گردشگری سلامت می تواند در رونق مالی فارس نقش مهمی را ایفا کند

به گزارش مقاله های علمی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، گردشگری سلامت می تواند در رونق مالی فارس نقش مهمی را ایفا کند.

گردشگری سلامت می تواند در رونق مالی فارس نقش مهمی را ایفا کند

صنعت توریستی یکی از پردرآمدترین صنایع جهان است و امروزه رقابت فشرده ای در بین بسیاری از کشورهای جهان برای جذب توریست دیده می شود به گونه ای که در این راستا برنامه های مدونی طراحی می کنند.

یکی از مواردی که در تمام جهان از جمله کشور ما در حوزه توریستی حائز اهمیت است، توریستی مذهبی و سلامت است و ما نیز به دلیل اینکه در یک کشور اسلامی با اماکن مذهبی بسیار و علم و دانش پزشکی پیشرفته زندگی می کنیم، توجه به این دو محور باید از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

از آنجا که استان فارس و به ویژه کلانشهر شیراز یکی از قطبهای پزشکی ایران است که زیرساخت درمانی مناسب در این شهر و جایگاه برجسته آن در برخورداری از پزشکان متخصص و امکانات درمانی، مهمترین عامل اجرای ایده شهر بین المللی سلامت در جهت ارتقا و استفاده از پتانسیل های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور بود.

قطعا نگاه همه جانبه به موضوع توریستی سلامت می تواند یکی از ظرفیتهای اساسی در ایجاد اقتصاد پایدار در این زمینه باشد. برای آشنایی با آخرین شرایط صنعت توریستی سلامت در شیراز و فراز و فرودهای این صنعت در جذب بیماران کشورهای مختلف در مسیر درمان از طریق پزشکان متخصص ایرانی در بیمارستان ها با روح الله روانشاد به گفت و گو نشستیم.

سرپرست معاونت توریستی میراث فرهنگی فارس در این رابطه گفت: توریستی سلامت پیرامون ساماندهی حوزه سلامت و درمان است که در گذشته به صورت سنتی انجام میشد و مسافرانی که از داخل، خارج و کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد میشدند و خدمات پس از درمان دریافت می کردند و این چرخه همچنان وجود دارد.

وی شرح داد: اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان فارس در راستای ساماندهی حوزه توریستی سلامت فارس و ارائه خدمات به متقاضیان خدمات سلامت در داخل و خارج کشور، انجمن حرفه ای توریستی سلامت با مشارکت 83 دفتر خدمات مسافرتی و توریستی دارای گواهی حرفه ای سلامت تشکیل داد.

روانشاد با تاکید بر اینکه این اقدام مهم با همکاری و همراهی معاونت توریستی استانداری فارس، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی با تلاش معاونت توریستی این اداره کل محقق شد، اضافه کرد: محورهای مهم و کاربردی در راستای ساماندهی حوزه توریستی سلامت نیز در دستور کار واقع شده است، قطعاً تشکیل انجمن می تواند نقطه عطفی برای انجام فعالیتهای این حوزه باشد.

وی در پاسخ به اینکه توریستی سلامت چقدر می تواند تأثیرگذار باشد، شرح داد: توریستی سلامت در زمینه های مختلفی است از جمله درمان صنعتی پزشکی، درمان در کلینیک های درمانی، عمل های ضروری داخلی و زیبایی و همچنین درمان های طبی سنتی و...را شامل می شود.

سرپرست معاونت توریستی میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه شیراز یکی از قطبهای پزشکی ایران است که زیرساخت درمانی مناسب در این شهر و جایگاه برجسته آن در برخورداری از پزشکان متخصص و امکانات درمانی، مهمترین عامل اجرای ایده شهر بین المللی سلامت است، یادآور شد: همچنین پایین بودن نرخ درمان و اقامت در حوزه پزشکی، تکنولوژی و وجود دستگاه های پیشرفته می تواند در جهت ارتقا و استفاده از پتانسیل های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور تأثیرگذار باشد.

روانشاد با اشاره به اینکه طی امسال بیش از 17هزار توریست سلامت به شیراز سفر کرده اند و ورود هر توریست سلامت حدود 30 تا 100 میلیون تومان هزینه درمان، عمل و اقامت را دارد که برای هر توریست سلامت به دلیل نوع سفر آنها متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: قطعاً توریستی سلامت در شیراز سبب توسعه توریستی در دیگر بخشها نیز می شود.

سرپرست معاونت توریستی میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه این اداره کل 400 نفر راهنمای توریستی سلامت آموزش های تخصصی داده است و از این تعداد 150 الی 200 نفر دارای کارت سلامت هستند، گفت: این راهنمایان توریستی عموماً به زبان عربی تسلط دارند، چرا که بیشتر توریستان سلامت که به شیراز سفر می کنند، عرب زبان هستند همچنین راهنمایان زبانهای سایر کشورهای دیگر هم در این استان داریم.

وی با تصریح اینکه تا به امروز با حضور پزشکان استان فارس و تجهیزات پزشکی دفترخدمات مسافرتی و توریستی در کشور عمان و دیگر کشور های اسلامی نیز راه اندازی شده است، یادآور شد: مجموعه های مرتبط با توریستی سلامت شامل بخش دولتی توریستی، بخش خصوصی توریستی و علوم پزشکی، وزارت امور خارجه، اداره اطلاعات و پلیس راهور با هدف افزایش تعدادتوریستان سلامت گرد هم آمده اند.

روانشاد در انتها در پاسخ به اینکه اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در راستای پیشرفت توریستی سلامت در شیراز چه اقداماتی انجام داده است، شرح داد: تشکیل چند نشست ملی و بین المللی توریستی سلامت، راه اندازی انجمن حرفه ای توریستی سلامت، ای پی دی کردن بیمارستان ها، راه اندازی شورای راهبردی توریستی سلامت، تربیت و صدور کارت راهنمایان توریستی سلامت و...از اقدامات این اداره کل بود.

با توجه به ظرفیتهای استان فارس در عرصه توریستی سلامت و همچنین فرصتهای نابی که این نوع توریستی به خصوص در مباحث اشتغال و اقتصاد پیش روی استان فارس میگذارد، لازم است که تا بخشهای مختلف این عرصه با یکدیگر متحد شده و در جهت رفع نقاط ضعف و کاستی ها گام بردارند.

منبع: همگردی

به "گردشگری سلامت می تواند در رونق مالی فارس نقش مهمی را ایفا کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری سلامت می تواند در رونق مالی فارس نقش مهمی را ایفا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید