افزایش قیمت کالا ها چقدر است؟
به گزارش مقاله های علمی، گرچه فرایند افزایشی تورم در ماه های قبل، متوقف شده است، اما همچنان بخش زیادی از کالا ها بالغ بر 50 درصد و بیشتر نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته اند که در بعضی اقلام به بیش از 90 درصد هم دربعضی از اقلام می رسد.
به گزارش ایسنا، آنچه اخیرا مرکز آمار ایران از شرایط شاخص تورم در مهر ماه گفت نشان داد که بر خلاف چند ماه اخیر، تورم افزایشی نبوده و در هر سه شاخه با اندکی کاهش روبرو شده است؛ به طوری که تورم سالانه به 45.4، نقطه به نقطه 39.2 و تورم ماهانه به 3.7 درصد کاهش یافته است.
اما آنالیز جزییات تورم دربین اقلام خوراکی و خدمات نشان می دهد که کالا های خوراکی نسبت به پارسال به طور میانه 61.3 درصد افزایش هزینه داشته است که در بین آن ها گروه سبزیجات با 90.7 درصد بالاترین مقدار افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.
در سایر اقلام نیز می توان به کالا و خدماتی اشاره نمود که بین 1.1 درصد که کمترین مقدار افزایش قیمت بوده و به گروه ارتباطات اختصاص دارد تا اقلامی که تعداد زیادی از آن ها تورم بالای 50 درصد دارند.
گروه گوشت قرمز و سفید 52.1، ماهی ها و صدف داران 69.6، شیر و پنیر و تخم مرغ 71.9، روغن و چربی ها 72.6، میوه و خشکبار 70.1، شکر و مربا و عسل و شکلات وشیرینی 62.5، چای و قهوه و نوشابه 58.1 درصد افزایش قیمت دارد.
اما در بین اقلام غیر خوراکی بالاترین افزایش هزینه نسبت به پارسال مربوط به هتل و رستوران 67.3 درصد، سرگرمی و فرهنگ 36.1، بهداشت و درمان 37.5، مبلمان ولوازم خانگی با 44 درصد بوده است.
گروه حمل و نقل نیز که خودرو در آن نقش موثری دارد با 19.5 درصد افزایش هزینه نسبت به سال گذشته ثبت شده و تورم سالانه آن به50.1 درصد می رسد.
اما در تورم سالانه که در مهر ماه فرایند افزایشی آن متوقف شد بالاترین حد به گروه روغن وچربی ها با 94.9 درصد اختصاص دارد و در سایر اقلام می توان به تورم 65.5 درصدی ماهی ها و صدف داران، 70.9 درصد شیر و پنیر و تخم مرغ اشاره نمود.
در تورم ماهانه نیز تمامی گروه ها افزایش دارند و پایین ترین مقدار به ارتباطات با 1.1 و بالاترین حد به گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با 7.3 و آموزش با 13.5 درصد اختصاص داشته است.
منبع: فرارو