردی در خصوص خدمات ویلچر هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید