طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با نکات کلیدی

به گزارش مقاله های علمی، همان طور که از نام کلم پلو شیرازی تعیین است، زادگاه اصلی این غذای خوشمزه و پرطرفدار شهر شیراز است و جزو غذای سنتی و اصیل ایرانی محسوب می گردد. جالب است بدانیم که این غدای مقوی و پرخاصیت تنها در شیراز استفاده نمی گردد بلکه به علت طعم خاص و خارق العاده، در زمان کوتاهی جای خود را در سفره اغلب ایرانی ها پر کرد و هواداران زیادی را به خود اختصاص داده است. چند ترفند ساده و استفاده از ادویه های مناسب کلم پلو که در دسته آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران شرح داده می گردد، می توان از طعم واقعی این غذای ایرانی خانگی و خوشمزه لذت برد، پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با نکات کلیدی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با ترفندهای خوشمزه تر شدن آن

  • کلم پلو شیرازی یکی از خوشمزه ترین و خوش عطرترین غذاهای شهر راز یعنی شیراز است. مسافران و گردشگر هایی که به شهر شیراز سفر می نمایند، بدون شک استفاده از معروف ترین غذای این شهر یعنی کلم پلو را در اولویت لیست غذایی خود قرار می دهند که برترین وعده برای صرف این غذای خوشمزه وعده ناهار است.
  • برای تهیه مواد اولیه کلم پلوی شیرازی گزینه های مختلفی را پیش رو داریم! در ترکیبات این غذای محلی و اصیل می توان از کلم پیچ، گل کلم، کلم قمری و حتی کلم قرمز در کنار سبزیجات معطر و خشک استفاده کرد. باید این مژده را بدهیم که عطر و بوی خاص کلم پلو شیرازی با طعم به یادماندنی می تواند یکی از برترین و خوشمزه ترین مزه ها را برای ما رقم بزند بنابراین دیگر بهانه ای برای عدم درست کردن این وعده غذایی مفید و خوشمزه نیست.
  • استفاده از کلم در غذاهای مختلفی مانند دلمه کلم، کوکو کلم و املت کلم و غیره می تواند تنوع فوق العاده ای را در غذاهای روزمره به وجود آورد.
  • از خواص کلم هر چه گفته گردد کم است! کاهش کلسترول، کنترل و پیشگیری از دیابت، سلامت چشم و بینایی تنها بخشی از خواص آن می باشد. طبق تحقیقاتی که یکی از بزرگترین مراکز آزمایشگاهی بر روی کلم انجام داد، آن را یکی از سالم ترین سبزیجات روی زمین نام برد پس از استفاده این گیاه پرخاصیت غافل نشوید.
مواد مورد احتیاج جهت تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی
کلم پیچ میانهیک عدد
پیاز میانهدو عدد
گوشت چرخ نموده گوسفندی200 گرم
برنجچهار پیمانه
سبزی خشک شده (ترخان، ریحان، شوید و تره)چهار قاشق غذاخوری
زیرهدو قاشق غذاخوری
روغنبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و ادویهبه میزان دلخواه

طرز تهیه کلم پلو شیرازی:

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ و گوشت قلقلی؛ آموزش با تصاویر

پس از آنکه توضیحاتی راجع به تاریخچه کلم پلو و بعلاوه خواص کلم داده شد، حال وقت آن است که به آموزش مرحله به مرحله کلم پلوی شیرازی خوشمزه و خانگی بپردازیم:

1- در مرحله اول کلم (کلم سفید، کلم قرمز، کلم قمری، کلم پیچ) را شسته و خرد می کنیم. اگر از کلم پیچ استفاده می کنید پیشنهاد می گردد که برای خرد کردن، آن را به میزانی برش بزنید که در زمان خوردن بتواند به راحتی در قاشق جا گردد. اگر هم از کلم قمری استفاده می کنیم بهتر است مشابه خلال کردن سیب زمینی برای سرخ کردن، آن را خرد کرد.

2- تابه مناسبی را انتخاب نموده و در آن روغن می ریزیم سپس کلم های خرد شده را به تابه منتقل نموده و آغاز به تفت دادن می کنیم. میزان تفت دادن باید تا زمانی ادامه داشته باشد که آب کلم ها گرفته و حجم آن ها نیز کمتر گردد.

در این مرحله با توجه به علاقه و ذائقه خود می توانیم در حدود دو یا سه قاشق آبلیمو به کلم ها اضافه کنیم.

3- در مرحله بعدی به سراغ آماده سازی گوشت های قلقلی می رویم که نکته مهم در این مرحله نحوه آماده کردن این گوشت ها است. گوشت قلقلی باید طوری آماده گردد که حین پخت به هیچ عنوان از هم باز نگردد. اما چطور این کار را انجام دهیم؟

در ابتدا پیازها را با یاری میکسر، پوره می کنیم. اگر به میکسر دسترسی ندارید می توان با رنده ریز دقیقاً همین کار را انجام داد.

نکته: مهم ترین اصل در این مرحله، گرفتن آب پیازها است. با فشردن آن ها با یاری دست، آب پیازها را کاملاً می گیریم. این کار باعث می گردد تا زمانی که پیاز رنده شده را به گوشت اضافه می کنیم، مخلوطی آبکی و اصطلاحاً شل را شاهد نباشیم پس به این نکته باید توجهی ویژه کرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تاس کباب سنتی خوشمزه (غذای رژیمی)

  • پس از اضافه کردن پیازهای پوره شده به گوشت چرخ نموده، زمان خوش عطر کردن و طعم دار کردن گوشت های قلقلی فرا می رسد. در این مرحله نمک، فلفل قرمز، زرد چوبه و ادویه گوشت را به مخلوط مان اضافه می کنیم و با یاری دست آن ها را به خوبی ورز می دهیم تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند.
  • بهتر است این کار در حدود حداقل پنج دقیقه انجام داده گردد تا در زمان سرخ کردن شاهد انسجام قلقلی ها و عدم وا رفتن آن ها باشیم.

نکته بسیار مهم دیگری که باید دقت گردد این است که پس از ورز دادن گوشت، باید کل مخلوط را سه تا چهار بار از فاصله تقریباً ده سانتی متری به ظرف بکوبیم تا فضای خالی بین گوشت و پیاز کاملاً از بین رود و بافت محکم تری به خود بگیرد. اگر در انتها این مرحله معین شد که مخلوط، شکل جامد و بافت محکمی به خود نگرفته است اصلاً نگران نباشید! با اضافه کردن چند قاشق آرد نخودچی می توان مواد را به شکل دلخواه تبدیل کرد.

  • بیشترین زمانی که در پخت کلم پلوی خوش عطر و خانگی صرف می کنیم، درست کردن گوشت های قلقلی است که با توجه به حجم گوشت و میزان قلقلی ها ممکن است بین بیست دقیقه تا نیم ساعت زمان احتیاج داشته باشد.
  • میزان گوشت های قلقلی، کاملاً به سلیقه و زمان شما بستگی دارد. موضوع مهم دیگر این مرحله، سایز یکسان قلقلی هاست که اگر یکدست نبوده و کوچک و بزرگ باشند، در زمان سرخ شدن این امکان وجود دارد که یکی بسوزد و مغز دیگری خام و نپخته باقی بماند پس در یکدست بودن گوشت های قلقلی باید دقت لازم و کافی را داشت.
  • درون تابه مناسب، روغن سرخ کردنی را به میزان لازم ریخته و منتظر می مانیم تا روغن داغ گردد. داغ شدن روغن یاری می نماید تا گوشت های قلقلی ها در زمان سرخ کردن به تابه نچسبیده و به راحتی سرخ شوند.

گوشت های قلقلی شده برای سرخ شدن زمان زیادی را احتیاج ندارد پس مراقب باشید تا قلقلی ها نسوزند.

4- در مرحله بعدی چهار پیمانه برنج که از چند ساعت قبل خیس خورده اند را درون قابلمه ریخته و سبزی های خشک معطر را به همراه زیره با هم مخلوط می کنیم. آب را روی سطح برنج می ریزیم به طوری که دو بند انگشت بالاتر از سطح برنج درون قابلمه باشد.

5- روغن و نمک را اضافه نموده و حرارت را کم می کنیم. اندکی تامل می کنیم تا آب کاملاً تبخیر گردد و دانه های برنج شکل نیمه پخته شده ای به خود بگیرند. اگر تمایل داشته باشید در این مرحله می توانید برای زرد شدن دانه های برنج از یک قاشق چایخوری زرد چوبه بهره ببرید.

6- پس از تبخیر آب برنج، کلم های سرخ شده را به برنج و سبزی درون قابلمه اضافه می کنیم و به هم می زنیم.

اطراف برنج را به سمت مرکز قابلمه برده تا از دیواره های قابلمه فاصله داشته باشند که علت این کار این است که در زمان دم کشیدن، دانه های برنج در برخورد با دیواره نسوزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رشته پلو مجلسی شب عید؛ با گوشت قلقلی

7- در صورتی که تمایل دارید گوشت های قلقلی درون غذا پخش باشند، در همین مرحله آن ها را به قابلمه اضافه می کنیم اما روش دیگر این است که پس از پخته شدن کلم پلو، گوشت های قلقلی را روی سطح برنج برای تزیین بچینیم.

بله به همین سادگی، کلم پلوی خانگی شیرازی خوشمزه آماده سرو کردن است. شاید این سوال پیش آید که زمان تقریبی برای پخت این غذا چه میزان است؟ زمان حدودی برای طبخ کلم پلو بین چهل و پنج تا شصت دقیقه است. مهترین عاملی که در زمان پخت این غذا موثر است، حرارت پخت غذا و نوع برنج مصرفی می باشد.

نکات کلیدی و طلایی در زمان پخت کلم پلو:

در این بخش قصد داریم به تمامی نکات و ترفند هایی که در پخت کلم پلو شیرازی احتیاج است بدانیم، پرداخته گردد:

  • در پخت کلم پلو می توان به جای سبزی تازه از سبزی کلم پلوی خشک شده که شامل ریحان، تره، شوید و ترخون است، استفاده کنیم. نحوه استفاده از این سبزی خشک شده به صورتی است که هنگام آبکش کردن برنج، سبزی خشک را داخل آبکش ریخته و با برنج مخلوط کنیم.
  • اگر در پی ادویه کلم پلو شیرازی هستید از پودر لیمو عمانی غافل نشوید. یکی از ادویه هایی که در کلم پلو استفاده می گردد پودر لیمو عمانی است که در صورت تمایل می توانید میزان 1 قاشق چایخوری از آن را به این غذا اضافه کنید.
  • هنگام تهیه سبزی کلم پلو باید توجه داشت که نسبت سبزی ها باید رعایت گردد. پیشنهاد می گردد بیشترین میزان ریحان و کمترین میزان ترخون در نظر گرفته گردد. در صورت استفاده بیش از حد ترخون، کلم پلو تلخ خواهد شد.
  • باید توجه داشت که گوشت های قلقلی را همراه با برنج در قابلمه بریزیم. با این کار قلقلی ها همراه با برنج دم می کشد و در نتیجه طعم بهتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سبزی پلو با ماهی؛ با معطرترین سبزی ها????(مخصوص شب عید)

  • می توان به جای استفاده از گوشت چرخ نموده و درست کردن کوفته قلقلی، از گوشت قیمه ای استفاده کرد. بدین صورت که گوشت ها را به صورت قیمه ای خرد نموده و با یک عدد پیاز و زرد چوبه تفت می دهیم. سپس یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه نموده و مجدد به تفت دادن ادامه می دهیم. میزانی آب اضافه نموده و صبر می کنیم تا گوشت بپزد و پس از پخت، همراه با کلم لا به لای برنج قرار می دهیم.
  • برای تزئین کلم پلو می توان میزانی از کوفته قلقلی ها را کنار گذاشته و دور ظرف بچینیم.
  • جالب است بدانید که علاوه بر گوشت چرخ نموده و یا گوشت خورشتی، می توان با مرغ، کلم پلو مرغ را آماده کنیم.
  • اگر قصد دارید کلم پلو بدون گوشت آماده کنید، احتیاج است که میزان کلم را کمی بیشتر کنید.
  • اگر می خواهید از حبوبات، داخل کلم پلو شیرازی بهره ببرید، برترین گزینه عدس است. با استفاده از عدس می توانید کلم پلو عدس خانگی را محیا کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
  • کلم پلو شیرازی را می توان به همراه سالاد شیرازی و یا ترشی میل کرد.

در این مقاله به آموزش کلم پلوی شیرازی خوشمزه و مجلسی به همراه تمامی ترفندهایی که در بهتر شدن طعم و مزه این غذای مقوی نقش دارند، اشاره شد. اگر تا به حال کلم پلو شیرازی را میل ننموده اید، پیشنهاد می گردد که یکبار آن را امتحان کنید. نظر شما راجع به سایر نکاتی که در پخت کلم پلو باید رعایت گردد چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با نکات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با نکات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید