باغ های گل در محاصره خانه ها

به گزارش مقاله های علمی، با وجودی که بازار گل محلاتی به عنوان یکی از جاذبه های اقتصادی و گردشگری مرکز، پای دوستداران و فعالان عرصه گل و گیاه را از نقاط مختلف تهران به منطقه 14 باز کرده است.

باغ های گل در محاصره خانه ها

مقاله های علمی - پریسا نوری: در این منطقه علاوه بر بازار گل، بیش از 32 گلخانه و مزرعه پرورش گل و گیاه وجود دارد که هر کدام سهم قابل توجهی در تولید و عرضه گل به نقاط مختلف شهر دارند. همین ویژگی باعث شده با گذر از کوچه پس کوچه های چهاردهمین تکه مرکز و در میان سروصدای ماشین ها و انبوه ساختمان های کوتاه و بلند، چشمتان به دیدن باغ های پر از گل و سبزه روشن شود، مزیتی که در دیگر منطقه ها تهران کمتر دیده می شود.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

به جای خیار و بادمجان گل می کاریم

یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین گلخانه های منطقه 14 در محله دولاب است. گلخانه ای که در آهنی اش در یکی از کوچه های باریک و وسط بافت فرسوده این محله باز می شود تا رهگذران را با دیدنی یک هکتار سبزی و طراوت میهمان کند. محمد دولابی صاحب گلخانه دولاب که این کسب و کار را از 3 نسل پیش و از پدران خود به ارث برده می گوید: از قدیم محله دولاب به دلیل وجود قنات های پرآب و زمین حاصلخیزش معروف بود برای همین تا چند دهه پیش این اطراف تا چشم کار می کرد زمین کشاورزی بود. پدربزرگم و سایر اهالی قریه دولاب کشاورز بودند در این زمین ها بادمجان، خیار، اسفناج و ... می کاشتند.

این باغدار ادامه می دهد: بعدها که شهر توسعه پیدا کرد و ساخت و ساز زیاد شد، بسیاری از زمین ها تغییر کاربری داده و تبدیل به ساختمان های مسکونی یا تجاری شدند اما پدرم که وارث این مزرعه شده بود، آن را حفظ کرد چون معتقد بود این زمین ها بسیار حاصلخیزند و حیف است تغییر کاربری بدهند.

دولابی در حالی که اطراف گلخانه را نشان می دهد می گوید: البته چون کاشت خیار و بادمجان دیگر صرف نداشت پدرم اینجا را تبدیل به مزرعه گل وگیاه کرد و بعد از پدرم این زمین ها به من رسید و الان بیشتر از 30 سال است اینجا را اداره می کنم.

این پرورش دهنده گل و گیاه ادامه می دهد: تا همین 10 سال پیش شاید بیشتر از 100 گلخانه در این اطراف بود اما به تدریج تغییر کاربری داده اند و فقط ما و چند گلخانه دیگر در این محله فعالیت می کنیم.

از همه جای تهران مشتری داریم

مزرعه گل دولاب یک زمین بزرگ، پر از گل و درختچه است که به تناسب احتیاج گل ها بخشی از آن با ایرانیت سرپوشیده و تبدیل به گلخانه شده و بخشی سر باز است. در بخشی وسیعی از فضای مزرعه بذر بنفشه کاشته شده که به گفته دولابی در زمستان گل می دهند و برای عید نوروز روانه بازار می شوند. در بخش های دیگر و به فواصل منظم انواع گل های باغچه و آپارتمانی، تزیینی و درختچه برای فروش آماده اند.

او درباره کسب و کارش توضیح می دهد: برای آبیاری این مزرعه با ماشین برایمان آب می آورند و در استخر ذخیره می کنیم. گل ها که آماده شوند، از همه جای تهران هم مشتری داریم. برخی مشتری هایمان خانگی هستند، برخی مغازه گل فروشی دارند و برخی هم در همین بازار گل محلاتی غرفه دارند.

او می افزاید: تا همین 30 سال پیش بیشتر از همه گل هایی که برای رشد به نور زیادی احتیاج دارند پرورش می دادیم اما حالا که همه خانه های حیاط دار تبدیل به آپارتمان شده اند و کمتر کسی در خانه اش باغچه دارد، ما هم بیشتر گل های آپارتمانی که به نور کمی احتیاج دارند می کاریم.

شغل حال خوب کن

وقتی از او درباره قیمت گل ها می پرسیم، می گوید: قیمت ها خیلی بالا نیست. بیشتر گل هایی را پرورش می دهیم که ارزان و خریدش صرفه اقتصادی داشته باشد. چون در این شرایط مردم ترجیح می دهند احتیاجهای ضروری شان را فراهم کنند و خرید گل برایشان اولویت نیست.

او نفسی تازه میکند و ادامه می دهد: اینجا 5 هزار متر زمین است اما شاید به اندازه 2 تا مغازه 12 متری درآمد داشته باشد. اگر حساب علاقه و عشقی که به گل و گیاه داشتم نبود، شاید من هم مدت ها پیش اینجا را تعطیل می کردم اما این شغل حال آدم را خوب می کند. خیلی لذتبخش است وقتی گل هارا آبیاری می کنی، کنار آنها بنشینی و یک استکان چای بخوری و خستگی در کنی.

لذت همسایگی با باغ گل

مزرعه گل در حصار آپارتمان های قد و نیم قد محله دولاب جا خوش کرده و چشم انداز زیبایی به خانه های مجاور بخشیده است و این ویژکی برای همسایه ها خوشایند است. مرجان فرمهینی یکی از ساکنان آپارتمان مجاور گلخانه درباره همسایگی با مزرعه گل می گوید: اینکه پنجره را باز کنی و به جای آجر و سیمان و ساختمان گل و درخت ببینی خیلی لذت بخش است. در واقع وجود این فضاها باعث می شود محله در محاصره آپارتمان ها و ماشین ها شده، کمی نفس بکشد. او درباره مسائل همسایگی با گلخانه هم اینطور می گوید: تا چند سال پیش که از کود حیوانی برای مزرعه استفاده می کردند بوی بد آن آزاردهنده بود و همسایه ها اعتراض داشتند تا اینکه یک کود دیگر را جایگزین کردند، یکی دیگر از دردسرهای همسایگی با گلخانه هم در روزهای آخر سال اینجا به خاطر مشتریانی که مراجعه می کنند شلوغ می شود اما همه این مسائل کوچکند و به همسایگی با این گل های زیبا می ارزد.

منبع: همشهری آنلاین

به "باغ های گل در محاصره خانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ های گل در محاصره خانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید