هدف از درج قیمت واحد محصول چیست؟
به گزارش مقاله های علمی، تهران (پانا) - رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت هدف از درج قیمت واحد محصول، ایجاد قابلیت مقایسه قیمتی برای یک محصول است که در بسته بندی های مختلف روانه بازار می گردد.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، احمد تشکینی اضافه نمود: در این کشورها به منظور ممانعت از تشتت قیمت ها به ویژه در کالاهای تند مصرف (FMCG) از روش های دیگری استفاده می گردد.
وی، چاپ دو قیمت روی کالا در محل درب کارخانه را یکی از روش های مورد استفاده دانست و گفت: یک قیمت هزینه تمام شده یا به عبارتی حداقل قیمت فروش و قیمت دیگر حداکثر قیمت فروش کالا است. در اینجا با ایجاد یک باند قیمتی، ضمن اینکه دامنه نوسانات قیمت کالا در نقاط مختلف کشور معین می گردد، از رخداد قیمت گذاری تهاجمی (کمتر از هزینه تمام شده) و بعلاوه قیمت گذاری غیرمنصفانه نیز در بازار ممانعت به عمل می آید.
رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، درج دو رقم روی برچسب قیمت کالا در سطح خرده فروشی شامل قیمت برای مصرف کننده و قیمت واحد محصول برحسب واحد وزنی معین (کالاهای تند مصرف) را روش دیگری معرفی کرد و ادامه داد: هدف از درج قیمت واحد محصول، ایجاد قابلیت مقایسه قیمتی برای یک محصول است که در بسته بندی های مختلف روانه بازار می گردد.
تشکینی با بیان اینکه این امر اکنون به طور عمده در کشورهای پیشرفته (اتحادیه اروپا، استرالیا، ایالات متحده و غیره) نیز به کار گرفته می گردد، ادامه داد: ترکیه نیز به علت پیوستن به اتحادیه اروپا درج برچسب قیمت واحد روی محصولات تندمصرف را در خرده فروشی های بزرگ و مدرن اجباری نموده است.
وی درباره مهمترین دلایل اجرای آن گفت: مهمترین دلایل اجرای آن می توان به مواردی شامل شفاف سازی قیمتها؛ ایجاد رقابت و به تبع آن کاهش قیمت؛ سهولت در مقایسه و انتخاب کالا و خدمات برای خریدار؛ ارتقای اعتماد عمومی؛ جلوگیری از سوءاستفاده و اجحاف به مصرف کنندگان و امکان نظارت بر رعایت سودهای مصوب قانونی حلقه های تامین و توزیع اشاره نمود.
منبع: خبرگزاری پانا